hemma med två barn, hur gör ni?
Hej hej, Har en dotter på snart 4 år som går i förskola och är själv föräldraledig med en 5-månaders. Dottern går sina maxtimmar på 30 h per vecka, med lediga måndagar. I början när minstingen var nyfödd var jag lite nervig och oroad över hur det skulle gå att ha stora tjejen hemma när den lille var i konstant behov av närhet och uppmärksamhet (jag oroade mig för huruvida dottern skulle bli försummad då det kändes som att jag bara hade tid och ork för ett barn när jag var själv om dagarna) men nu har vi kommit in i riktigt bra rutiner och har jättemysiga måndagar tillsammans alla tre. Visst, jag är rätt trött i slutet av måndagarna för vi har varit igång hela dagen och oftast på (för mig) för lite sömn. Även detta börjar bli lite bättre nu när minstingen sover lite mer regelbundet och ffa längre mellan mattmatningarna. Men, jag funderar mycket på att ta hem min dotter mer än bara dessa måndagar, läser mycket och intresserar mig för AP, och i mammahjärtat vill jag helst tillbringa så mycket tid som möjligt med båda mina barn medan jag kan. När skolplikten träder in blir det ju en annan femma. Och nu när jag ändå är föräldraledig känns det ibland lite fel att inte ha min stora tjej hemma. Samtidigt som jag tänker att min lille förtjänar min odelade uppmärksamhet nu när han är så liten. Så, till mina frågor.. Ni som är hemma med barn i förskoleålder, hur får ni tillvaron att gå ihop (ej ekonomiskt) vad gäller sömn, tid för båda barnen så att ingen försummas? Vad hittar ni på om dagarna? Min dotter älskar sin förskola, pedagogerna och kompisarna där. Förskolan är fantastiskt bra och jag är övertygad om att hon har det jättebra där, samtidigt som jag vet att hon delar pedagogernas uppmärksamhet med många andra barn. Om vi går till lekparken på måndagar vill hon alltid leka med andra barn och bjuder in sig själv till deras lekar ibland, naturligtvis leker jag också med henne, men hon uppskattar andra barns sällskap väldigt mycket och jag funderar ju på om enbart sällskap av vuxna är tillräckligt för henne om dagarna om jag skulle ha henne hemma mer. Vi känner inga andra barn som är hemma från förskolan, men visst vi kan ju lära känna nya.. Ja, lite kluvna tankar och känslor,från mitt håll. Vill gärna höra från andra! Dela gärna med er av tips, ideer, exempel på hur ni har löst det och annat som kan vara värdefullt att tänka på om jag ska bli hemmaförälder på deltid.