Etikuppgift i Religion
Hej! Jag har en uppgift i Religion om Etik som ska vara inlämnad på söndag. Jag har suttit och försökt med två uppgifter i flera dagar nu och skulle uppskatta om någon kunde hjälpa mig...
Jag ska argumentera om: Är det rätt eller fel med betyg i mellanstadiet? Har valt i den första uppgiften att ha argumenten: Rättvisa & dålig självbild/depressioner. (Kom gärna med andra förslag.)
Är emot detta och ska därför argumentera emot det. Såhär lyder de två uppgifterna:
5. Välj två av argumenten från din lista och utveckla dem vidare. Det ska vara ett konsekvensetiskt och ett pliktetiskt argument. Det ska tydligt framgå att du förstår skillnaden.
Analysera de två argumenten utifrån följande:
- För det konsekvensetiska argumentet ska du klargöra vilket värde (god konsekvens) som eftersträvas. Finns det i sammanhanget något annat värde som skulle kunna komma i konflikt med detta? För vem/vilka eftersträvas värdet? (etisk egoism, gruppcentrerad etik eller utilitarism)
- För det pliktetiska argumentet ska plikten formuleras klart och tydligt. Är den rimlig? Vilken/vilka plikter skulle kunna kollidera med denna? Bottnar plikten i någon mer allmän grundläggande princip? I så fall vilken?
7. 7. Resonera kring socialetiska aspekter på problemet.
Tack på förhand!