Inlägg från: Anonym (1 av 3) |Visa alla inlägg
  • Anonym (1 av 3)

Är detta rasism?

Nej - men den svarta kakan påminner lite om de gamla nidbilden och är väl på gränsen om man ska vara ärlig  så den kunde dom ha skippat dom övriga tycker jag inte det är några problem med. Däremot är det ju skitsnack att påstå att dom liknar smileys för det gör dom inte och visst är ägarens uttalande om "Jag tycker överhuvudtaget att det här snacket om att saker och ting liknar det ena eller det andra är upp till människans egen fantasi." rätt så talande klart han visste att några kunde uppfatta kakorna på ett visst sätt.

• Anonym (1 av 3)
    Anonym (jag) skrev 2014-05-11 12:54:55 följande:
    Varför är det i princip bara rasism när det gäller mörkhyade människor (läs afrikaner)?

Vem gnäller om finska pinnar, judebröd, brysselkex mm. Är ju en kaka som har ett namn efter ett folkslag, likt negerbollen, men det betyder ju inte att man menar något illa. I USA kanske det hade varit en annan grej på grund av slaveriet, men vi har ju faktiskt inte haft det här...
    suck.. finska pinnar afrikanska kakor ja då är det lika, men negerbollar eller om det hetat negerkakor  då blir det en helt annan sak, neger är nämligen inte ett folkslag, var gick du i skolan egentligen??????
  • Anonym (1 av 3)
    Anonym (--) skrev 2014-05-11 13:24:06 följande:

Skitsnack, det finns alltid nån som reagerar på nått, så är det att bo bland andra människor.

Vi får bara lägga ner med det här kostsamma tramset vi bedriver i det kränkta landet sverige, blir dina kompisar också "illa berörda" om dom ser negerdockor i affär eller bilder serietidningar?

Du har ett väldigt dåligt bemötande och dåligt argumenterande.
    Att ha färgade dockor i en affär är inte rasistiskt, att kalla dom negerdockor när man säljer don däremot är det, du inser väl denna väsentliga skillnad hoppas jag?

Annars är det dags att akut börja skjuta till extra pengar till skolan och utbildningen här i Sverige för det är väldigt många som i så fall inte förstår uppenbara saker.
    Kunskap är din vän, okunskap bara en pinsam följeslagare

• Anonym (1 av 3)
    Anonym (--) skrev 2014-05-11 16:56:42 följande:

Jag har sen länge tröttnat på pk skitsnack fylld med fantasifulla ideal.

Så om negerdockor inte är rasistiska så hur kommer det sig att bakelser blir det?
    Denna bakelsen kallades nog inte för negerskalle heller så vad är problemet här kan man ju undra mer än att vissa ska atenchionhora sig med sina "kränkta känslor" aka skadestånd är bra att ha, den som blir mest "kränkt" får mest pengar.

Själv har jag tröttnat folk som ska slänga ur sig ord som pk til lhöger och vänster i tron om att det gör deras åsikter mer ok.

Eftersom du tydligen inte förstod vad som skrevs så ska jag förklara det igen för dig.. återigen alltså, att ha dockor som föreställer vita eller färgade barn är självklart inte rasistiskt, men börjar man kalla dockorna för negerdockor, blattedockor eller svennedockor osv  då är det rasistiskt - om man inte förstår denna uppnebara skillnad så är det skrämmande för då vill man inte förstå eller så  visar det på stora brister i det svenska skolväsendet.
  • Anonym (1 av 3)
    Robert 832 skrev 2014-05-13 11:31:54 följande:
    Nej, det är inte okej. Heller är det inte okej att säga neger till folk. Det är väl uppenbara skälsord, tycker du inte? Men det är en väldig skillnad på det och att ett bakverk ska banlysas för att det är choklad och ser ut som en mörkhyad. Blir du förolämpad av den vita chokladen? Om inte varför blir du inte det medan andra kan bli förolämpade av den mörkare?
    Kanske för att vita människor aldrig haft nidbilder på sig i samma utsträckning som färgade människor har.
    Att ägaren uttalar sig som han gör tyder också på att han var mycket väl medveten om hur det skulle kunna uppfattas, därför skulle jag inte köpa någon produkt av honom oavsett hur dom ser ut för jag har svårt för smådryga människor som inte kan sätta sig in i andras känslor

Svar på tråden Är detta rasism?