Nu är det länge sen jag började så jag minns faktiskt inte riktigt. Men jag hade 10-12kg jag ville bli av med och de försvann på 8v. Efter det började jag jämvikta och blev lite mer liberal. Inte så att jag gick tillbaka till att äta en massa kolhydrater men jag förde tillbaka sådant jag saknat som tex. mer frukt.
Kalorierna har jag ingen koll på alls, det är det jag tyckt varit så skönt med LCHF, att inte behöva räkna. Det enda jag hållit mig till är att välja livsmedel som ligger under 5g kolhydrat per 100g. Det är en enkel tumregel. Kollar man upp bär och grönsaker en gång (via livsmedelsverkets hemsida tex.) så vet man sen vilka som är de bättre valen.
Sen är det inte raketforskning utan man byter ut kolhydraterna till måltiderna till bättre alternativ. Man kan göra blomkålsmos istället för potatismos, ha sparris och en god sås till köttet och klara sig utan klyftpotatisarna osv. Men jag tycker att det är bra att skaffa en kokbok som man trivs med så att man kan fokusera på att nytt och gott de första veckorna och inte hela tiden tänka vad man INTE får/ska äta.