• Pirum

Ni som kör LCHF…?

Hur mycket har ni gått ner? Hur fort?

Hur många kalorier per dag ligger ni på (ni som räknar eller har ungefärlig koll)?

Jag håller på att förbereda min viktminskning och funderar på vilken metod jag ska använda mig av. Ingen jag känner äter enligt LCHF så jag har liksom ingen att fråga om hur det är.

• Svar på tråden Ni som kör LCHF…?
  • Sassan1

Äter väldigt liberalt. Räknar inte kalorier eller kolhydrater. Tar bara bort pasta, potatis, ris, bröd och mjöl och socker. Äter mkt grönsaker till maten istället. Har gått ner 10 kg sedan i slutet på november och minskat 12 cm över magen och lika mycket över stussen.

• Gladskit

Nu är det länge sen jag började så jag minns faktiskt inte riktigt. Men jag hade 10-12kg jag ville bli av med och de försvann på 8v. Efter det började jag jämvikta och blev lite mer liberal. Inte så att jag gick tillbaka till att äta en massa kolhydrater men jag förde tillbaka sådant jag saknat som tex. mer frukt.

Kalorierna har jag ingen koll på alls, det är det jag tyckt varit så skönt med LCHF, att inte behöva räkna. Det enda jag hållit mig till är att välja livsmedel som ligger under 5g kolhydrat per 100g. Det är en enkel tumregel. Kollar man upp bär och grönsaker en gång (via livsmedelsverkets hemsida tex.) så vet man sen vilka som är de bättre valen.

Sen är det inte raketforskning utan man byter ut kolhydraterna till måltiderna till bättre alternativ. Man kan göra blomkålsmos istället för potatismos, ha sparris och en god sås till köttet och klara sig utan klyftpotatisarna osv. Men jag tycker att det är bra att skaffa en kokbok som man trivs med så att man kan fokusera på att nytt och gott de första veckorna och inte hela tiden tänka vad man INTE får/ska äta.

• Pirum

Tack för svar! 

Jag är på dag två nu och det är ju härligt att vara mätt. :) Mitt matproblem är framförallt svårt kolhydratsug, omöjligt att motstå, så jag hoppas att det försvinner ganska snart. 

Jag har just köpt Katrin Z:s första bok och gillar den eftersom det är så enkla recept. Jag vill inte ha för många ingredienser, framförallt inte till frukost och lunch. När jag äter de måtlderna själv så vill jag att matlagningen ska gå på rutin så jag lägger så lite energi som möjligt på det och istället lägger krutet på middagarna när hela familjen är hemma. Blir det för krångligt så ger jag upp efter ett par dagar. 

• Gladskit

Katrins bok är jättebra tycker jag, och rolig. Men det krävs att man kan ta hennes tuffa ton

• Mabaja

Jag började med lchf vid nyår och har gått ner 19,5 kg sen dess. Och ca 25 cm runt magen.

Svar på tråden Ni som kör LCHF…?