• SophiaI

Fortsättningstråd-Vi som har BF Maj 2014

Idag har vi varit på prova-på babysim. Edit gillade det :) Någon mer som testat det?

• SophiaI
    Erika 146 skrev 2014-09-23 23:21:48 följande:

Meja har fått mosad banan några ggr och sugit på en vattenmelon skiva. Hon blir 4mån på lördag.
    Dessa smoothies/puréer på affärn från 4mån nån som vet om det är socker i? Tänker i största mån undvika socker och massa sött över lag så länge det går...

Det enda "dumma" jag kan tänka mig är att det kan vara bra att vänta med söta saker som frukt, då bebisar redan gillar sött och inte behöver lära sig gilla det. Här rekommenderar BVC att vänta med söts saker och först introducera typ potatis, morot, gröt osv. Och när de gillar de ovana smakerna introducera söta saker som frukt t ex. Vet inte om jag kommer följa det dock :)
  • SophiaI

Någon mer som har en bebis som ibland är vaken på nätterna? Börjar bli riktigt trött på det :( Hade varit lugnt om hon velat amma varje timma och direkt somnat om, istället för att vara vaken och ligga och sprattla och ibland måste man upp och vagga för att hon ska somna om. Suck.

• SophiaI
    kokos skrev 2014-11-03 19:21:39 följande:

Halloj!

Hur har ni det med era bebbar? Har ni börjat få sova?

här är två tänder framme. Han är helt klart inne i någon fas! Gråter så fort jag vänder ryggen till så det blir mycket bära.

Även svårt att somna in för honom. Tycker han äter mer igen även på natten...

Edit somnar vaggandes vid ca 19, sen vaknar hon vid 22-23 och ammas då. Sen sover hon om jag har tur 2-3 timmar innan det äts igen. Sen tycker jag det är var och varannan timma resten av natten. Kanske att det blivit lite bättre senaste nätterna.

Hon tycker det är morgon vid sex-tiden... Ibland är hon vaken någon/några timmar på natten också.

Vi har inte börjat med någon mat än, bara någon smaksensation ibland (lite på fingertoppen) hon är fem månader.

Tänkte försöka börja med flaska (ersättning) när hon blivit sex månader. Får se hur det går :)
  • SophiaI
    kokos skrev 2014-11-05 14:56:54 följande:

Min somnar också själv men vänder sig flera gånger så man måste vända tillbaka smile1.gif

Ja ska nog ta bort kudde i sängen och se. Har försökt få honom att sova på magen men det vill han inte heller...

Jag är inte världens piggaste heller på natten då jag har plussat smile5.gif

Grattis!

Här känns det just nu lagom med två, vet inte hur jag skulle orka med en till :) Tycker det är sjukt tråkigt att vara gravid också hehe.
  • SophiaI

Edit blir sex månader om en vecka och vi har fortfarande liggdelen. Har en Brio Go som sittvagn, kanske ska testa den snart. Någon annan som har Go?

Hon har även börjat med smakportion av gröt och verkar gilla det! Hur snabbt kan man öka portionerna? Har inte vågat öka än...

• SophiaI

Vi har ökat på gröten och idag åt hon nästan 1/2 portion :) Blir 6 månader på lördag.

Vi ammar annars. Börjar bli så trött på det och vill börja ge ersättning när hon blivit 6 månader. Hur gör man? Någon som har tips?

• SophiaI
    Ciliaja skrev 2014-11-23 23:44:18 följande:
    Varför ska du ha ersättning? Hon kan ju äta mat? :)
    Vill inte öka på maten för snabbt och det rekommenderas ju amning/ersättning hela första året. Och för att hon ska få i sig vätska. Så småningom byter vi nog ut ersättning på kvällen mot välling.

Men som sagt, har inte testat flaska än så mina planer kanske går i stöpet :)
  • SophiaI

Här har första förkylningen brutit ut på Edit. Storasyster som smittat :( Men hon är pigg ändå trots hosta och snuva!

Vi var på sex-månaders-kontroll i onsdags, 7125 gram och 64,8 cm lång. Hur stora var era vid sex månader? Edit ligger ca 1 kurva under medel.

Ingen toaletträning här, men det låter spännande!

• SophiaI

Ja och just det, vi började testa flaska för någon vecka sedan, och hon TOTALvägrar. Suck.

• SophiaI

Här vägras det fortfarande flaska. Edit har två tänder, sitter själv (men välter ibland) och säger mama, baba osv. Tar sig varken fram eller bak ;) Är 7 månader och en vecka.

Hon äter gröt som frukost och kvällsmål. Och vanlig mat till lunch. Ammas två-tre gånger på dagen (när hon sover) och minst tre gånger på natten (ca 23, 02-03, 06-07). Men tänkte kanske börja med mellis på dagarna då hon vägrar ammas i vaket tillstånd.

Men jag är så rädd att hon inte får i sig tillräckligt med vätska då. Hur gör ni? Edit äter inte mer än ca 1/2 stor burk till lunch + lite frukt. 1/2 portion gröt till frukost och 3/4-en hel portion gröt på kvällen.

Hur mycket, när och vad äter era? Så svårt att veta vad som är tillräckligt för att kunna hoppa över amningen på dagen...

• SophiaI

Edit är drygt 8,5 månad och vägde 7,7 kg och var 66-67 cm kort vid 8 månader. Tar sig inte framåt mer ön med gåstol och snurrar runt på magen ;)

Sover inte heller värst bra. Vill helst äta själv och med hela ansiktet :D

• SophiaI
    SophiaI skrev 2015-02-20 11:42:53 följande:

Edit är drygt 8,5 månad och vägde 7,7 kg och var 66-67 cm kort vid 8 månader. Tar sig inte framåt mer ön med gåstol och snurrar runt på magen ;)

Sover inte heller värst bra. Vill helst äta själv och med hela ansiktet :D

phpJHellx01728.jpg

Älskar att dansa och klappa händerna också :)
  • SophiaI

Edit vägde 8275 g och var 70 cm lång nu vid 9,5 månad. Föddes 2855 g. Storasyster var lika stor vid ett år!

Svar på tråden Fortsättningstråd-Vi som har BF Maj 2014