• maribel

Fortsättningstråd-Vi som har BF Maj 2014

Jag har fått mitt tredje barn nu med snitt men båda mina tidigare grav och förlossningar har jag haft en hemsk tyngdkänsla efter förlossningen. Som att hela livmodern ska ramla ut och det har varit värst när man reser sig. Försvunnit efter några veckor båda gångerna.

• maribel
    Sweetboxen skrev 2014-06-03 07:03:52 följande:
    Min första natt utan amning! Woop woop, nästan 8 tim sömn, jag bör omfamna denna dag med bara glädje idag då..;P
    Oj, det var lyxigt!  Det skulle behövas här med, känner mig som  ett spöke!

Grattis !!
    Erika 146 skrev 2014-06-02 19:57:44 följande
  • maribel
    Sweetboxen skrev 2014-06-03 10:19:09 följande:
    Spöke va passande för oss bebismammor :D
    Hon är tre v imorgon :) Hon åt som attan igår kväll, hade en knaskväll, så det gjorde väl sitt ;) Hon åt lite frukost i morses o sover än..att växa kan ta så mkt energi lixom, galet!
    Haha, då ska jag ta ett snack med min 3v! Hade knaskväll och knasnatt ändå.

Men mitt första barn sov 22-06 från 1 mån ålder, så har du tur kan det rulla på!
  • maribel
    förväntansfull2014 skrev 2014-06-03 10:39:14 följande:
    Var på bvc igår å plutten har gått upo 250 gr sedan i onsdags. Lycka smile1.gif Jag har tillräckligt med näring i tuttarna, yeah... Å han har växt 2,5 cm sedan födseln.
    Sambon fick välja namn tillslut å jag hoppas att jag vänjer mig vid det å kommer att kalla honom vid sitt namn snart. Å nambet blev Melvin.
    Åh vad skönt! Ja, jag ska till bvc imorgon och har ju också haft dålig viktuppgång, men nu har plutt ätit oftare så hoppas på öka vikt så jag slipper ersättning och oro.

Kom på två saker som gör mig irriterad(förutom att inte få sovaGlad)

1.folk som tror man har massor av tid för att man är föräldraledig, grannen var förbi igår och klämde ur sig, - åh vad lyxigt att vara hemma nu med så fint väder, kan du ju sitta i solen på dagarna med en kopp kaffe!
    Ja, igår hann jag aldrig utanför dörren och fick duscha först när mannen kom hem.

2.Alla som ska "hälsa på " bebisen och måste överösa honom med 100 pussar i ansiktet. Nu är han förkyld.

Sorry, lite avreagering.

Fint namn, vi gjorde samma här. Mannen fick välja då jag inte kunnat hitta något som känns helt rätt! Så svårt med killnamn. Här blev det William.
  • maribel
    mala01 skrev 2014-06-03 20:51:45 följande:
    Min lilla dotter har väldigt tydliga fogar i suturerna bak i skallen. Nån mer som har/haft barn med detta och bör man vara orolig? Kom ihåg att läkaren på bb kände å mumlade något då han kände där bak på huvudet. En till fundering, dottern har sedan födseln haft gegg i ögonen. Får tvätta flera gånger om dagen och det kommer nytt gegg hela tiden. Hon är nu tre veckor drygt. Hur länge kan det vara bara trånga tårkanaler?
    Menar du fontaneller? Min pojke hade jätteskarpa kanter vid fontanellerna i fram men läk sa att det är helt normalt och ändras allteftersom. Nu är han 3v och det har växt ihop lite och syns inte så mycket.
    Var i ögonen hade han också 1v men där sa bm att om det fortsatte skulle man kolla med bvc om ev salva behövdes.
    kokos skrev 2014-06-03 21:14:06 följande:
    Jag skriver inte så mycket här men läser desto mer smile1.gif Kommer alltid något mellan och sedan glömmer jag skriva.
    På torsdag är Mert Ali 1 månad redan! Det går sjukt fort! Han har börjat kräkas mycket och verkar ha ont i magen smile4.gif Jag ger Semper magdroppar men ska byta bort babysemp till Nan imorgon. Hoppas det hjälper lite...
    Är det vanligt kräks eller kaskadkräk, min dotter hade kaskadkräk och ont i magen vid välling och det visade sig att hon hade komjölkproteinallergi.

• maribel

Här råder sömnbrist. Vet knappt vad jag heter längre. Pluttt vaknar och äter varje ,varannan timme hela dygnet om. Gick ju upp dåligt i början men det har han tydligen hittat ett sätt att ta igen nu för på Bvc igår hade han gått upp 320g på en vecka. Behöver inte oroa mig längre för att det inte räcker med min mjölk men funkar inte det här med att inte sova.

Idag är barnen längre på dagis så ska försöka sova lite men det värsta är att bli väckt hela tiden. Hur fixar ni nätterna, några tips?

• maribel
    Ciliaja skrev 2014-06-05 19:27:29 följande:
    Kan ni lägga ifrån er era bäbisar? Vår dotter vaknar direkt om vi lägger ifrån henne. Skriker bara hon ligger på skötbordet. Det funkar ju nu men om en vecka börjar sambon jobba och jag måste ju kunna gå och kissa iallafall.

Och ni som ammar? Har ert onda gått över? Jag har så ont så jag gråter varje gång dottern blir 4 dagar i morgon
    Tyckte att det var så 1:a veckan sen har det blivit lite bättre. men vissa dagar har man inte duschat före kl 1500 då man bara suttit och ammat hela dagen. Mina bröstvårtor har gjort ont tills igår och han är 3v nu. Fick ett bra tips på amningsmott, tänk på greppet bebis har. Bebis ska ligga jäms med hela sin kropp längs din mage och ha en del av bröstet i munnen, inte bara bröstvårtan.
    Flamma skrev 2014-06-05 21:22:55 följande:
    Var aktiv när vi hade gravid tråden, men sen har livet rullat på och jag har läst, men inte skrivit. Melker är nu 5 veckor smile3.gif . Sist vi vägde honom, vägde han ca 4,1 kg - stooor kille smile1.gif . Jag tror nog att vi ammar hundra gånger per dygn smile2.gif . Sömn är tydligen överskattat och det är minsann inget samarbete, mig och Melker emellan, när det gäller sovandet. Han kan sova hur länge som helst när jag INTE kan sova. Hm. . . Sen verkar han ha problem med magen och är mycket ledsen i perioder, och blir även ledsen när han blir övertrött, vilket är typ varje kväll.
    Fångade ett leende på bild idag <3
    Skönt att man inte är ensam om att amma dygnet runt. Känner mig ibland som ett 24h öppet mcdonaldsGlad.

• maribel
    trulle82 skrev 2014-06-06 16:46:25 följande:
    Ni som har barn sedan tidigare och då ammade ofta ibörjan (var eller varannan timme typ), fortsatte det så eller glesades det ut med tiden? När isåfall? Glad

Jag har också problem med att lägga över min dotter i sängen eller vagnen efter amning, vaknar ofta om hon inte är jättetrött och redan sover rätt hårt. Det har blivit lite bättre ( hon är en månad nu) men fortfarande ltie kämpigt. Jag ska också testa en tröja som doftar mig. Har också hört att det är bra att linda in i en filt så temperaturskillnaden inte blir så stor från min famn till sängen. 
    Barn nr 1 åt ofta till hon var 1 mån, då åt hon var fjärde timma istället och sov hela natten och man kunde lägga henne ner.
    Barn nr 2 åt varje timme tills han var 4mån och kunde inte ligga ensam de första månaderna.
    Denna gång vill bebis äta varje ,varannan timme ocg inte ligga själv så gärna.
    beror nog på barnet i sig. Men jobbigt är det!

• maribel
    Erika 146 skrev 2014-06-08 21:53:25 följande:
    Flamma

Tack att jag inte är ensam! Grät till och med en skvätt i natt då Meja återigen hade sitt 3 timmars race. I natt funderade jag även på om det är mjölkbrist som gör det för det är mycket snuttande och verkar som om hon blir ilsk pga av det? Får se i natt hur det blir.
    Har också jobbig period varje kväll mellan 19-23. Mycket snuttande och han är orolig. Har varit så nojig att det beror på att mjölken inte räcker men nu hade han gått upp jättebra senast i vikt så nu tänker jag att det bara är "en orolig period då". Läst att många har det just på kvällen men det är väldigt jobbigt och stressande ändå.
  • maribel
    trulle82 skrev 2014-06-09 17:16:19 följande:
    Har ert avslag försvunnit? För mig är det 5v imorgon och jag har fortfarande lite kvar.
    4v här och det kommer pyttelite men färsk blod fortfarande. Har du färskt blod också?
Svar på tråden Fortsättningstråd-Vi som har BF Maj 2014