• SophiaI

Fortsättningstråd-Vi som har BF Maj 2014

Ciliaja skrev 2014-06-22 12:35:04 följande:

Kan man köpa sempersdroppar utan rekommendation från BVC? Min dotter kniper väldigt å pruttar på natt å morgon. Tror också hon sväljer mycket luft.

Sophial- du har inte testat amningsnapp? Jag hade sååå spruckna bröstvårtor, körde med amningsnapp några dagar å nu kan jag amma utan igen!

maribel skrev 2014-06-22 16:28:33 följande:

Hur ofta äter, snuttar era små? Senaste dagarna nu sover plutt bara korta stunder, vill snutta somnar igen och sover kanske 20min åt gången. Blir ett evigt snuttande och jag blir så trött. Provat med napp men den vill han inte ta.

Som det är nu ammas han så ofta.

Jag har köpt amningsnapp men inte testat än. Har dåliga erfarenheter av den från förra dottern, hon vägrade ammas utan den, vilket var jobbigt. Ska höra vad de säger på amningsmottagningen på tisdag eller om jag kan lyckas utan. Kanske är enda sättet att bli av med dessa sprickor?

Edit äter var 2-4 timme på dagen, var 3-6 på natten. Varierar väldigt. Har svårt att tyda hennes hungersignaler också, hon hinner nästan alltid börja skrika innan jag ger bröstet. Har ni några tips där också?

• SophiaI
    Ciliaja skrev 2014-06-24 12:53:36 följande:

Idag har min lilla inte vart vaken mer än 20 min. Sen 4 i morse. Förutom ätit lite men i sovande tillstånd. Undra om hon har en växt spurt. Jag som skulle ut med vagnen 6 km plus till Apoteket å affären. vågar inte fören hon ätit ordentligt å varit vaken en stund.

Min dotter sov HELA dagen igår, idag är hon som vanligt. Men jag var samma som du, skulle ut i lekparken med stora dottern men vågade inte gå innan hon ätit ordentligt.

Ibland har dom sina sovdagar.

Idag har jag varit på amningsmottagningen, hon misstänkte svamp eller bakterier så hon tog en odling från vårtorna och mjölken. Har rätt så djupa sprickor på båda vårtorna som inte vill läka. Hon tyckte även att dottern har fint tag, så hoppas svaren visar något så det finns botemedel. Ska skölja med koksalt efter amningarna tills svaren kommer på torsdag, samt lufta och använda multi-mam kompresser.
  • SophiaI

Alltså, är det normalt att amma bara ca var tredje timma när de är sex-sju veckor gamla? Edit är dessutom en snabbätare och blir ofta klar på fem minuter...

Hittills har hon dock gått upp bra i vikt men det känns konstigt. Har försökt erbjuda oftare men då blir hon skitsur!

Tycker inte mina bröst blir ömma mellan amningarna heller, men de är väl inställda på att hon äter så sällan?

Någon annan dom har samma "problem"?

• SophiaI

Edit är 9 veckor och vägde 4775 gram idag, helammar! Trots att mina bröst känns konstant mjuka verkar det finnas mat :) Hon vägde 2855 vid födseln.

• SophiaI

Edit sommar för natten ca 20-21. Sover som max 5 timmar första passet, sen mat ca var tredje timma.

På dagarna tycker jag det är hipp som happ fortfarande, men senaste veckan (dock inte idag) har hon sovit ett pass på ca 2-3 timmar mitt på dagen.

Hur ofta äter era bebisar som ammas?

• SophiaI
    maribel skrev 2014-08-18 21:19:07 följande:
    Frustrerande här med!!

Vår lilla sover 15min, är vaken 1h sover 15min. Kan sova mer om han ligger i någons famn men det har man inte tid med med två barn till. Vi har testat allt, vagn, napp, bärsele men inget funkar detta är jättejobbigt och så här håller det på till 2230 varje kväll.

Nå´n mer som har en bebis som suger på händerna och dreglar mycket? Hoppas inte tänder är på G än?
    Här sugs det också på händerna och har gjorts i minst tre veckor :)
  • SophiaI
    förväntansfull2014 skrev 2014-08-20 11:47:58 följande:

Här äts det ofta, typ varannan till var tredje timme under dagen. Fram tills för 3 nätter åt plutten sista målet ca 22 å vakna mellan 4.30-5.30 åt somna om å åt vid 7 igen. Men nu äter han 22 sover till 2.30 å därefter ca 1 gång i timmen smile4.gif E helt slut på morgonen...

Med detta så har han inte gått upp så bra i vikt. Tror inte att jag har tillräckligt med fet mjölk. Nu vid 3 månader vägde han 6160 gr å 66 cm lång. Har växt 2,5 cm å ökat 350 gr på 3,5 vecka... Så bvc vill att jag ger ca 50 ml tillägg tre gånger om dagen. Helt ok för mig men plutten vägrar ta flaskan. Sväljer tillägget men suger inte på flaska. Några tips å vilket tillägg?

Ang suga på händer å dregla, det gör vi här med smile1.gif Har gjort så i ca 3 veckor å det blir så blöt överallt, haha

Men det var väl inte så dålig viktuppgång?

Edit är 12 veckor och väger 5085 gram, 57,8 cm lång. Gått upp drygt 300 gram på två veckor och följer sina kurvor fint.

Hon har också börjat äta oftare på natten, men oftast bara en gång extra.
  • SophiaI

Brukar man inte säga att man ska byta till annan stol när bebisen sitter bra (stadigt själv alltså)? Vi bytte innan stora dottern vägde 9 kg (hon vägde 8,3 kg när hon var ett år).

• SophiaI
    Ciliaja skrev 2014-09-01 13:16:41 följande:

I morgon är det 3 måmsdskontroll. Vikt å längd på era 3 månaders? :)

Vi har varit hos BVC idag med sprutor :(

5345 gram! Längden togs inte men var 57,8 cm för två veckor sedan.

Liten men naggande god :)
Svar på tråden Fortsättningstråd-Vi som har BF Maj 2014