Inlägg från: Lindsey Egot the only one |Visa alla inlägg
  • Lindsey Egot the only one

Hur ont gör det?

Jag har fött fem barn och det har varit olika varje gång. Så det är extremt svårt att säga HUR ont det gör men en sak som är säkert är att man glömmer det så fort den lille är ute.

MissLiz skrev 2014-06-04 09:12:50 följande:

Jag hade ställt in mig på extrem smärta, typ dödslängtan och läst flera bra förlosssningsböcker. Jag var också helt inställd på att gå minst en vecka över tiden.

Istället gick vatten på natten i vecka 36+0, började med svaga menssmärtor som blev starkare och starkare. Det gjorde naturligtvis ont men jag kunde hantera dem genom att stå upp och gå runt. I bilen på väg till BB (ca 40 min resväg) var det ganska jobbigt men vi pratade om att vi säkert skulle bli hemskickade igen pga av att jag inte öppnat mig tillräckligt (det var 2-3 timmar efter att vattnet gått.) Väl framme på parkeringen skulle jag bara ta en till värk innan vi gick in. Det var första krystvärken och jag vrålade så att ett gäng barnmorskor kom ut. Helt överrumplad av känslan! Det visade sig att jag var helt öppen och det var bara att köra på. Jag krystade i en timme, gjorde inte alls särskilt ont men var mer fysiskt jobbigt. Krystvärkarna känns helt annorlunda mot vanliga värkar. Det känns mer i "nedre regionerna" istället för ryggen och magen. Hela förlossningen tog 4 timmar helt utan smärtlindring. Känslan efteråt var helt fantastisk! Längtar tills det är dags igen.

Jag har ropat på mamma, skällt på maken för att satte på mig för 9 månader sedan och gjorde mig med barn, velat gå hem mitt i allt osv. Men så fort bebisen är född är allt förlåtet.
    Batmamba skrev 2014-06-04 11:18:14 följande:
    Med tanke på hur många i den här tråden, inklusive du själv, som efter flera år fortfarande kan beskriva smärtan så skulle jag inte hålla med om att man glömmer bort den när bebisen är ute.

Och så en annan sak.
    Angående hur lång tid förlossningen tar. Folk räknar från så olika tillfällen så det är svårt att jämföra tider. Min första förlossning tog drygt 6 timmar från att jag kände att livmodern började dra ihop sig till dess barnet var ute. Det sa min barnmorska var en snabb förlossning för att vara första barnet.

Så här skriver 1177.se:

En förlossning brukar vara i genomsnitt 12 - 16 timmar för förstföderskor och 4 - 8 timmar för omföderskor. Detta räknas från det att värkarna blivit kraftiga och regelbundna och från att livmoderhalsen blir kortare och börjar öppna sig.
    Jo visst kan man beskriva smärtan men det onda är ju borta så fort barnet är fött. Det är ju något som man vet är övergående. Jag lever med kronisk smärta i buken. Den är inte övergående och är mer svår att hantera än förlossningssmärta. Eftersom när förlossningssmärtan är över så kommer den ju inte mer. Det är ju därför många kvinnor inkl jag själv föder fler än ett barn. Jag ska ha vårt sjätte om fyra veckor.
    tikki masala skrev 2014-06-04 11:42:41 följande:
    Men då borde man väl säga att smärtan inte känns mer. 
    Efter att jag födde kände jag inte av någon smärta. Men jag kommer mycket väl IHÅG hur ont det gjorde!
    Nä smärta bleknar om man haft det en kort period. Och eftersom jag vet att det gör olika ont under varje förlossning så vet jag även att den bleknar då jag ändå kan utsätta mig för den.

Men min kroniska smärta vill jag inte utsättas för ändå tvingas jag till den 24/7/365 och ibland ökar den så jag måste uppsöka sjukhus.
Svar på tråden Hur ont gör det?