Hur ont gör det?
Jag har fött fem barn och det har varit olika varje gång. Så det är extremt svårt att säga HUR ont det gör men en sak som är säkert är att man glömmer det så fort den lille är ute.
Jag har fött fem barn och det har varit olika varje gång. Så det är extremt svårt att säga HUR ont det gör men en sak som är säkert är att man glömmer det så fort den lille är ute.
Jag hade ställt in mig på extrem smärta, typ dödslängtan och läst flera bra förlosssningsböcker. Jag var också helt inställd på att gå minst en vecka över tiden.
Istället gick vatten på natten i vecka 36+0, började med svaga menssmärtor som blev starkare och starkare. Det gjorde naturligtvis ont men jag kunde hantera dem genom att stå upp och gå runt. I bilen på väg till BB (ca 40 min resväg) var det ganska jobbigt men vi pratade om att vi säkert skulle bli hemskickade igen pga av att jag inte öppnat mig tillräckligt (det var 2-3 timmar efter att vattnet gått.) Väl framme på parkeringen skulle jag bara ta en till värk innan vi gick in. Det var första krystvärken och jag vrålade så att ett gäng barnmorskor kom ut. Helt överrumplad av känslan! Det visade sig att jag var helt öppen och det var bara att köra på. Jag krystade i en timme, gjorde inte alls särskilt ont men var mer fysiskt jobbigt. Krystvärkarna känns helt annorlunda mot vanliga värkar. Det känns mer i "nedre regionerna" istället för ryggen och magen. Hela förlossningen tog 4 timmar helt utan smärtlindring. Känslan efteråt var helt fantastisk! Längtar tills det är dags igen.