Hur ont gör det?
För mig gjorde det otroligt ont! En smärta jag inte kunde föreställa mig.. första barnet var helt klart värst. Även om förlossningen var snabb så var det intensivt. Jag var så svett efteråt att jag kunde vrida ur linnet jag hade på mig. Hon kom på 4 tim efter värkstart. Förlossningen med andra barnet däremot var egentligen ganska enkel och inte alls lika smärtsam. Från vattenavgång tills hon var ute tog det ca 7 tim men bara ca 30-40 min från det att jag hade riktigt jävla ont. Jag fick något smärtstillande dropp som gjorde mig helt väck så smärtan blev hanterbar. Men, även om det gör sjukt ont så finns det bedövning som fungerar jättebra. Jag klarade mig på lustgas med första och det där droppet med andra. Och det är helt fantastiskt att få uppleva förlossning! Att få krysta fram sitt barn... så fort barnen var ute så var all smärta borta. Med andra barnet kände jag inte ens av att jag hade fött barn där nere. Skulle ha kunnat åka hem på en gång när hon var ute :) Var inte ens svett.. (hon kom ut på andra krystvärken).