Inlägg från: majsan1980 |Visa alla inlägg
  • majsan1980

Hur ont gör det?

Hur ont gör det att föda? Är det som mensvärk gånger 100 ? Är jätterädd för smärta men är rätt van med mensvärk

• Svar på tråden Hur ont gör det?
  • majsan1980

Låter som det gör rätt ont :( Än är det ett tag kvar som tur. Har aldrig varken haft magsjuka eller riktig tandvärk så kan inte relatera till det. Undrar hur jag ska kunna hantera denna smärta. Velar fram och tillbaka om jag ska försöka få snitt, men det är läskigt det också :(

• majsan1980
    MammaPe skrev 2014-05-06 15:11:09 följande:
    Tyckte bedövningssprutorna innan epiduralen var värst smile5.gif
    Bedövningssprutor innan epiduralen? 
  • majsan1980
    Anna227 skrev 2014-05-09 09:48:49 följande:

Det är väldigt olika och upplevs också väldigt olika. Jag har haft snabba, intensiva förlossningar och ändå klarat mig bra med lustgas. Det gjorde ont men inte värre än att jag stod ut liksom. Inget sånt där man läser om att man skriker högt att man vill hem och inte vill ha sin bebis och sånt :)

Det som var värst för mig var att jag sprack en del med första barnet. Personligen tror jag det var för att bm stressade på mig att bebisen skulle ut snabbt. Jag behövde sys när bebisen var ute och då var jag väldigt smärtkänslig, det gjorde fruktansvärt ont när bm försökte. Så då fick jag åka upp på operation och fick ryggmärgsbedövning istället. Så här i efterhand känns det som det nog var det bästa, att de på operation fick sy ihop i lugn och ro :) för det läkte fint och jag fick aldrig några problem av det (alltså första 1-2 veckorna hade jag ont och svårt att sitta men sedan läkte det fint).

Andra barnet fick jag bara en liten liten bristning, minns inte ens om den behövde sys. Trots att alltihop gick på under en timme. Där hade jag nog inte hunnit få mer bedövning ens om jag önskat. Men det räckte så bra med lustgas.

Vad är det som gör att du är rädd för smärta? På vilket sätt, vilken sorts smärta är du rädd för?
    Låter läskigt att spricka så också, men vad bra att de sydde dig på operation. Rädd för ihållande smärta som varar under längre tid, att det kännas som man håller på att dö och att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Har alltid varit rädd för smärta ända sen jag var liten. Var rädd för att gå till sjukhus när jag var yngre. Men lite smärta har jag inget problem med men mina tankar om förlossningsmärtor är att det gör så sjukt ont, vilket det låter som det gör också. Värsta är också om det pågår i flera, flera timmar. Intensiv smärta under kortare tid går ju hantera lite lättare. Men många förlossningar verkar ju hålla på i typ 8 timmar eller mer för en förstföderska.
  • majsan1980
    BjörkW skrev 2014-05-09 11:19:49 följande:
    Jag har tagit ryggmärgsprov 2 gånger (senast igår) och de är "samma sak" som epidral bara att man tar ut vätska när man tar prvet, och sprutar in vätska när man ger smärtlindring. Man får hur eller hur en bedövningsspruta i huden i vilket fall. Det känns bara som ett litet stick, men det kan spänna och svida under huden när de sprutar in bedövningsvätskan. Det är bara för att ryggmärgskanylen är rätt grov så man inte ska få så ont när den går genom huden. Men tyvärr går det inte att bedöva ända in i ryggmärgen så det gör ont där tycker många. Första provet jag tog kände jag inte alls, igår gjorde det lite ont för han träffade inte rätt direkt. Var nog för att jag inte kunde "krulla ihop" mig och skjuta rygg så mycket pga bäckenet.

Jag väntar ju första barnet och ser fram emot förlossnnignen. Ungen ska ut på ett eller annat sätt ch när det väl sätter igång har jag nog inte så mycket mer val än attt bara vara där och ta mig igenom det :)
    Jag är egentligen inte så rädd för nålar och epidral, antar att de gör ont en stund. Är mer rädd för de ihållande förlossningsmärtorna som kan vara och hålla i sig i timmar. Att spricka är läskigt men inte det jag mest oroar mig för heller även om att jag vet att en del spricker oändligt mycket :( Om förlossningen tog 4 timmar så skulle det vara en lycka, men inte så troligt att det sker (önsketänkande).
    Man vet ju aldrig innan hur det blir förrän man är där och visst har jag ju inte så mycket val, på nåt sätt måste ju barnet ut. Men velar fram och tillbaka om jag ska göra Vf eller försöka få igenom snitt. Ser fram emot att möta mitt barn men inte förlossningen
  • majsan1980
    Anna227 skrev 2014-05-09 12:02:02 följande:
    Jag var nog lite orolig själv inför första gången att jag skulle ha ont i flera dygn och så, och få svårt att orka med. Men jag gissar att man kan få bra smärtlindring då. Och fast mina förlossningar gick snabbt och var väldigt intensiva så var det aldrig värre än att jag kände att jag klarade det och jag kände aldrig det där att jag bara ville bort eller höll på att dö eller något. Men förstås, alla förlossningar och upplevelserna av dem är ju olika.  

Jag kan inte statistiken men jag har fått för mig i en helt ovetenskaplig studie bland mina vänner :) att man ofta får lite liknande förlossningar som ens mamma, att det finns en ärftlighetsaspekt i det. I mitt fall stämde det ganska bra. Jag föddes efter ca 3h på sjukhuset och med mitt första barn hann jag vara på sjukhuset i ca 3h med, med andra barnet gick det mycket snabbare. Så det måste inte vara som du skriver att det tar 8h eller mer för att det är första barnet.

Visst gör det ont att föda men samtidigt inte värre än att man klarar av det. Många många gör ju frivilligt om det flera gånger :)
    Tror det tyvärr tog ganska lång tid för min mamma :( Ska fråga henne. Mina systrars förlossningar har tagit ganska lång tid men inte över 8 timmar i alla fall. 3 h hade ju varit underbart!
  • majsan1980
    BjörkW skrev 2014-05-09 12:16:49 följande:

Tänkte bara att du frågade varför man fick spruta innan epidralen :) Jag tror själv inte att man hinner tänka så mycket på nålar under en förslossninga. Själv är jag så avtrubbad efter alla kanyler jag fått i både armar, rygg händer och ben genom livet. Men att spricka som du skriver kan jag med känna mig orolig av. Tror inte det märks när det väl spricker (rätta mig gärna om jag har fel?) men att det ska göra ont och få problem dagarna efter. Eller att det ska leda till komplikationer. Jag är oandrasidan LIVRÄDD för snitt! Blir det akut så blir det, men det är jag mest orolig för. Jag hatar att bli sövd, jag hatar sjukhusplåster. Trr att kroppen klarar av en vaginal förlossning bättre än ett snitt :)

Skönt att höra omd denna "ovetenskapliga studie bland vänner" Anna227! Min mamma har haft 4 rerlativt snabba och "lätta" fölossnningar ;)
    Hade gärna blivit sövd men då missar jag ju första mötet med mitt barn och det vill jag ju inte! Är lite rädd för snitt också, lite läskigt att de ska skära. Fördelen med snitt är ju att man slipper ha ont så länge om det blir en urdragen förlossning även om det säkert gör ont efter snittet också. På något sätt måste ju barnet ut.
  • majsan1980
    Flickan och kråkan skrev 2014-05-12 09:50:25 följande:
    8h är ju inte en lång förlossning med ett första barn. Mina har tagit 11 timmar (3,5 timme på förlossningen), 5 timmar lite drygt (1,5 timme på förlossningen) och 3,5 timme (16 minuter på förlossningen). Jag anses ha haft snabba förlossningar (även om det självklart finns dem som har snabbare smile1.gif
    För mig låter 8 h länge, en hel arbetsdag he he
  • majsan1980

Hörde med min syster nu och det har tydligen tagit olika lång tid. Från 14 till 12 och sen 3 timmar, hon har några barn Antar att det tar ett tag eftersom det är första barnet. Nej det är klart man får ju pauser

• majsan1980

Min mamma hade tydligen lång tid med de 2 första, 1 dygn typ och med oss andra ca tre timmar.
    Hm... kejsarsnitt eller vaginalt det är frågan...tur att jag har lite tid kvar att fundera. Men känns ändå som jag vill gå på profylax om jag nu ska föda vaginalt... 

• majsan1980

Efter många historier hur ont det gör, så lutar det nu för min del för att försöka få kejsarsnitt. Smärtan är den som jag är räddast för, även att jag har hört att det gör ont efter ett snitt också. Men hellre ont efteråt än under flera timmar och få en nära döden upplevelse som folk berättar om...

• majsan1980
    Neo4ever skrev 2014-06-03 22:07:28 följande:
    Ja det gör förbannat ont rent ut sagt,det gjorde mkt ondare än ja nånsin kunnat drömma om..för mej var krystvärkarna värst,jag hade så ont i ryggen att ja inte kunde vara stilla..dom ville ha mej sittandes,men ja hasade ner smile4.gif ja e livrädd för nästa förlossning, ska ha i november..det e hemskt att ja verkligen vet å kommer ihåg hur det känns smile4.gif
    Aj, men hoppas allt går bra för dig! Skickar en massa lycka till! Tog du någon smärtlindring?
  • majsan1980
    3skabli4 skrev 2014-06-04 08:38:31 följande:
    Alltså snitt är väl inget man bara får sådär för att man är rädd.
    Herregud. Jag är livrädd, föder andra barnet i september, MEN att inte få uppleva en förlossning är ju inte att rekommendera. Det är en upplevelse bortom allt. Och jag tror du kommer vara glad efteråt att du fick uppleva det trots dom hemska smärtorna.
    Jo om man är extremt förlossningsrädd så kan man få det. Men klart man måste ju kämpa för det
  • majsan1980
    Batmamba skrev 2014-06-04 10:59:40 följande:
    Jag hade fruktansvärt ont innan de satte EDA, sen gjorde det jävligt ont, men var uthärdligt när jag dämpade topparna med lustgas och fick stöd av sambo och personal. Vi pratade och skämtade mellan värkarna. Jag hade en snabb och mycket intensiv förlossning. När det var som värst bara vred jag mig i smärtor och kunde knappt höra vad folk omkring mig sa, än mindre säga något själv. Jag jobbade länge med bra andning och lustgas, men till sist fanns det ingen yoga-andning i världen som kunde dämpa eländet.

Jag vill tillägga att jag under den tiden jag hade så ont att jag inte var riktigt kontaktbar aldrig var det minsta rädd. Inte ett dugg. Jag säger inte att det gäller alla, absolut inte. Men för mig var vetskapen om att situationen jag befann mig i inte var farlig en ro för själen, även om kroppen led.

Om du är väldigt rädd tycker jag att du ska prata med din barnmorska om planerat snitt eller hjälp att komma över rädslan - vilket du vill.

Nästa förlossning har jag valt vaginal förlossning (förutsatt att allt går bra). Men du ska göra som du vill!
    Jag har fått en remiss skickad så jag väntar att få prata med någon. Tack! Vi får se hur det blir. Men efter alla berättat hur ont det gör( för någon vecka sedan fick jag höra det  av en som precis fått barn och hur ont de verkligen gjorde) och då känner jag bara att snitt är aktuellt. Ser inget positivt med vaginal förutom att jag kommer vara piggare efter förlossningen. Att få känna känslan att föda fram mitt barn är säkert speciellt men inget jag känner att jag måste uppleva och att få ett ärr på magen gör mig inget heller, kommer ju ändå inte synas så tydligt.
  • majsan1980

Så länge inte barnet tar skada heller, det är det viktiga. Men utförs ju så många snitt idag så verkar inte vara någon fara

• majsan1980
    Batmamba skrev 2014-06-06 20:08:12 följande:
    Ja, det är superhäftigt att föda fram sitt barn! Men pigg efter förlossningen kan jag knappast påstå att jag var... Och då gick det ändå hyfsat snabbt för mig.
    Okej, trodde att man är pigg efter det. Det är vad alla säger när de jämför vaginal förlossning och kejsarsnitt. Men kanske beror på att man jämför med det
  • majsan1980
    Svansjön skrev 2014-06-07 09:40:47 följande:
    Ni kanske jag får skit av att tipsa om detta. Men jag har läst tråden och får känslan av att de flesta vill få dig att välja en vaginal förlossning, att få dig att känna dig trygg med att smärtan är helt okej. Jag är helt med i deras argument, jag tycker också man ska försöka bearbeta sina tankar och försöka vilja genomgå en vaginal förlossning. Men efter att jag lyssna på denna dokumentär: Dokumentär SR- Svenska berättelse- hellre dö än föda barn, så kan jag förstå att du vill ha hjälp. Denna dokumentär är ju riktad för den som verkligen vill få igenom ett kejsarsnitt. Men den fick mig att inse att "vi" andra måste acceptera dina känslor och att du måste ta de val som får dig att må bäst. Annars är risken att slutet av din graviditet blir jätte jobbig och att när barnet väl är ute kanske du riskerar förlossningsdepression.

Lyssna gärna på dokumentären, jag tror du kommer känna igen dig i vissa saker!
    Tack svansjön! Ska ta och lyssna på dokumentären. Ja det är inte riktigt accepterat att inte föda vaginalt. Jag tror säkert det är häftigt att föda fram sitt barn men tror samtidigt inte att en förlossning blir bra om man är rädd innan och inte idag ser något positivt med en vaginal. Det lär knappast bli en bra upplevelse...
  • majsan1980
    majsan1980 skrev 2014-06-07 10:27:37 följande:
    Tack svansjön! Ska ta och lyssna på dokumentären. Ja det är inte riktigt accepterat att inte föda vaginalt. Jag tror säkert det är häftigt att föda fram sitt barn men tror samtidigt inte att en förlossning blir bra om man är rädd innan och inte idag ser något positivt med en vaginal. Det lär knappast bli en bra upplevelse...
    Har nu lyssnat på dokumentären och måste bara säga vilken bra berättelse, jag kände igen mig i så mycket som hon berättade. Tycker verkligen fler borde lyssna för att förstå hur människor känner inför vaginal förlossning. Har självt känt skam som hon pratade om, som att någonting är fel på en. Tack verkligen för att du tipsade om det!!!
    Undrar också varför många berättar om deras smärtfulla förlossningar och de flesta som gör kejsarsnitt har många positiva erfarenheter, men ändå propsar allt på att man ändå ska föda vaginalt...
  • majsan1980
    Pingvinanie skrev 2014-06-07 22:51:52 följande:
    Okej fast för mig låter det som en mardröm! Jag krystade två gånger så var han ute, 12 min tog det.
    Ja, de har väl med bakterier att göra.. Är inte jättepåläst men vet att det ska vara bra e immunförsvaret. därmed inte sagt att barn som blir utsnittade mår sämre i livet :)
    Nej om planerade snitt var dåliga för ett barn, så skulle de väl aldrig godkännas. Finns nog för och nackdelar med både snitt och vaginal förlossning för både mamma och barn. Men tror ändå att det alternativ som känns tryggast för mamman mår också barnet bra av.
  • majsan1980
    Svansjön skrev 2014-06-07 13:05:32 följande:
    Jag fick en annan syn på rädslan för vaginal förlossning och att kejsarsnitt då är det bästa för både mamman och barnet i det fallet.
    Sen förstår man också hur tufft det var för henne att få ett intyg om kejsarsnitt, hon fick verkligen kämpa för det.
    Tycker fler borde lyssna på den!
    Hoppas du väljer efter ditt hjärta och det du mår bäst av!
    Tack! Ja jag ska iväg och prata med någon, remiss är skickad. Känner också att det viktiga är att jag känner mig trygg i hur jag gör. Om jag blir tvingad så kommer det bara resultera i värre saker och det är varken bra för mig eller mitt barn. Tror också att om man är rädd så spänner man sig för mycket och då är det större risk för komplikationer och kanske akut kejsarsnitt istället. Tycker fler borde lyssna och acceptera rädsla inför en förlossning. Inte bara läkare, barnmorskor utan även andra människor. Sen tycker jag dock att sjukhusen tar emot förlossningsrädda allt för sent i graviditeten. Kanske skulle man kunna undvika fler snitt, om man får hjälp tidigare.
Svar på tråden Hur ont gör det?