Inlägg från: Voodoodoll |Visa alla inlägg
  • Voodoodoll

Hur ont gör det?

Du kommer att klara det fint, tror jag!

Min förlossning tog 23 timmar från första värken tills dess att dottern kom, ändå kändes den inte lång. Man får en helt annan slags tidsuppfattning och går in i sig själv (det låter läskigt, men det är det inte).

Jag var också väldigt väldigt rädd för smärtan och att inte klara av den osv. För vad gör man då liksom?! Jag tycker dock att ett lugn drabbar en, man vet att det bara finns en väg att gå och det är FRAMÅT. Varje värk är en värk mindre, som aldrig kommer tillbaks igen. Den är avklarad och en mindre innan du får träffa ditt barn.

EDAn tar bort väldigt mycket av dina värkar, och mellan värkarna får du ju vila. Du har inte ont precis hela tiden, utan värk, smärtfri, värk, smärtfri... Och man hinner återhämta sig väldigt bra mellan värkarna! 

Själv föder jag nog utan EDAn nästa gång, med bara lustgas. Men lägger nog till nån slags bedövningsspruta i de nedre regionerna istället, för det allra sista var ju heelt totalt obeskrivligt. Det som alla mina vänner sagt att man inte känner alls... Drömmer

Sist men inte minst; lycka till! Jag är oerhört avundsjuk över att du snart ska föda ditt första barn; det finns inget häftigare i hela världen att uppleva! Tänker tillbaks på BB-tiden nästan varje dag. 

{#emotions_dlg.flower}

• Voodoodoll
    Pingvinanie skrev 2014-06-06 20:51:52 följande:

För mig gjorde värkarna fruktansvärt ont. Så ont att jag trodde jag skulle dö ett par gånger. Krystandet var nemas problemas! Men det tog bara 12 min.. Minns att jag sa i ett par veckor att jag aldrig skulle göra om det (som alla andra typ). Men nu är jag gravid och längtar faktiskt efter smärtan och att få föda igen. Man känner sig så sjuuukt jävla duktig på något sätt efteråt.

Jag födde för snart 10 månader sedan och kan _inte_ tänka mig att föda vaginalt igen. Hade dock aldrig bytt bort upplevelsen.
  • Voodoodoll
    Pingvinanie skrev 2014-06-07 13:08:32 följande:
    Det är lite bättre för barnet att genomgå en vaginal förlossning, hjälper bland annat immunförsvaret. Sen är det otroligt svårt att ens få kejsarsnitt! Man är ju skapt för detta. Har man en stark rädsla, fobi eller vad man ska kalla det tycker jag absolut att man ska göra kejsarsnitt men annars fattar jag inte varför man inte ska föda vaginalt om man kan faktist. Det är ju något av det häftigaste (för de flesta) man någonsin är med om.
    Hur hjälper det immunförsvaret? Är det det där de säger om att det är positivt för barnet att passera förbi vid anus så barnet blir extra motståndskraftigt du menar nu?
  • Voodoodoll
    Pingvinanie skrev 2014-06-06 23:10:21 följande:
    Sjukt eller hur! Var det en komplicerad förlossning? Jag förträngde ändå smärtan på typ 3 veckor:.. Men minns att min bm på förlossningen hade 2 barn och jag frågade henne hur hon kunde vara så dum att gå igenom skiten igen:)
    Haha! Förstår din fråga, jag undrar jag med! Egentligen inte. Klarade värkarna bra och jag sprack inte så jättemycket. Fick dock krysta i 4,5 h och sen kom dottern när en bm tryckte på min mage, en tryckte upp mina ben bakom nacken och en försökte "sära" där nere med dina händer så hårt hon kunde, plus att jag upplevde det som så smärtsamt att jag var helt säker på att jag skulle dö då hon väl kom ut.

Men egentligen hade jag ju ingen mardrömsförlossning. :) 3 veckor var tufft! Haha!
  • Voodoodoll
    Pingvinanie skrev 2014-06-07 22:51:52 följande:
    Okej fast för mig låter det som en mardröm! Jag krystade två gånger så var han ute, 12 min tog det.

Ja, de har väl med bakterier att göra.. Är inte jättepåläst men vet att det ska vara bra e immunförsvaret. därmed inte sagt att barn som blir utsnittade mår sämre i livet :)
    Det är nog smärtan som fått mig avskräckt. Skönt att höra om andra det gått bättre för! :)

Jag tänker såhär med just dom bakterierna; vore det SÅ extremt noga med de där anal-bakterierna kunde de väl rimligtvis pensla på dem på bebisen, när han/hon väl är ute?

Den vaginala förlossningens positiva påverkan på andningen köper jag däremot.
  • Voodoodoll
    Pingvinanie skrev 2014-06-08 10:23:04 följande:

Det handlar lite om "traumat" bebisen måste gå igenom vid en förlossning. Det är bra av nån anledning. Ska hitta varför! Men är man livrädd är det såklart inte värt det.

Tror värkarna som trycker ihop barnet får igång lungorna. Har för mig att barn som föds med ks får en spruta för att få igång den istället. Men kan vara fler orsaker också. :)
Svar på tråden Hur ont gör det?