Hur ont gör det?
Du kommer att klara det fint, tror jag!
Min förlossning tog 23 timmar från första värken tills dess att dottern kom, ändå kändes den inte lång. Man får en helt annan slags tidsuppfattning och går in i sig själv (det låter läskigt, men det är det inte).
Jag var också väldigt väldigt rädd för smärtan och att inte klara av den osv. För vad gör man då liksom?! Jag tycker dock att ett lugn drabbar en, man vet att det bara finns en väg att gå och det är FRAMÅT. Varje värk är en värk mindre, som aldrig kommer tillbaks igen. Den är avklarad och en mindre innan du får träffa ditt barn.
EDAn tar bort väldigt mycket av dina värkar, och mellan värkarna får du ju vila. Du har inte ont precis hela tiden, utan värk, smärtfri, värk, smärtfri... Och man hinner återhämta sig väldigt bra mellan värkarna!
Själv föder jag nog utan EDAn nästa gång, med bara lustgas. Men lägger nog till nån slags bedövningsspruta i de nedre regionerna istället, för det allra sista var ju heelt totalt obeskrivligt. Det som alla mina vänner sagt att man inte känner alls...
Sist men inte minst; lycka till! Jag är oerhört avundsjuk över att du snart ska föda ditt första barn; det finns inget häftigare i hela världen att uppleva! Tänker tillbaks på BB-tiden nästan varje dag.