Hur ont gör det?
Flickan och kråkan skrev 2014-05-06 15:25:09 följande:
Du får nog olika svar från olika föderskor . Jag har fött tre barn med enbart lustgas. Det har gjort oerhört ont, men samtidigt har det gått bra och jag har aldrig tänkt tanken på att be dem sticka en nål i ryggen och har aldrig känt mig rädd under själva förlossningarna.
Värkarbetet i öppningsskedet tycker jag känns just som mensvärk. I början som svag mensvärk och mot slutet av öppningsskedet så att man bara vrålar och inte vet vart man ska ta vägen. Men man hinner vänja sig . Smärta ökar successivt (även med trean som gick väldigt fort).
När krystningsvärkarna sätter igång så är det mycket av en befrielse. Känns annorlunda. Påminner mycket om magsjuka tycker jag. Du vet den där okontrollerbara känslan av att magen vänder ut och in på sig själv.....fast åt andra hållet då . Sedan står huvudet i öppningen och det känns som att kissa ut en melon - "Burn, burn, burn....the ring of fire" - och när huvudet är ute så känns det som en bläckfisk som rinner ut .
Det kommer att gå fint. Efter första barnet var jag rädd för att beställa tandläkartid en månad efter förlossningen . Det är häftigt att föda barn. Urkraft bokstavligen. Det gör fruktansvärt ont, men samtidigt är det så positivt......man föder fram ett barn......ett BARN !
Otroligt bra beskrivning! Jag födde andra barnet med enbart lustgas och det var precis så där!