Hur ont gör det?
Jag tyckte inte att det gjorde så ont. Har alltid haft fruktansvärd mensvärk och var rätt nervös inför förlossningen just för att jag inte ens hanterat mensvärken speciellt bra. Faktum är att det gjorde mindre ont att föda än att ha mensvärk för mig. Det finns väldigt bra smärtlindring också men det jag tyckte var jobbigast var trycket nedåt när man inte fick krysta än.
Min mamma har fött 5 barn och har haft ganska lätta förlossningar varenda gång. Vi är tre tjejer som alla fått barn, mina två äldre systrar har haft jobbigare förlossningar än jag hade, ena systern på grund av att barnet låg med ansiktet åt fel håll. Min förlossning tog ca 8 timmar men ca 14 från det att dom började sätta igång mig (under 6 timmar hände inget). Jag är nu gravid igen i vecka 29 och ser mycket fram emot förlossningen.
Förra gången hade jag då igångsättning, tog epidural och födde ett barn på 4,3 kg och det gick jättebra trots att det "borde" varit en jobbig och svår förlossning så denna gång är jag inte det minsta nervös.