• Anna227

Hur ont gör det?

majsan1980 skrev 2014-05-06 15:05:38 följande:
    Hur ont gör det att föda? Är det som mensvärk gånger 100 ? Är jätterädd för smärta men är rätt van med mensvärk

Det är väldigt olika och upplevs också väldigt olika. Jag har haft snabba, intensiva förlossningar och ändå klarat mig bra med lustgas. Det gjorde ont men inte värre än att jag stod ut liksom. Inget sånt där man läser om att man skriker högt att man vill hem och inte vill ha sin bebis och sånt :)

Det som var värst för mig var att jag sprack en del med första barnet. Personligen tror jag det var för att bm stressade på mig att bebisen skulle ut snabbt. Jag behövde sys när bebisen var ute och då var jag väldigt smärtkänslig, det gjorde fruktansvärt ont när bm försökte. Så då fick jag åka upp på operation och fick ryggmärgsbedövning istället. Så här i efterhand känns det som det nog var det bästa, att de på operation fick sy ihop i lugn och ro :) för det läkte fint och jag fick aldrig några problem av det (alltså första 1-2 veckorna hade jag ont och svårt att sitta men sedan läkte det fint).

Andra barnet fick jag bara en liten liten bristning, minns inte ens om den behövde sys. Trots att alltihop gick på under en timme. Där hade jag nog inte hunnit få mer bedövning ens om jag önskat. Men det räckte så bra med lustgas.

Vad är det som gör att du är rädd för smärta? På vilket sätt, vilken sorts smärta är du rädd för?
  • Anna227
    majsan1980 skrev 2014-05-09 10:39:51 följande:
    Låter läskigt att spricka så också, men vad bra att de sydde dig på operation. Rädd för ihållande smärta som varar under längre tid, att det kännas som man håller på att dö och att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Har alltid varit rädd för smärta ända sen jag var liten. Var rädd för att gå till sjukhus när jag var yngre. Men lite smärta har jag inget problem med men mina tankar om förlossningsmärtor är att det gör så sjukt ont, vilket det låter som det gör också. Värsta är också om det pågår i flera, flera timmar. Intensiv smärta under kortare tid går ju hantera lite lättare. Men många förlossningar verkar ju hålla på i typ 8 timmar eller mer för en förstföderska.
    Jag var nog lite orolig själv inför första gången att jag skulle ha ont i flera dygn och så, och få svårt att orka med. Men jag gissar att man kan få bra smärtlindring då. Och fast mina förlossningar gick snabbt och var väldigt intensiva så var det aldrig värre än att jag kände att jag klarade det och jag kände aldrig det där att jag bara ville bort eller höll på att dö eller något. Men förstås, alla förlossningar och upplevelserna av dem är ju olika.  

Jag kan inte statistiken men jag har fått för mig i en helt ovetenskaplig studie bland mina vänner :) att man ofta får lite liknande förlossningar som ens mamma, att det finns en ärftlighetsaspekt i det. I mitt fall stämde det ganska bra. Jag föddes efter ca 3h på sjukhuset och med mitt första barn hann jag vara på sjukhuset i ca 3h med, med andra barnet gick det mycket snabbare. Så det måste inte vara som du skriver att det tar 8h eller mer för att det är första barnet.

Visst gör det ont att föda men samtidigt inte värre än att man klarar av det. Många många gör ju frivilligt om det flera gånger :)
  • Anna227
    pastamamman skrev 2014-05-09 12:02:55 följande:
    Det gör jätteont, men det går över.

Bra sammanfattning Glad
  • Anna227
    majsan1980 skrev 2014-05-12 09:42:06 följande:
    Tror det tyvärr tog ganska lång tid för min mamma :( Ska fråga henne. Mina systrars förlossningar har tagit ganska lång tid men inte över 8 timmar i alla fall. 3 h hade ju varit underbart!

Fast dels beror det ju på hur man räknar. Och dels... 3h är inte underbart för det blir väldigt intensivt när det går så fort. Om jag hade kunnat önska så hade jag önskat mig lite längre tid. Alltså det gick ju jättebra och så men det finns faktiskt nackdelar med en riktigt snabb förlossning med, det tror jag att många inte tänker på.

Så lite under 8 h låter bra tycker jag.
Svar på tråden Hur ont gör det?