• Smulkaffe

Färdas med flyg och sen släktings bil - hur gör vi med bilstolen?

Vi ska resa med flyg Stockholm-Luleå i sommar. Från Luleå ska vi åka ytterligare 15 mil och då blir vi hämtade med bil av min pappa är det tänkt. (Hyrbil blir tok för dyrt.)
    Men hur i hela friden ska vi ordna med bakåtvänd bilstol till vår då 10 mån bebis? Jag har sett på Britax hemsida att vår Hi-Way inte får monteras i hans bilmodell. Annars hade vi kunnat baxa med den på flyget. 
    Så.... hur har andra löst den här frågan? Bett hämtande person att köpa en beggad stol som passar i bilen? Ni har lånat en passande stol hemma som ni har tagit med er på flyget?
    Det känns som att den här frågan bör ha dykt upp för andra före oss men jag hittar inget när jag Googlar. Jag har en väninna som också står inför den frågan. Hennes man behöver bilen i jobbet och hon skulle vilja åka tåg med barnen till sina föräldrar. Men den j-vla bilstolen är på tok för klumpig att ta med sig.

• Svar på tråden Färdas med flyg och sen släktings bil - hur gör vi med bilstolen?
  • cloudberry79

På tåg har det gått bra, det är bara krångligt att lasta på och av såvida man inte har många byten.. Vad gäller din fråga så skulle jag kolla om det går bra att låna av någon på orten dit ni ska, det vore nog det smidigaste. Då kan de hjälpa din pappa att montera den innan han hämtar er.

Just NO.
  • Kusin Vitamin

När jag åkte med min då ettåriga dotter så tog jag med babyskyddet faktiskt, men hon är och var ganska liten...kanske inget alternativ för er? Annars är det ju rätt smidigt. Bara barnets huvud inte sticker upp över kanten och bältet sitter bra.

• Smulkaffe

Vi har sålt babyskyddet men det går säkert lätt att låna ett av bekanta. Frågan är... hur hon klarar att sitta i det. Vi bytte nämligen pga att hon gallskrek hela bilfärderna så vi trodde att den större bilstolen skulle ge henne bättre sikt och då bli nöjdare.
    Sen är hon ganska lång. Men klart en idé vi får ha på lut.
    Att be pappa leta rätt på en bakåtvänd stol i bekantskapskretsarna... Han känner kanske 2 st småbarnsfamiljer och då ska de dels ha möjlighet att låna ut stolen plus att han ska ta reda på om just den modellen funkar.. Låter som ett flera veckors projekt! (Sen är inte pappa kung på säkerhet i bilen, vetefan om jag skulle lita på honom att ordna med den saken.)

• Eleonor01

De flesta mor å farföräldrar har en stol i sina Bilar också. De kanske känner någon som har en i sin bil som inte används när ni e där? Begagnad hade jag endast köpt från människor jag känner. Vet ju inte vad stolen har råkat utför

• Natulcien

Vi hade samma problem när jag och sonen tog tåget till min mamma förra sommaren. Normalt sett åker vi ju bil hela familjen, men nu åkte alltså bara sonen och jag tåg. Men min mamma köpte en begagnad stol som hon satte i sin bil. Hon fick även hjälp med att få den monterad.

• Alexi

Vi har hyrt en bakåtvänd stol på tex Barnens hus eller liknande. Vi åker till Östersund regelbundet och då har det kostat typ 150 kr för en vecka och den som ska hämta oss med bilen har hämtat ut bilbarnstolen samma dag eller dagen innan och sen lämnat tillbaka den när vi åkt hem, supersmidigt.

• Aileen Allannah

Vad har pappan för bil? De där tabellerna med vilka bilar stolen passar i stämmer inte alltid, och det är heller inte något förbud mot att montera dem där. Låna ett babyskydd innan ni åker och testa om hon accepterar det, och om hon får plats i det (maxvikten får inte överskridas och huvudet får inte sticka upp över ryggstödet alls), fungerar det så är ju valet rätt lätt.

Eller kolla om ni kan hyra en bilstol på plats, Babyproffsen brukar kunna hyra ut, eller kanske NTF om de finns där.

• Smulkaffe

Oj, att de hyr ut på barnbutikerna! Ska kolla det! Tack för tipset, låter som en vinnare om det är möjligt i Luleå.

• WSalma

Vi har gjort olika:
    - Hyrt bilstol (blev lite struligt då vi blev påkörda och butiken försökte köra en fuling och menade att vi måste betala för en ny stol. När vi för chefen påpekade att de ju säkert hade försäkringar som täckte detta var det helt plötsligt så...)
    - Köpt begagnad (av bekanta)
    - Haft med egen
    - Lånat av släktingar

• evaoregon
    Smulkaffe skrev 2014-05-04 21:26:16 följande:
    Oj, att de hyr ut på barnbutikerna! Ska kolla det! Tack för tipset, låter som en vinnare om det är möjligt i Luleå.
    Min syster hyrde en bilbarnstol i en barnbutik i Malmö när vi var i Sverige med småbarn för en del år sedan så det kan nog funka.
  • evaoregon
    Eleonor01 skrev 2014-05-04 20:45:58 följande:
    De flesta mor å farföräldrar har en stol i sina Bilar också. De kanske känner någon som har en i sin bil som inte används när ni e där? Begagnad hade jag endast köpt från människor jag känner. Vet ju inte vad stolen har råkat utför
    Jag skulle också bara köpt begagnat ifrån någon som jag känner.
  • Line D

Vi har hyrt via NTF i Luleå. Både babyskydd och bakåtvänd stol. Har fungerat väldigt bra och smidigt.

• Baryk
    Line D skrev 2014-05-05 19:25:53 följande:
    Vi har hyrt via NTF i Luleå. Både babyskydd och bakåtvänd stol. Har fungerat väldigt bra och smidigt.
    Det har vi också gjort! Tills barnen blev så stora att de började med bälteskudde, då köpte vi en som vi lämnade kvar hos farmor o farfar till nästa gång. Sen fick de fler barnbarn och då blev det fler stolar också som gick att låna emellan. Har för mig att vi någon enstaka gång även tog med stol på flyget, men det var aningen krångligt måste jag ju säga...
Svar på tråden Färdas med flyg och sen släktings bil - hur gör vi med bilstolen?