• Mammat3

hållbarhet på en flaska vin???

Fredag kväll och jag är sugen på att ta mig ett glas vin. Men ensam som jag är på att drick vin så undrar jag hur hållbarheten är på en vinflaska. Någon som vet???
    Jag brukar inte dricka vin annars så där av min fråga.
    Så svara på och skål ????

• Svar på tråden hållbarhet på en flaska vin???
  • Nyfikna72

Hur menar du, en flaska du öppnar och bara dricker ett glas ur eller har du lagrt flaskor i flera år?

• Julligulli

Beror lite på vilket vin det är och av vilken kvalitet. Men om du öppnar den idag och tar säg två glas, så borde resten hålla sig bra under helgen i alla fall om du sätter tillbaka korken eller täcker över öppningen. Ja, förvara i kylskåp också! 

• Mammat3

Okej tack för svaret det är röd vin och kvalitén vet jag inget om men jag anar att det inte är någon finare vin direkt men då har jag morgondagen på mig att dricka upp den ????

• Nyfikna72

Så kinkigt är det inte, en vecka fungerar nog i kylskåp. Det är ju inte så att det blir livsfarligt att dricka, smaken förändras bara ända tills det är vinäger av det. Och det lär du isåfall märka om du smakar på det.

• Nyfikna72

Annars om det bara är småskvättar kvar så kan du frysa in det i isformar. Bra att ha som en tärning i en sås eller nåt.

• Julligulli
    Mammat3 skrev 2014-05-02 21:17:19 följande:
    Okej tack för svaret det är röd vin och kvalitén vet jag inget om men jag anar att det inte är någon finare vin direkt men då har jag morgondagen på mig att dricka upp den ????
    Du kan nog ta ett glas på söndag också om du inte vill dricka upp allt i morgon. 

Slänga behöver du inte hur som helst, överblivet rödvin är jättebra att frysa in i iskubslådor- eller påsar och ta fram när man vill ha lite extra smak i en gryta eller köttfärssås.
  • Julligulli
    Nyfikna72 skrev 2014-05-02 21:22:24 följande:
    Annars om det bara är småskvättar kvar så kan du frysa in det i isformar. Bra att ha som en tärning i en sås eller nåt.
    Ha! Två själar en tanke.
  • Mammat3

Tack för tipset hade ingen aning om att man kunde frysa in vin det aka jag verkligen komma ihåg.

Svar på tråden hållbarhet på en flaska vin???