Skillnaden på sammandragningar och förvärkar
Tycker det finns många sorters sammandragningar...
De "vanliga" som jag också haft länge redan (är nu i vk 38) där livmodern blir hård, men det gör inte ont (fast det kan kännas obehagligt i tarmarna och trycka mot urinblåsan en stund).
Sen sammandragningar som kommer tillsammans med en molande värk, svag mensvärkskänsla typ. De har jag kopplat ihop med att livmodern växer.
Sedan "förvärkar" som är som en vanlig sammandragning utom att det också drar och sliter eller molar där livmoderhalsen är. En skarpare smärta som liknar förlossningsvärkar. Har haft detta några gånger i vecka 34-35. Men i mina tidigare graviditeter har förvärkarna kommit i sista veckan innan förlossningen. Kan till och med vara regelbundet 5-10 minuter emellan i någon timme och sen har det slutat.
Förlossningsvärkarna är sen mycket mer regelbundna och smärtan skarpare i livmoderhalsen. Trycket neråt har ökat nu när bebisens huvud är neråt (hade den i sätesläge länge) och det kan orsaka att nerver i bäckenet gör ont. (Kan ju vara väldigt individuellt, men så här har det varit för mig :) Är gravid med tredje barnet nu)