• pcosfru

bråskand pcos hjälp mig med tips

vad kan jag göra för att min kropp ska försöka hoppa i gång  har pcos och detta tär väldigt mycket på vårt äktenskap då de inte blir ngr barn  .jag har minskat från 138 i midjan till ca 94 cm . har slutat med godis men jag vill att min hjärna kickar i gång ägglossningen så vad ska jag göra ligger och gråter om nätterna och svårt att hålla skenet uppe när alla får barn i närheten . jag har gjort vaginalt ultra ljud fanns väldigt gott om ägg men gyn dom fastnar bara på vikten men jag har väldigt kraftig benstomme . 

ge mig tips alla som vet ngt snälla

• Svar på tråden bråskand pcos hjälp mig med tips
  • Jessica871

Jag har själv dubbelsidig pco, och jag och min man försökte få barn i 3 år innan jag fick veta varför det inte gick den "naturliga vägen" När jag frågade min gynläkare varför jag har detta problem och vad jag kan göra för att minska symptomen som följer, kraftiga blödningar som varar i upp till 2månader åt gången, barnlöshet, smärtor och minskad sexlust. Svaret jag fick var att mina problem skulle minska av viktnedgång och motion, till saken hör att jag inte är överviktig så jag tog till mig utav de andra råden och började motionera mer och äta hälsosam mat inga mättade fetter. Men barn måste vi få hjälp att skaffa, kurer med pergotime eller ivf är vad som väntar. Många med pco blir gravida efter pergotime behandling så mitt råd är att begära utredning ang er barnlöshet hos fert.klin. Så får ni hjälp av dem att komma vidare i kampen om att skapa liv :)

• Ziry

Kraftig benstomme gör inte en tjock. Pcos däremot, det gör en tjock. I kombination med överätande såklart.

Det finns behandlingar som Jessica ovan säger. Pergotime, ivf osv. Men få kliniker kommer att hjälpa dig med det om du har ett bmi över 35 eftersom de helt enkelt inte fungerar.
    Har du ett bmi på strax över 30 är det lättare att hitta någon som kan hjälpa dig, men att försöka få ner ditt bmi till runt 25 är det optimala. Både ur fertilitetssynpunkt och hälsosynpunkt.

Du verkar ju ha gjort en rejäl förändring och gått ner en hel del. Är motion en del av det eller är det bara kost?

Många med pcos har problem med insulinkänsligheten och mår bäst av kost med lågt gi och regelbunden motion. Just motionen ska man inte slarva med nr man försöker bl gravid, men det räcker med en rask 30-minuterspromenad tre gånger i veckan.

• Ziry

Om man är intresserad av alternativ medicin så har munkpeppar (agnus castus) och akupunktur i vissa studier visat gynnsamma resultat vid behandling av pcos.

• pcosfru

äter som vanligt men skaffade hund 2006 de är tack vare henne jag gått ner så mycket  i början orkade jag knappt gå nå men numera är en slinga på 5 km inge ting har börjat även springa med hunden de trodde jag aldrig .många som ser mig på gamla kort tror inte de är jag så de känns ju bra men jag vill att min kropp fungerar som den ska . så tar tacksam emot alla råd jag kan få 

• Pandamamma79

Jag har aldrig haft regelbunden mens.

Slutade äta bröd, pasta och potatis i februari. Tränar flera gånger i veckan.

Har gått ner 10 kg...har haft regelbunden mens nu, två cykler.

Hur mycket ska du gå ner?

• trina

Jag har också pco och för att ge er lite perspektiv så är jag 165cm och väger 52kg. Har aldrig mens naturligt, har gått igenom tre pergotime kurer med enkel, dubbel och trippelkur(inget hände på någon kur) . Vi har provat två omgångar med sprutor och fick för många ägg, gjort en IVF som misslyckades.

Det jag vill säga med mitt inlägg är att det är inte alltid motion fungerar. Man kan vara helt normalviktig och ändå inte ha någon cykel. Men som tur är finns det behandlingar! Om du inte är nöjd med din gynekolog så kan man alltid byta.

Med det sagt är viktnedgång dock alltid ett första steg att prova! Går man ner till normalviktoch inget ännu hhänder så finns det alltså mycket att testa. Det är så mycket enklare om man kan sköta allting hemma än att springa till läkaren hela tiden.

• tuzzla

Och ännu en vinkel:
    Jag är 170 lång och vägde 63 kg. Hade mens ungefär var tredje till fjärde månad.
    63 kg verkar vara den vikt min kropp vill ha, för där stannar jag oavsett vad jag trycker i mig.
    Efter att ha gått ner till 59 kg fick jag regelbundna blödningar och blev gravid.
    Detta har jag gjort 4 ggr nu - jag har alltså 4 barn

Så - trots att man är normalviktig kan en liten viktnedgång göra skillnad.
    Du kanske behöver gå ner lite till för att få igång dina ägglossningar?

• Ziry

Viktnedgång och motion kanske inte gör att alla med pcos kan bli gravida, men det höjer definitivt oddsen.
    Dessutom har de flesta behandlande läkare en bmi-gräns för att man ska få behandling.

Många (de flesta) med pcos är mer eller mindre insulinresistenta och det är viktigt att minska den resistensens så mycket som möjligt. Det gör man genom att nå och hålla en hälsosam vikt, inte äta saker som får blodsockret att skjuta i höjden och att motionera.

• Gweny

Men vad säger din läkare? Får du inte hjälp med tex pergotime eller liknande?

Jag har precis fått reda på att jag har PCO och ska snart börja med min första kur. Skulle inte det hjälpa efter några gånger, skulle vi få IVF som hjälp. 

• Längtar efter barn

Vad duktigt mycket du redan gått ner i vikt. Jag tycker det är konstigt att du inte får mer hjälp, byt läkare till nån som vet nåt om pco. Men som sagt insulinresistens är mycket vanligt och kost och träning är bästa sättet att råda bot på detta (som man ändå vill bli av ned om man ska vara en bra mormor/farmor längre fram). Så träna o ändra kost. Själv tror kag på långsamma förändringar. Träna lätt så attman vill träna igen om 2-3-4 dagar och börja försiktigt med att ta bort vitt mjöl i veckorna men tillåta under helgerna. Sen tillför frukt, bär, grönsaker och nötter allteftersom mer och mer. Till sist får man mer ork och energi och man har helt enkelt bytt livsstil. Låt det ta tid så misslyckas man knte. Själv har jag kämpat att bli gravid men varje graviditet har varit resultat av bättre kost o joggning (inte fort o inte långt) Inget annat. Lycka till

Svar på tråden bråskand pcos hjälp mig med tips