Inlägg från: Majsan70 |Visa alla inlägg
  • Majsan70

Årskostnad - Häst - Hund - Katt

Vi lägger massor av pengar på våra hundar, katter och på dotterns ponny. 

Hästen och allt som hör till där är ju det som är absolut dyrast.  Vanlig fast månadskostnad för henne är: 1800:- i stallhyra, 500:- skoning, 280:- försäkring, Morötter 300:-, Krafftfoder 75:-, Mineraler,  munkpeppar, aloevera ca 200:-.
    Summa: 3155:- per månad

Vaccination, avmaskning tandraspning går på kanske 2000:- om året. 

Sen tillkommer kostnaden för släpet, bränslekostnader, träningsavgifter, förbrukningsmaterial och en hel del annat. Vi har just köpt ett nytt släp för ca 62000:- så det kostar inte gratis. 

Har man otur blir hästen sjuk och det kan ju rinna iväg snabbt. 

Katterna lägger vi lätt runt 15000 om året på. Hundarna är billigare.

• Majsan70
    1,800 i stallhyra - då bor Ni på landet - eller sköter hästen mer eller mindre helt
    själva?
    - Vi har ponnyn på lösdrift därför den lilla stallhyran. Å andra sidan när vi bodde i stan o hade den uppstallad så var det samma kostnad. (litet stall)

OM Ni inte skulle sköta hästen utan bara ha kul med den - hur mycket kostar
    den i så fall?
    - Nu förstår jag inte hur du menar med att inte sköta sin häst? Man behöver alltid sköta en häst.

Hur mycket kostar det att köpa en ponny jfrt med stoorhäst (inte kronor utan
    förhållandevis) ?
    - Vad en ponny/häst kostar att köpa är mellan 0- flera miljoner. Man betalar inte direkt för storleken på hästen utan för stam och utbildning osv.  Varmbloden får du ju ofta gratis.

Och hur mycket mer skulle stooorhäst kosta i pengar?
    - Hos oss blir det exakt samma kostnad.

Intressant att små katter kostar mer än stoora hundar.
    - Inget konstigt alls då vi har avelskatter. Ena hunden är stor men äter billigt foder.( det enda som funkade till hennes känsliga mage)Andra hunden är pytteliten och äter visserligen dyrt foder, men i små mängder. Valpen,(den lilla), går på valpkurs och kostar därför lite mer. 

Också intressant att azozialbidragstagare ofta röker o har djur
    - Ofta är väl deras djur inte försäkrade och inte aktiverade? Ofta får de kanske inte den bästa maten och det slarvas förmodligen med vaccinationer och övriga veterinärbesök?
    Å andra sidan ökar djur välmåendet hos människor och kan vara en bra investering för hälsan. Rökningen har jag inga åsikter om för det handlade inte TS om. 

PS - ni är snälla o justa föräldrar - har Ni några söner som "kostar pengar"
    dottern har det ju väldigt bra o generöst
    - Mina två andra barn är vuxna och jag betalar alltså inte deras aktiviteter. Eller rättare sagt min man betalar för vår dotters ponny.
Svar på tråden Årskostnad - Häst - Hund - Katt