• Stjärnudd

5 tidiga missfall-vad gör vi nu?

Har inom loppet av ett år haft 5 tidiga missfall, alla i vecka fem. Missfallsutredningen vi fick göra visade inget fel. Har provat trombyl, progesteron , akupunktur men inget hjälper. Nu börjar det kännas hopplöst. Någon annan som varit med om samma sak där det hittades nåt fel eller ni lyckades till slut?

• Svar på tråden 5 tidiga missfall-vad gör vi nu?
  • che71

Beklagar dina missfall ts.

Jag har haft 6 missfall (i veckorna 6-11)
    o nu är jag gravid i v 39 Glad o det är efter att ha rest till Aten o gjort en immunutredning o fått mediciner (intralipiddropp, prednisolon, Fragmin o barnalbyl).

Kolla gärna fertilitetsguiden.se o Atentråden här på FL.
    Svenska läkare vet ingenting om missfall o verkar inte så intresserade heller.
    Lycka till!

• Anonym (Lagom)

Att rakt av påstå att svenska läkare inget vet och inte är intresserade är ju oförskämt!! Bara för att du lyckades. Min läkare är väldigt intresserad,men vet att det inte finns några entydiga bevis ö.h.t för att man "måste" köra på med alla mediciner man bara kan gräva upp. Det finns minst lika många som inte tar några mediciner alls och ändå får barn till slut bara embryot är tillräckligt bra. För det hänger till 90% på embryot och till 10% på livmodermiljön.  Detta eviga skuldbeläggande av oss kvinnor att vi själva orsakar alla missfall för att vi inte åker till Aten får ju ta slut nån gång. Och fertilitetsguiden.se är ett enda skämt,enligt den får man INGET göra som gravid och gör man det ändå är missfallen självförvållade. Är det en bra sajt kanske!?

• che71
    Anonym (Lagom) skrev 2014-05-01 16:15:47 följande:
    Att rakt av påstå att svenska läkare inget vet och inte är intresserade är ju oförskämt!! Bara för att du lyckades. Min läkare är väldigt intresserad,men vet att det inte finns några entydiga bevis ö.h.t för att man "måste" köra på med alla mediciner man bara kan gräva upp. Det finns minst lika många som inte tar några mediciner alls och ändå får barn till slut bara embryot är tillräckligt bra. För det hänger till 90% på embryot och till 10% på livmodermiljön.  Detta eviga skuldbeläggande av oss kvinnor att vi själva orsakar alla missfall för att vi inte åker till Aten får ju ta slut nån gång. Och fertilitetsguiden.se är ett enda skämt,enligt den får man INGET göra som gravid och gör man det ändå är missfallen självförvållade. Är det en bra sajt kanske!?

Ojdå det var inte så jag menade..att göra någon upprörd..(jag sa definitivt inte att vi kvinnor orsakar missfallen själva..det är ju befängt..jag vet att jag gjorde allt rätt o ändå blev det missfall o vissa är säkert pga sämre ägg i mitt fall )ville bara tipsa om vad som funkade för mig o många andra..o angående läkarna är det ju min o många andras upplevelse..att läkarna här inte tar till sig forskning från andra länder..men det är ju bra att det finns undantag i ditt fall.

En tjej i tråden hade 9 missfall innan hon lyckades med samma behandling.

OM det skulle vara immunförsvaret som är boven är Aten ett tips.

För övrigt tycker jag att det finns mycket bra information på fertilitetsguiden. se

Ts ville ju ha tips på var man kan få hjälp.
  • jojjan01

Är förmodligen inne på mitt 5e mf jag också, började blöda lite i morse i v 5+2 precis som de andra 4 mf då jag är inte så hoppfull längre...

Vill gärna ha tips på vad jag ska göra och kollar in alla trådar just nu...

• Mystiiq
    jojjan01 skrev 2014-05-02 16:06:44 följande:
    Är förmodligen inne på mitt 5e mf jag också, började blöda lite i morse i v 5+2 precis som de andra 4 mf då jag är inte så hoppfull längre...

Vill gärna ha tips på vad jag ska göra och kollar in alla trådar just nu...
    Har du provat Progesteron?
  • jojjan01

Oj, har precis som fler hör inne fått många upprepade tidiga missfall, 13 stycken under de 6 år vi försökt få barn. Jag har ett barn sedan innan på 11 år och efter 5 missfall gjorde jag en utredning där de inte hittade något fel eller vad det kan bero på. Jag fick progesteron som jag skulle ta när jag blev gravid och det fungerade inte alls.

Efter att nu ha gett upp och beslutat oss för att inte försöka igen så bestämde jag mig för att sätta ingen spiral för att underlätta jobbig mens och väntade bara på första Lenadagen som inte kom och är nu gravid i v 11. Har sett det lilla hjärtat slå vid två ultraljud senaste v 9+2 så jag håller nu tummarna för att det funkar. Har inte gjort något speciellt för att det skulle funka just nu men tar trombyl som jag fick utskrivet i v 6+5 av läkaren.

Så det jag vill säga är: ge inte upp!!! Alla styrkekramar till er som försöker!!!

• jojjan01

Hoppsan vissa stavfel på mobilen, väntade såklart på första mensdagen :)

• Tumvante

I undrar också hur det gått för ts. Jag har haft fyra missfall, och är nu igång med utredning. Jag måste första i 8+3, som också var den värsta. Den var längst gången. De andra har varit tidigare och inte gjort ont.

Jag ska ta blodprov för immunologiska faktorer och annat och sen titthålsundersökning när jag är på dag 6-7 i min cykel för att kolla att min livmoder är normal ut och inte har någon hjärtform.

Visar det inget ska vi göra kromosomtest.

Svar på tråden 5 tidiga missfall-vad gör vi nu?