Inlägg från: Träningsexpert Elmina |Visa alla inlägg
  • Träningsexpert Elmina

Familjelivs träningsutmaning vecka 2 - Häng på!

Olyckan skrev 2014-04-30 22:09:10 följande:
    Denna var faktiskt lite klurig att göra, mycket svårare än jag trodde först :)
    Sambon, som är sjukgymnast, fick visa vilken muskel man skulle fokusera på för att "göra rätt", och när man fick in den blev det plötsligt mycket enklare.
    Om ni håller händerna lite ovanför höftbenen och hostar till känner ni hur muskeln där reagerar. Tänk er att det är denna muskel man ska ta hjälp av när man lyfter magen från golvet. Jag försökte först mer använda mig av magmusklerna högre upp men det kändes inte alls effektivt o rätt då, och jag tror många andra också tänker så. Hoppas det går att förstå någorlunda hur jag menar nu iallafall för er som också har lite problem med denna :)

PS. Rätta gärna mig om jag säger helt fel nu :p
    Helt rätt, annars kan man även säga schhh och hålla kvar den anspänningen!
    Få mer träningstips: www.facebook.com/Foraldrafitness
  • Träningsexpert Elmina
    Wilowa skrev 2014-04-30 18:53:03 följande:
    Hur ska man andas i övningen utan att tappa magen?

Är det okej med ett annat upplägg den här veckan med om han kommer upp i 28 minuter?
    Det är lurigt men med träning går det. Du ska andas som vanligt utan att tappa anspänningen. Så fort du tappar din aktiva mage så säg schhh igen och håll kvar.
  • Träningsexpert Elmina
    Neelah skrev 2014-04-30 19:12:27 följande:
    Det var jättesvårt! Jag har ingen aning om ifall jag gjorde rätt, för det kändes inte som att jag kunde lyfta magen alls. Kan det påverka att jag har en helt stel svank och inte kan kuta något med ryggen?

Hur som helst låg jag där och försökte i en minut och körde 30 repetitioner av förra övningen. Hoppas att det går bättre för er andra!!! {#emotions_dlg.flower}
    Kändes det något i magen? Det är väldigt svårt att lyfta magen och det är inte heller målet att man måste göra. Förslk att pressa ned höften, spänn sätet och tänk att du har en isbit under naveln.
  • Träningsexpert Elmina
    Nolan skrev 2014-05-01 07:59:42 följande:
    Hej, hoppar in denna vecka o ska väl i mån av tid även försöka hinna föra veckans utmaning. Jag lyckades lyfta magen, men det kändes som om jag spände rumpa o lår mer. Kanske naturligt eftersom jag är så mkt starkare där? Tyckte nog även jag kände att jag spände ländryggen, gör jag fel i så fall? I vanliga fall tränar jag en hel del kondition men behöver bygga upp bålstyrkan och har en övning till från kiropraktorn som ska göras varje dag så denna i kombination/variation till plankan känns perfekt som komplement.
    Som du skriver är det lätt att kroppen i första hand använder de starkaste musklerna och våra inre magmuskler är ofta relativt svaga. I början kan det lätt kännas lite överallt, ge det tid. den här övningen kan man med fördel köra varje dag.
  • Träningsexpert Elmina
    Wilowa skrev 2014-05-01 09:11:52 följande:
    Tack! Jag släppte inte magen, men det var svårt att hålla den lika hårt, men det kanske inte behövs? Fast med schhh blir det kanske mindre bukandning? För ju till det nu när jag sitter upp, men liggande blev det typ andnöd. smile2.gif Fast på nåt konstigt sätt lyckades jag få till fem minuter igår. Jag tänkte lägga in de längre passen när jag tränar hela kroppen och de kortare de andra dagarna. Min sjukgymnast sa att jag kan träna två dagar i rad, men att jag sedan ska ha minst en dags vila.
    det är en konst att ands och aktivera de inre bukmusklerna. Kroppen behöver träna på det.
  • Träningsexpert Elmina
    stor grön drake skrev 2014-05-01 11:19:12 följande:

Haha, har nog inte såna moderniteter på min mobil smile1.gif
    Kökstimern funkade dock utmärkt, blev 1 minut nu och så blir det 2 ikväll, för jag kom hem och gick direkt i säng igår. Och så blev det lite rodd också smile1.gif

Tips till dammallergiker:
    Gör inte detta liggandes på en matta smile2.gif jättesvårt att hålla spänningen i nedre buken om man väl börjat nysa
    Bra tips!
  • Träningsexpert Elmina
    Neelah skrev 2014-05-01 16:41:21 följande:
    Jag hoppas att mina två minuter gills, för jag kände att jag "tappade" magen ett par gånger, men spände den direkt igen... Hur som helst så har jag gjort dagens övning och det gick lite lättare idag.

Hoppas att det går bra för er andra. {#emotions_dlg.flower}
    bra att du är medveten om att du tappar magstödet, det blir lättare, bra jobbat!
  • Träningsexpert Elmina
    Wilowa skrev 2014-05-01 18:06:41 följande:
    Elmina, hur ska man tänka när man som mig är sned i bäckenet? När jag sitter och drar in magen på samma sätt så vill jag spänna vänster sida lite mer för att få med den sidan. Fast frågan är om jag vill det för att det är den svagaste sidan eller om det är den starkare? I andra övningar är jag nämligen svagare på höger sida Ska jag försöka justera eller ska jag strunta i det? Jag tror att vridningen är medsols, alltså att vänster höft vill framåt.
    Har du träffat en sjukgymnast? 

I den här övningen kan du fokusera på att pressa höften lika hårt mot underlaget. 
  • Träningsexpert Elmina
    Wilowa skrev 2014-05-02 12:35:36 följande:
    Pjuh! Körde övningen i sex minuter med några minipauser och hjälp vad jobbig den är! {#emotions_dlg.djavulsk} Tror jag fick kläm på hur jag ska spänna på var sida...totalt 13 minuter nu, men jag har inte tränat klart än så det kanske blir några minuter till. smile2.gif (måste väcka datorn med jämna mellanrum annars stängs träningsmusiken av smile5.gifsmile2.gif
    Den ser inte så jobbig ut men göra man övningen rätt så känns det!
  • Träningsexpert Elmina
    Neelah skrev 2014-05-02 14:03:54 följande:
    Wow, 13 minuter! Jag är imponerad! Själv har jag kommit upp i sex minuter. Jag tycker verkligen att den här övningen är jättesvår! När jag försöker att andras vanligt tappar jag spänningen i magen och när jag håller andan måste jag göra övningen i en massa småomgångar eftersom jag inte kan hålla andan så länge.
    Första gångerna är det mycket för kroppen att hålla reda på, det kommer.
  • Träningsexpert Elmina
    Neelah skrev 2014-05-04 15:09:35 följande:
    Jag hoppar av dne här veckans utmaning. Jag gör nåt fel, för idag när jag låg och tryckte ner höften i golvet och spände magen så började det brinna som eld i höger ljumske - det gjorde galet ont, men släppte när jag slappnade av. Jag provade att lägga mig lite annorlunda, men hur jag än försökte så kom den brinnande smärtan tillbaka så fort jag pressade höften mot golvet.

Finns det nån annan övning jag kan göra istället?
    Vad tråkigt att höra, ligger du på hårt underlag?
    Kan du prova att stå på alla fyra och suga in naveln mot ryggraden?
  • Träningsexpert Elmina
    Lady Namárië skrev 2014-05-05 11:08:38 följande:
    Om man hittar rätt muskler borde man kunna göra den här övningen sittande ovckså, även om den kansken inte blir lika effektiv då? När man sitter i bilen eller på bussen, t. ex.?
    Absolut, vänj kroppen att koppla på rätta bukmusklerna så kommer du göra det automatiskt sedan.
  • Träningsexpert Elmina
    Kookaburra skrev 2014-05-05 20:21:57 följande:
    Hej! Precis som förra året så hoppar jag på sent. Ska börja imorgon för idag är det tyvärr migrän som gäller (och ögoninfektion men den hindrar ju inte träningen smile5.gif )

Försöker ta igen det jag missat, så får köra dubbelt ett tag.

Nu godnatt och så kör jag imorgon!

Måste bara säga att den här utmaningen var så bra förra året, min kropp blev mycket starkare och det syntes att jag tränat. Kommer nog köra samma att jag bygger på alla övningar, inte fullt ut, men behåller och kör en del av det gamla. Och så veckans som man ska förstås smile1.gif
    Kul att höra!
  • Träningsexpert Elmina
    Kookaburra skrev 2014-05-06 11:12:56 följande:
    Nu har jag fått ihop tre minuter, med 5 sekunderspauser varje helminut. Tycker det var svårt och vet inte om jag gör rätt - ska höftbenen vara i marken eller räcker det med bäckenet? För mina höftben går inte att få i utan att jag trycker ner magen i marken, och det var ju inte rätt smile2.gif

Hur som helst känns det i magen runt naveln. Med bäckenet och brösten i marken lyckas jag nästa få upp magen från golvet...

Tur att jag kommit igång med min rutin av 1 minuts planka varje kväll - det känns som det har hjälpt smile1.gif

Nu är det dags för första veckans övning, måste ju komma ikapp!
    Det är inte alla som lyckas pressa ned höftbenet, men om du känner i magen så har du troligtvis tränat rätt muskler.
  • Träningsexpert Elmina
    Olyckan skrev 2014-05-06 11:22:13 följande:
    Tänk inte så mycket på höften, utan hitta rätt muskel o fokusera sedan på att det är denna du ska lyfta med. Elmina tipsa om att göra sschh-ljud för att känna o hitta rätt muskel, men du kan också hålla lite ovanför höftbenet o hosta till så känner du vad du ska spänna :) när du väl gör övningen så tänk bara på att släppa ner höften om du börjar lyfta med den istället, inte aktivt trycka ner den marken.
    Heja heja, du fixar lätt att komma ikapp :D
    Toppen!
Svar på tråden Familjelivs träningsutmaning vecka 2 - Häng på!