• Fiavonlarsson

Min lilla prematur!

Hej alla mammor,  och pappor! 
    Jag har fått hem min lilla prematur ifrån sjukhuset nu, vi har varit inlagda i fyra veckor. Hon föddes i vecka 32+2 och är nu egentligen 36+6. Allting går bra, hon bajsar och sover. Maten går det sämre med, hon får althera 50ml var tredje timma, åtta gånger per dag. Men hon vill inte ha allting, utan ibland dricker hon bara 20 - 30 och blir hungrig igen efter bara någon timma. Förstår inte riktigt hur jag ska förhålla mig till det.

Ska jag ge henne mat igen efter en timma? Att vänta två timmar till nästa måltid ifall hon är hungrig känns smått ohumant! 

• Svar på tråden Min lilla prematur!
  • Frontline

Känns som att det bästa är att ge mat när hon är hungrig och inte vänta på att klockan ska bli matdags...
    Vet inte om det är annorlunda med prematurbarn.
    Våra barn var bara ca 3 veckor för tidigt födda men dom fick äta när dom ville äta helt enkelt...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • gnuttenn

Ge mat till henne när hon är hungrig. :) mina två är också prematur. Och sonen åt varrannan timme :)

• Huntera

hejsan jag fick också en prematur i samma vecka som dig, mitt råd är att ge henne mat när hon vill ha, när de är så små ska man vara tacksam att de klarar av att äta själva och passa på lite exakt när de vill ha, när de sedan blir lite äldre så kan man börja tidsanpassa maten.........att du fick althera så på en gång? usch de åt int emin bra av alls då den är ganska smaklös

• Naniismamma

mina läkare sa till mig om min son som är född i v 29+5 och va tillväxthämmad så vägde 810gram.

blir han hungrig oftare så skulle jag sänka mängden och ge honom varannan timma men helst ska jag försöka dra ut på de så länge det går så det närmar sig den vanliga mattiden då magen annars får arbeta hela tiden utan någon paus emellan måltiderna.

samt att vi som föräldrar kan missuppfatta att barnet är hungrigt, kan vara något annat som magont osv, mitt svar till det var att han äter väldigt gärna när jag ger honom maten och då sa dom att det är klart, man sätter mat till munnen och då äter dom gärna för dom själva kan inte uppfatta om det är hunger eller magont osv som dom känner.

prematurer har mycket känsligare magar och man kan inte tänka likadant som man skulle göra med en fullgången sa dom till mig, detta är mitt 3e barn.

så ring hellre till neoavdelningen och fråga vad dom tycker eftersom dom vart med under tiden ni låg där, och dom vet hur din dotters mage osv har fungerat då,. ingen här inne vet det och vi kan inte säga hur du ska göra,, bättre att rådfråga dom som känner henne så hon slipper få magproblem för att vi här inne säger att de går :P

Svar på tråden Min lilla prematur!