Angående åldersskillnad mellan syskon så har vi drygt 4 år mellan våra pojkar, det har varit smidigt på ett sätt, men jobbigt på ett annat. Som MirandaMay säger då finns det fördelar och nackdelar med båda. Min stora son har varit inne i en extrem trots fas trots att han är 5 år, en jobbig fas där han slits mellanstadiet vara stor och liten samtidigt. Vill gärna va bäbis eftersom lillebror får så mycket omvårdnad, blir buren och så vidare, samtidigt som storebror börjar bli större och skaffar sej attityd osv. Han har varit allt annat än samarbetsvillig, vill inget och gör inget man ber honom om. Vilket resulterat i att vi mest varit hemma på sista tiden eftersom det ofta blir bråk innan frukost och sen är vi på så dåligt humör att vi inte vill göra nånting alls... Såååå frustrerande!!!! Vi har nog kommit ur det värsta nu, då jag har hopp om enbart sommar innan jag börjar jobba i Augusti. Lillebror har nu precis fyllt 1 och vi hoppas på en trea snart, vill ha tätare mellan barnen denna gången. Jag tycker det har varit svårt att ge storebror den stimulans han behöver eftersom det handlar mer om närvaro, samtal, tankar, koncentration vilket varit svårt då man hela tiden har en liten som pockar på uppmärksamhet... Man är liksom inte riktigt där i tankarna, så känns som jag svikit storebror många gånger när jag behövt säga nej till saker han velat. Har man barnen lite tätare så inbillar jag mig att det blir enklare eftersom de är lite mer på samma mentala plan de första åren... Iaf inte jättestor skillnad som jag upplevt med 4,5 års skillnad. Så går mina tankar just nu. Ångrar verkligen inte att vi har stor åldersskillnad, det har varit perfekt på sina sätt, men vi vill gärna testa tätt också.