Inlägg från: Kjell2 |Visa alla inlägg
  • Kjell2

Ni ska bjuda en jude,kristen och muslim på en 3-rätters middag, vad bjuder ni på?

Slugger100 skrev 2014-04-27 19:37:38 följande:
    Som rubriken lyder! Har en vän som pluggar till hälsopedagog och vi diskuterade denna fråga, väldigt intressant och det skulle vara kul och höra hur/vad ni andra skulle laga för mat!

En strikt kosher jude skulle jag inte kunna bjuda på mat då mitt kök inte är ett kosherkök. Jag särskiljer inte på saker som används för kött och mjölkprodukter.

Skulle göra som annars när jag bjuder in gäster. Kolla vad som inte funkar och sen anpassa menyn efter det.

Troligtvis blir det fisk som varmrätt.
  • Kjell2

Ang konstig kombination.

Ett hotell jag bode på i Finland hade satsade på en indisk meny. Bland annat serverades en indisk gryta, vindalo tror jag,  med biff och bacon. 85% av alla indier undivker kokött. 13% fläsk så det serverads en indisk gryta som kanppt någon indier skulle äta.

• Kjell2
    Tom Araya skrev 2014-04-28 13:47:49 följande:
    Varför då? Vem av dessa kan inte äta skaldjur?

Se 3 Mos 11:10.
  • Kjell2
    Cecilia Amanda skrev 2014-04-30 13:36:10 följande:
    Eftersom muslimer också kan äta koshermat och kristna också borde äta koshermat med tanke på att Jesus (som ju var jude) åt kosher skulle jag satsa på att göra något som är  accepterat enligt de judiska matreglerna.

Alkohol ställer till det, ok för judar, ej för muslimer
    Sen ställer Halalslakt andra krav än Kosherslakt
  • Kjell2
    Voluptuous Shalimar skrev 2014-04-30 13:50:29 följande:
    Muslimerna kan ju faktiskt dricka något annat smile5.gif

Om man vill undvika diskussioner om hur djuret är slaktat är det väl smart att välja fisk. Eller vegetariskt. 

Självklart, det var mer en uppföljare på påstående att kosher innebär ok för en muslim. Mat som innehåller alkohol kan vara kosher men är inte ok för en muslim. Ett djur som är kosherslaktat kan inte vara halalslaktat och är alltså inte ok för en muslim.
  • Kjell2
    Froststar skrev 2014-04-30 14:08:17 följande:
    Grillat fiskspett blandat med kammusslor, räkor och grönsaker. Klyftpotatis som har stekts i ugn i ört-, havssalt- och olivoljeblandning.

Förrätt - något med avokado

Efterrätt - sorbet med färska bär till

Dricka - öl, cider, (även utan alkohol), mineralvatten

Jag är emot halal- och kosherslakt och skulle därmed aldrig servera kött eller fågel till en muslim eller jude.
    Skaldjur och blötdjur är inte kosher.
  • Kjell2
    Froststar skrev 2014-04-30 14:14:50 följande:
    Såvitt jag vet är skäktning accepterat av både judar och muslimer. Det är den efterföljande judiska inspektionen som är mer komplicerad- Så muslimer borde kunna äta det som är kosherslaktat. 

För att Halalslakt, och kosher, är mer än bara hur djuret dödas. Halalslakt skall genomföras med djuret vänt mot Mecka och utföras av en muslim. Krav som inte finns vid Kosherslakt. Sen är det vissa rituella skillnader som jag inte har koll på.

Sen är det visst en del trassel med exakt vilket del av nötköttet som är kosher och hur det bereds men tyvär har jag ingen exakt koll på det heller.

Att det sen finns både judar och muslimer som är mer eller mindre flexibla och inte superpetiga  är en annan sak.
  • Kjell2
    Cecilia Amanda skrev 2014-04-30 14:27:32 följande:
    Ja, det stämmer. Då kan man ju undvika alkoholen. 

Halalsalakt och kosherslakt må skilja sig, men faktum att det är okej för muslimer att äta kött slaktat enligt de judiska matreglerna kvarstår.

Nej - är man noga så är ett kosherslaktat djur ej Halal.
  • Kjell2
    Froststar skrev 2014-04-30 14:35:42 följande:
    Ja, jag vet om att det är en del religiösa inslag inblandade. Och det är kanske olika hur muslimer tolkar det. Men just det här diskuterade vi i plugget och tre av kursarna, en tjej och två killar påstod att de får äta kosher. Då kanske de hade fel själva men de är muslimer så jag förmodade att de visste vad de pratade om. 

Varianter, och hur strikt, religiös regler tillämpas varierar massor. Det finns muslimer som äter kött, oavsett slaktmetod, så länge det inte är fläsk. En del muslimer kan säkert acceptera kött om det är Kosherslaktat men inte annars.

Koshervärlden är i sig en djungel då olika judar inte godkänner kosherkök och kosherslakterier om det inte är godkännt av rätt rabbi. Alltså kan kött vara kosher för en jude men inte en annan.

Om man nu får hem en jude, kristen och mulsim på middag kan det alltså vara idé att stämma av lite innan vad som funkar och inte funkar. Vissa ortodoxa judar ställer t ex krav på olika kök, tallrikar och utrustning för kött och mjöl. Något som få svenska hem klarar.
  • Kjell2
    Voluptuous Shalimar skrev 2014-04-30 14:15:52 följande:
    Har aldrig varit med om att en muslim ratat mat som innehåller alkoholhaltig dryck. Eller hur menar du? Mat som innehåller alkohol% har jag aldrig serverat, däremot rödvinssås osv, men det blir man ju inte direkt berusad av...

Jag har gjort en del efterrätter med vin eller sprit i där alkoholen ej kokas bort.

Men är man osäker kan man alltid fråga gästen.
  • Kjell2

Först får man väl stämma av vad som funkar och inte funkar. Skulle inte kunna fixa mat till en väldigt ortodox jude då mitt kök inte är ett koscherkök. Är det en Plymothbroder blir det också svårt.

Skulle nog i första hand satsa på fisk, kyckling, ev lamm eller vegetarisk. Framförallt skippa gris och skaldjur och undvika mjölkprodukter med köttet.

• Kjell2
    K Kalle skrev 2016-05-02 15:54:33 följande:
    Måste inte kyckling och lamm vara halalslaktat? Bättre att satsa på fisk då.
    Det beror på hur petiga gästerna är. Därför stämmer jag av först. Känner både muslimer och judar som inte tar allt för hårt matregler och kan äta allt från hummer till fläsk med gräddsås. Några avstår fläsk men bryr sig inte om slaktmetod och vilka köksredskap som används.

Det är som häst och inälvsmat, innan jag servera det brukar jag stämma av med gästerna först.

• Kjell2
    Sven Erik Johansson skrev 2016-05-02 17:03:38 följande:

Och skulle man välja vegetariskt löser man automatiskt alla problem med en sådan här bjudning.

Nej, önskemål på kosherkök kan trassla till det.
  • Kjell2
    Sven Erik Johansson skrev 2016-05-03 09:43:35 följande:
    Nej. Det finns nämligen ingen vegetarisk mat som är förbjuden enligt kosherreglerna, däremot griskött, skaldjur och kött från djur som inte slaktats med levande avblodning.
     En fåtal, väldigt petiga judar, kräver åtskilda köksredskap, talrikar, bestick odyl för att maten ska bli ok ovsett vad som tillagas.
  • Kjell2
    Sven Erik Johansson skrev 2016-05-03 13:41:57 följande:
    Japp, men även denna åtskillnad har väl  med animaliska livsmedel att göra som inte förekommer i mitt kök. Är ju vegetarian sedan 1999. Vissa kött- o mjölkprodukter skall väl hållas isär enligt deras köksprinciper, men kött förekommer inte hos mig och jag ersätter dessutom ofta mjölkprodukter emd mjölkfria. Chansen för blandning  emot kosherreglerna tror jag blir typ 0-zero.

För att vara säker bör du nog även ritullt rena dina tallrikar.

• Kjell2
    Förväntanstid skrev 2016-05-03 15:00:41 följande:
    Vart vill du komma?
    Att det är omöjligt att utfrån ett ord, kristen tex, veta vilken mat som funkar eller inte funkar när man bjuder på middag. Bara för någon är jude betyder det inte med säkerhet att de inte äter lufttorkade skinka eller kommer acceptera en vegogryta.

Som jag skrev i mitt första inlägg:
    "Skulle göra som annars när jag bjuder in gäster. Kolla vad som inte funkar och sen anpassa menyn efter det"
  • Kjell2

Och att de ätregler som finns, religösa eller andra,  är betydligt mer komplicerade och varierande, från individ till individ och från sekt till sekt, än att judar inte äter fläsk och muslimer inte äter fläsk och dricker alkohol.

Svar på tråden Ni ska bjuda en jude,kristen och muslim på en 3-rätters middag, vad bjuder ni på?