Inlägg från: Sven Erik Johansson |Visa alla inlägg
  • Sven Erik Johansson

Ni ska bjuda en jude,kristen och muslim på en 3-rätters middag, vad bjuder ni på?

Slugger100 skrev 2014-04-27 19:37:38 följande:
    Som rubriken lyder! Har en vän som pluggar till hälsopedagog och vi diskuterade denna fråga, väldigt intressant och det skulle vara kul och höra hur/vad ni andra skulle laga för mat!

Enkelt: Jag behöver INTE laga 3 huvudrätter.

Det är nämligen så att de rätter som är "förbjudna" inom islam och judendom är sådant jag som vegetarian inte heller äter. Det är vissa djurprodukter (och alkohol i islam) som är förbjudna och eftersom jag inte äter djurprodukter så gör jag en god vegetarisk middag. Jag är själv troende kristen och de flesta kristna äter väl djur men vegetarisk mat är inte förbjuden i vare sig islam, judendom eller kristendom.

Förrätt: Kanske Avocadohalvor med någon smarrig fyllning

Huvudrätt: Jag lagar kanske en god mustig "köttfärsås" på vegefärs och använder flera goda kryddor, löksorter inklusive vitlök, mycket tomatprodukter , bulljongtärning , champinjoner eller annan svampprodukt osv. Jag gör till det ett välkryddat men inte för starkt smakande pastakok..

Jag kan komplettera med en sallad med grönsallad, tomater , gurka, paprika, gärna tofu, groddar osv.
    och bröd med gott pålägg.

Efterrätt: Äppelpaj, kanske med någon form av vaniljsås

Muslimen dricker nog inte alkohol om han/hon är traditionellt troende så jag bjuder tex på alkoholfri cider och andra drycker.

Som troende kristen tillhör jag den växande kristna vegetariska rörelsen-även om många kristna försvarar vårt "köttsamhälle". 

http://www.christianveg.com
  • Sven Erik Johansson
    Esma Sultan skrev 2014-04-28 18:11:52 följande:
    Intressant meny och sund inställning! 

Tack! Jag äter själv  inget som flyger, går eller simmar och jag tror till och med att Gud älskar också sådana varelser.Flört
  • Sven Erik Johansson
    Ebba 767 skrev 2014-04-28 19:08:50 följande:
    Tycker tråden visar hur skrämmande köttfixerad vår kultur är. Typ: en måltid är inte komplett utan kött. Vakna upp ur er köttdvala och upptäck den vegetariska världen :)
    Amen!
  • Sven Erik Johansson

Håller med en tidigare skribent om att en del för utomatiskt  räknar med att det måste vara djur på tallriken!

Om jag bjuder på vegetariskt går jag inte emot varken judiska eller muslimska matregler. Vegetarisk mat är ju    inte förbjuden i någon av de religionerna och alla de förbjudna produkterna är ju animaliska och eftersom jag själv är vegetarian så har jag en hel del kunskaper i vegetarisk god matlagning.

• Sven Erik Johansson
    ica skrev 2014-05-05 14:50:44 följande:
    Bra tips. Men då kommer väl nån och säger att deras känsliga mage inte tål så mycket fibrer.

ha ha! Ja kanske men jag kan göra vegetarisk mat utan så mycket fibrer.
  • Sven Erik Johansson
    UniqueSnowflake skrev 2014-05-06 21:23:29 följande:
    Jo förresten, den kristne så klart. *facepalm*

Ja några matregler med  tillåten och generellt otillåten mat finns inte i kristendomen. De flesta kristna skulle nog äta kasslerstroganoff och fårmjölksfetaost. Sedan finns det förståss en del kristna som liksom jag är vegetarianer också-utan att hävda det som ett villkor för frälsningen genom Kristus men som ändå är det. Vi blir fler och fler idag vi kristna vegetarianer har jag intrycket av.  http://www.christianveg.com
  • Sven Erik Johansson
    Carnitas skrev 2014-05-08 19:19:28 följande:

En del är, kanske 10% som har nästan ett halleluja sätt, och rätt högljudda.

Som ger vegetarianer dåligt rykte.

Det finns de som är överdrivet påstridiga på vegohåll. Det kan jag , sjääv vego erkänna, men det finns också solidaritetsskäl till detta. Om man menar att det skulle leda till mindre lidande bland både människor (tex mindre svält i den fattigare delen av världen och mindre sjukdomar i den rika) och djur med mer vegetariskt ätande i världen så är det förståss inspirerande att arbeta för att göra vego-mat mer populär.

Jag tar NATURLIGTVIS avstånd från den lilla gruppen militanta veganer och vil arbeta med lagliga medel.
  • Sven Erik Johansson
    Ebba 767 skrev 2014-05-08 19:20:16 följande:
    Om fler såg det så, skulle resurserna räcka till fler.
    Ett mycket viktigt konstaterande i solidaritet med de som lider brist!
  • Sven Erik Johansson
    Mandel skrev 2014-05-08 21:00:34 följande:
    För att vara helt ärlig och behandla andra som de behandlar mig så skulle jag inte göra något speciellt faktiskt. Jag skulle göra någon skaldjursrätt som förrätt och sedan kött och potatis m sås och grönsaker till varmrätt och till efterrätt skulle jag bjuda på bär och grädde. 
    Är det något som inte passar så får de väl ta av det de vill/kan äta. 

Hade det däremot handlat om allergier hade det varit ett annat svar.

Fast skaldjur är väl inte tillåtat enligt traditionella judiska matregeler om jag minns rätt!
  • Sven Erik Johansson

De flesta kristna "äter allt" och många kristna har försvarat "köttsamhället". Den av de tre som man inte skulle behöva tänka i "förbjuden-mat-termer" om(ej fläskkött, ej skaldjur o kanske annat) vore den kristne som jun inte har de matregler som islam och judendom inkluderar, MEN sedan , även om vi som sagt inte hävdar det som ett krav för frälsning genom Kristus att vara vego, blir vi allt fler vego-kristna idag. Fler o fler kristna börjar "vakna" vad gäller vegetarisk djuretik och också vad gäller fördelar för mänskligheten med vegomat-mindre svält osv! Jag tar avstånd från militant djurrättskamp men ser positivt på att djuretiska frågor börjar uppmärksammas. Jag tar avstånd från en del sekulär djurrättsfilosofi och även från österländska religiösa tankar men här är min store inspiratör vad gäller kristen vegetarianism : Andrew Linzey: Engelsk präst och universitetsman med ett intressant budskap om barmhärtighet.

">

• Sven Erik Johansson
    Carnitas skrev 2014-05-09 13:59:07 följande:

Det är predikandet som folk finner väldans irriterande.

Och oftast handlar det om att de har en bättre moral än du.

Som tur är de få, men jävligt jobbiga.

De där militanta veganerna, de är ett gäng jävla hycklare.

Överdrivet predikande och förståss ännu värre militanta aktioner är av ondo tycker jag med. Samtidigt så tycker jag att i ett öppet forum där det är frivilligt att ta del av ens inlägg skall man få skriva att man tycker en viss livsstil har fördelar för en själv och andra om man tycker det. Jag skulle dock inte om jag åt lunch tillsammans med dig säga usch och fy för vad du hade på tallriken och vara otrevlig.
  • Sven Erik Johansson
    Kjell2 skrev 2016-05-02 16:20:45 följande:
    Det beror på hur petiga gästerna är. Därför stämmer jag av först. Känner både muslimer och judar som inte tar allt för hårt matregler och kan äta allt från hummer till fläsk med gräddsås. Några avstår fläsk men bryr sig inte om slaktmetod och vilka köksredskap som används.

Det är som häst och inälvsmat, innan jag servera det brukar jag stämma av med gästerna först.
    Och skulle man välja vegetariskt löser man automatiskt alla problem med en sådan här bjudning.
  • Sven Erik Johansson
    Kjell2 skrev 2016-05-02 17:14:51 följande:
    Nej, önskemål på kosherkök kan trassla till det.
    Nej. Det finns nämligen ingen vegetarisk mat som är förbjuden enligt kosherreglerna, däremot griskött, skaldjur och kött från djur som inte slaktats med levande avblodning.
  • Sven Erik Johansson
    Aniiee skrev 2016-05-02 19:16:23 följande:
    Fast de är det nästan ingen som önskar, om de inte är extremortodoxa, och då bjuder de hellre in, än blir bortbjudna.
    och som sagt-finns inga vegetariska rätter som är förbjudna enligt kosherreglerna vad jag vet.
  • Sven Erik Johansson
    Kjell2 skrev 2016-05-03 10:04:17 följande:
     En fåtal, väldigt petiga judar, kräver åtskilda köksredskap, talrikar, bestick odyl för att maten ska bli ok ovsett vad som tillagas.
    Japp, men även denna åtskillnad har väl  med animaliska livsmedel att göra som inte förekommer i mitt kök. Är ju vegetarian sedan 1999. Vissa kött- o mjölkprodukter skall väl hållas isär enligt deras köksprinciper, men kött förekommer inte hos mig och jag ersätter dessutom ofta mjölkprodukter emd mjölkfria. Chansen för blandning  emot kosherreglerna tror jag blir typ 0-zero.

Svar på tråden Ni ska bjuda en jude,kristen och muslim på en 3-rätters middag, vad bjuder ni på?