Ni ska bjuda en jude,kristen och muslim på en 3-rätters middag, vad bjuder ni på?
Enkelt: Jag behöver INTE laga 3 huvudrätter.
Det är nämligen så att de rätter som är "förbjudna" inom islam och judendom är sådant jag som vegetarian inte heller äter. Det är vissa djurprodukter (och alkohol i islam) som är förbjudna och eftersom jag inte äter djurprodukter så gör jag en god vegetarisk middag. Jag är själv troende kristen och de flesta kristna äter väl djur men vegetarisk mat är inte förbjuden i vare sig islam, judendom eller kristendom.
Förrätt: Kanske Avocadohalvor med någon smarrig fyllning
Huvudrätt: Jag lagar kanske en god mustig "köttfärsås" på vegefärs och använder flera goda kryddor, löksorter inklusive vitlök, mycket tomatprodukter , bulljongtärning , champinjoner eller annan svampprodukt osv. Jag gör till det ett välkryddat men inte för starkt smakande pastakok..
Jag kan komplettera med en sallad med grönsallad, tomater , gurka, paprika, gärna tofu, groddar osv.
och bröd med gott pålägg.
Efterrätt: Äppelpaj, kanske med någon form av vaniljsås
Muslimen dricker nog inte alkohol om han/hon är traditionellt troende så jag bjuder tex på alkoholfri cider och andra drycker.
Som troende kristen tillhör jag den växande kristna vegetariska rörelsen-även om många kristna försvarar vårt "köttsamhälle".
http://www.christianveg.com