Inlägg från: Oleanna |Visa alla inlägg
  • Oleanna

Ni ska bjuda en jude,kristen och muslim på en 3-rätters middag, vad bjuder ni på?

Vegetariskt.

• Oleanna
    Tom Araya skrev 2014-04-28 13:47:49 följande:
    Varför då? Vem av dessa kan inte äta skaldjur?
    En del muslimer äter inte fisk utan fjäll heller eller vissa skaldjur.
  • Oleanna
    Tom Araya skrev 2014-04-28 16:01:11 följande:
    Vilka av trådens religiösa har krav på icke animala födoämnen?
    Man inte får koka kött i mjölk eller till och med i samma kastruller om de är petiga. Judar. Tex kött med gräddsås eller liknande går bort eller stekt i smör.
  • Oleanna
    Esma Sultan skrev 2014-04-28 17:50:44 följande:
    Men det är väl av kulturell orsak?
    Vet inte faktiskt..vet bara att det finns. Min pappa som är från kusten äter all fisk och skaldjur fick höra av en mer ortodox att det var fel fel fel..
  • Oleanna
    Esma Sultan skrev 2014-04-28 18:08:09 följande:
    Jag har inte funnit något i Koranen där det står att man inte får äta av vissa av fiskar eller skaldjur. 
    Däremot vet jag att man av kulturella orsaker inte äter tex. kräfta eller räkor för att man likställer dem med skalbaggar och andra kryp.

I Turkiet är man i storstäderna oftare mer "liberal" med man är mer konservativ i småorter och byar. Längs kusterna finns det väl också en annan matkultur där fisk och skaldjur oftast ingår. Framför allt musslor. 
    Nej men det finns mycket folk gör som inte står i koranen som de hävdar tillhör religionen. Tyvärr
  • Oleanna
    Catti41 skrev 2014-04-28 19:22:02 följande:

Ingen av dem, men det är ett säkert sätt att se till att det inte finns något från gris i maten (det finns rätt mkt käk som otippat innehåller animalier oftast från gris. Inte bara gelatin.) eller att mjölk och annat inte blandas på fel sätt. Öht så är vegansk mat ett relativt säkert sätt att tillfredsställa de flesta dieter och allergier. Förutom då LCHF och glutenallergi.
    Går utmärkt det med. :) Finns kokosmjölk och rismjölk.
Svar på tråden Ni ska bjuda en jude,kristen och muslim på en 3-rätters middag, vad bjuder ni på?