Inlägg från: E2012smamma |Visa alla inlägg
  • E2012smamma

GBS gravid igen?

Fjärilsblomman skrev 2014-04-27 19:36:21 följande:

Jag förlorade min son i magen för två veckor sedan. Jag hade en GBS infektion, något som jag aldrig hört talas om tidigare. Hur har det gått för er andra som varit med om samma sak? Jag längtar efter att bli gravid igen. Men undrar om man alltid har dessa bakterier när man en gång fått dom?? Känner mig äcklig på nåt vis... nästa graviditet kommer ju bli en enda stor oro pga allt jag upplevt de sennaste veckorna. Men längtar efter att få lämna sjukhuset med en frisk och levande bebis.

Jag beklagar så himla mkt!

Vilken v var du i?

Nästa graviditet kommer du med största säkerhet att få lämna prover regelbundet och äta antibiotika om det kommer tillbaka.

Men det bästa är väl att behandla det innan du blir gravid och sedan hålla koll.

Sedan om man har gbs så ska man ju få antibiotika under förlossningen via dropp för att bebisen inte ska bli smittad ..
  • E2012smamma
    Fjärilsblomman skrev 2014-04-27 21:35:13 följande:

Jag var i 23+2 när han dog. Känner inte att min vårdcentral tagit mig på allvar när jag kände att något var fel, kunde inte sätta fingret på det, men jag kände det, även om jag aldrig hört talas om gbs. Jag är rädd för tidig vattenavgång igen och allt prematur födsel kan innebära :'(

Fy farao vad hemskt :(

Det är så konstigt att dom inte har som rutin att kolla GBS när det är så vanligt.

Vad hade du för symptom?

Var det att han föddes för tidigt som orsakade att han inte klarade sig?

Jag lämnade urinprov förra veckan för gbs pga mkt samandragningar...
  • E2012smamma
    mona83 skrev 2014-04-27 22:19:48 följande:

Jag hade en GBS infektion när jag väntade min dotter, första gången jag kom i kontakt med det så visste inte heller så mkt och min BM sa bara att det var ingen fara. Men så läste man en massa och skrämde upp sig själv. Jag hade uvi som symtom så jag fick medicinering mot det och sen inget förrän förlossningen. Jag hade aldrig några problem av min GBS däremot en massa andra komplikationer, men trots det en frisk dotter. 
    Jag har uppfattat att det är bakterier man aldrig blir av med när man fått dom men det är bara vid graviditet som man kan få en GBS infektion. 
    Jag är gravid i v 9 nu och kommer att kräva att man kollar upp GBS vid inskrivningen som jag kommer vänta med tills v 12. 

L.O.V.E
    Visst är det urinodling man kollat med?

Har läst att man kan har endast i slidan och inte i urinen.

Fy det finns så mkt att oroa sig för så stt man blir knäpp...
Svar på tråden GBS gravid igen?