Inlägg från: marsmamma87 |Visa alla inlägg
  • marsmamma87

BF Januari 2015

Jag hade tänkt föda på sjukhus, men är lite orolig då min förra förlossning startade utan förvarning två veckor inne beräknat och bara tog tre timmar. Alla har sagt att jag ska vara inställd på att denna gång går ännu snabbare, och vi har en timme till förlossningen, min bm sa att det är viktigt att jag åker in vid minsta lilla tecken på att det startar den här gången och att jag ska komma ihåg att det nästan alltid går bra om jag skulle råka föda hemma

• marsmamma87
    MillaPo skrev 2014-07-01 08:54:20 följande:

Dottern i v 36+6 vilket vi inte va beredda på alls. Trodde bara det va förvärkar men tjii fick vi när dom satte ctg o kolla om ja va öppen vilket ja va 3,5 cm. Bm sa att vi skulle föda barn trodde ja henne inte trotts täta värkar...tog 7,5 h från vi kom in på förlossningen till hon va född.

Ja klurar mest på om denna lilla krabat ska komma förtidigt med?...kan ju likagärna blir julaftonsbarn då...

Jag är också lite rädd för ett julaftonsbarn! Är ju just nu beräknad 1/1 så det räcker med en vecka tidigt för att mini ska få samsas med julafton resten av sitt liv
  • marsmamma87
    Förhoppningsvis skrev 2014-07-02 11:38:17 följande:

Hej hörrni! Tänkte prata lite underliv.

Har irriterad/brännande smärta i underlivet. Fick svamp under förra graviditeten, men då hade jag även klåda. Så är inte helt säker på att det är svamp (ska till bm imorgon för att ta test).

Däremot har jag googlat lite och fått fram att ont i underlivet kan vara ett tecken på missfall. Hade aldrig hört förut och blir såklart orolig. Nån annan som har hört något om det (tänkte att det kanske inte nått mig förut eftersom det kan vara tabu att prata om snippan)? Egna erfarenheter? Vad för typ av smärta i så fall (stickande/brännande/skärande/osv)?

Har aldrig heller hört att det skulle vara tecken på missfall, däremot har jag haft svamp utan klåda och enbart brännande känsla en gång. Förhoppningsvis är det bara det, är ju lätt att få när man är gravid tyvärr. Håller tummarna för att du kan få svar imorgon!
  • marsmamma87

Nyss hemkommen från lyckat ultraljud! Så skönt!! En liten vaken mini som hoppade runt i magen. Så underbart skönt att se. Nu ska jag försöka bara njuta resten av semestern så avslutar vi den med RUL om exakt en månad

• marsmamma87
    Qaroliine skrev 2014-07-03 13:40:40 följande:

Är det många av er som fått tid till RUL?
    Jag har ej fått än, när jag väntade dottern för 4 år sedan så fick jag tid redan 2½ mån innan.

Tilde 101221
    Jag fick också min RUL-tid på inskrivningen.
  • marsmamma87
    mariaheterjag skrev 2014-07-03 18:47:10 följande:

Kubtestet idag gick inte så bra smile4.gif Bebisen sprattlade och såg fin ut men vi fick hög risk på kromosonavvikelse... Så på tisdag ska jag göra moderkaksprov. Är jättenervös!

Så tråkigt att få tråkiga besked, hoppas att du får bättre resultat på tisdag.

Är själv inte särskilt insatt i hur mycket man kan få veta av ett kub, men gissar att det finns hopp om ett friskt barn ändå?

Hoppas du ändå kunde glädjas åt att den sprattlade och såg ut att må bra där inne. Stor kram!
  • marsmamma87
    mariaheterjag skrev 2014-07-03 20:13:38 följande:
    Tack. Tyvärr får man inte besked direkt utan måste vänta på resultat en vecka efter! Känns tungt när man bara vill veta direkt. Dessutom om vi måste avbryta grav så är jag redan i vecka 15 då vilket inte känns så kul.... Risken att det är kromosonfel är 1:138 och det är då inte Downs syndrom för det fick jag låg risk på utan svårare avvikelser vad jag förstod det som. Men ja det är ju rätt låg procentchans men samtidigt är det hög risk jämfört med svaren som de flesta andra får. Första 10 minutrarna bar underbara, vi såg hjärtat och bebisen snurra runt, var verkligen coolt just för att man inte känner något somhelst nu heller. Men sedan tog ju resultatet verkligen udden av det roliga.
    Ja usch det förstår jag, vilken jobbig situation. Då får vi alla hålla tummarna för dig och den lille nu och hoppas att tiden tills du får svar går snabbt och så smärtfritt det bara går. Kram!
  • marsmamma87
    Sagolina skrev 2014-07-04 06:36:16 följande:

Usch vad jag är nervös för ul idag!! Har varit vaken 2-5 och inte kunnat tänka på annat.. Tur så är sambon ledig idag, så har sällskap både tills det är dags och under själva ul.

Tänker säga åt den som gör ul att jag är orolig och fråga om hon/han genast kan kolla att hjärtat slår, så att jag vet. Varje sekund kommer kännas som en evighet!

Det kommer säkert gå bra , jag håller tummarna!
  • marsmamma87
    MillaPo skrev 2014-07-10 19:46:47 följande:

Är det nån mer som har hjärtrusningar o att det känns som hjärtat slår jätte hårt? Får så nästan varje kväll...

Hade så förra grav, men då hade jag högt blodtryck hela vägen igenom också. Det var aldrig någon fara men bm vill gärna hålla koll på sånt, så jag skulle iallafall kontakta henne och berätta hur det känns. Men tror inte det är någon fara, hjärtat jobbar ju jättehårt just nu med allt extrablod vi har i kroppen.
  • marsmamma87
    Twiberg skrev 2014-07-10 22:02:36 följande:

Jag är väldigt nyfiken på vilka åldrar alla som skriver är i! Är det era första barn eller har ni sen innan? :)

Jag fyller 27 och väntar mitt andra. Storebror är född -12
  • marsmamma87
    Twiberg skrev 2014-07-10 22:56:11 följande:
    Åå vad mysigt med två, var det planerat? :)
    Ja det var det, önskade tre år mellan barnen och nu blir det nästan exakt det
  • marsmamma87

Jag kommer också satsa på en bra åkpåse och fleeceoverall till bebis. Dom är så skyddade i vagnen så tror inte mer behövs, dom leker ju inte i snön som större barn :) fleece funkar även i affärer, på bussen och i bilen utan att bli för varmt. Jag är mycket mer rädd för att barnet ska vara för varmt än för kallt.

• marsmamma87
    Twiberg skrev 2014-07-11 11:55:56 följande:
    Jag har lite samma oro, tänk om man tvingar på för mycket kläder? Det är ju lika illa det..
    Ja, är nog lättare hänt att klä dom för varmt. Men brukar funka bra att känna i nacken på dom. Viktigast att hålla huvud, händer och fötter varma, så tänker iallafall jag :) mitt första barn var alltid svårast att hålla varm om fötterna!

Men man vänjer sig himla fort och lär känna sin bebis. Alla barn är ju olika
  • marsmamma87

Idag gick jag in i vecka 16. Herregud vad fort det går denna gången!!

Har tyckt att jag har kunnat ana bebisens rörelser sen några veckor tillbaka men idag kände jag den verkligen tydligt!! Så himla häftigt jag blev helt chockad över känslan. Med första barnet kändes det såhär först i vecka 20 ungefär..

Jag låg i soffan med magen bar och drack iskall läsk, mellan klunkarna ställde jag ner glaset mot nedre delen av magen och oj vad det började leva runt där inne. Helt otrolig känsla!!

Går och lägger mig lycklig ikväll

Svar på tråden BF Januari 2015