Inlägg från: mariaheterjag |Visa alla inlägg
  • mariaheterjag

BF Januari 2015

Jobbigt för er som mår illa. Hoppas det blir bättre snart! Jag mår lite illa på kvällen efter att jag ätit. Blir som proppmätt direkt och sedan håller det i sig flera timmar. Har också fått avsmak för cola som jag brukar älska.

Men utöver det mår jag typ normalt. Känner mig inte det minsta gravid! Och tycker inte det direkt syns på magen heller, den var putig sedan innan och ofta svullen på kvällen även som ogravid Håller med er andra om att man vill ha bevis på att det verkligen är något i magen!

• mariaheterjag
    Karinkanin skrev 2014-05-20 13:54:22 följande:
    Är alla damer här inne superhemliga med att berätta för omvärlden tills efter magiska gränsen vecka 12?  Jag är typen som berättar saker och ting hej vilt till höger och vänster och inte är så väldigt privat av mig. När vi blev gravida med vårt första barn berättade vi för våra föräldrar direkt och för några enstaka nära vänner. Resten av världen fick veta i vecka 8 ungefär.

Enda anledningen till att jag kommer att försöka vänta med att berätta denna gång är för att slippa allt prat om graviditeten, klapp på magen och blickar. Visst det är jättemysigt att vara gravid, men det är samma frågor och samma svar jämt och ständigt. Tyvärr så vet eller misstänker de flesta i vår omgivning att vi vill ha syskon tätt så minsta lilla tecken på't kommer att avslöja oss. Tacka nej till kaffe? Tacka nej till alkohol? Hon säger att hon är trött?

Gillar inte att prata om min graviditet som ett kanske bara för att man kan få missfall. Missfall kan man ju få fram tills dagen innan födseln, även om det är mindre vanligt ju längre tiden går. Jag är gravid nu, och jag ska föda barn 22 januari. Punkt.

Vi har berättat för mina föräldrar och sen berättade jag för 4 årige sonen som sedan berättat det för alla han möter typ Trodde inte det skulle vara sån grej, men med facit i handen skulle jag nog väntat lite längre med att berätta för honom.  

Gillar inte heller gravidsnack, tycker att för många reduceras man till den "gravida" och så ska allt prat plötsligt handla om det. Kanske roligt med första barnet men nu med andra så känns det mer uttjatat.
  • mariaheterjag
    Tingeliiiing skrev 2014-05-21 06:07:57 följande:
    V 7+3 idag o blod i trosorna! Inte mkt men ändå.. Vrf jag har inte haft sex eller gjort något annorlunda smile4.gif

O nej vad oroligt Hoppas att det inte blir mer än så! Jag fick lite blod i trosorna någon gång förra grav och det var ingen fara.
  • mariaheterjag
    Ettplusettlikamedtre skrev 2014-05-20 22:13:38 följande:
    Här har det vart en känslofylld dag. Massor med hormoner (tror jag det är) men har gråtit hela dan. Började med att jag och sambon pratade om vem som ville ha barn mest(varför pratar man om sånt ens?) (vi blev ju gravida trotts P-ring) mer floder av tårar då man börjar tänka, TÄNK OM TANKAR, tänk om han inte är rätt, tänk om vi ångar oss, tänk om..... Massa gråt bara, nån mer som känner igen sej?

Känner igen mig. Har vari deppig till och från sedan jag testade positivt. Har också haft tankar om det här är rätt, om sambon är rätt osv och då är detta ändå andra barnet och vi har det stabilt, bor i radhus med gått om plats för en liten. Gick runt och var skakig och det kändes som jag skulle kunna gråta närsomhelst.

Tror absolut det är hormonerna. Kan känna ingen lite hur jag kan va några dagar innan mens, bara att nu höll det i sig konstant i två veckor. Men nu känns det faktiskt bättre som att jag börjat smälta allt eller att kroppen vant sig vid hormonchocken.  

Vilken vecka är du i?
  • mariaheterjag

Jag har drabbats av en enorm trötthet. Är helt slut på kvällarna. Gick och la mig 21.30 igår och är ändå supertrött idag, sitter bara och gäspar. Någon mer? Kan det va järnbrist redan? 

• mariaheterjag
    Ettplusettlikamedtre skrev 2014-05-21 20:33:48 följande:

De känns skönt att inte va ensam om det, som tur är har jag en fantastik sambo, som stöttar & älskar mej ivått och torrt:) Vi har väl inte samma förutsättningar, jag har ett vik, men har de senaste fem åren haft full inkomst, så jag är inte orolig för mammapenningwn, men min sambo pluggar, och vi blev gravida trotts pring, planerade och börja försöka efter sommaren, men de blev visst nu istället ;)bor i en trea, har ändå sparat enkel så vi kommer klara oss trotts "bara mammapenning & CSN". Jag går in i vecka 8 imorrn, bf 7 eller 8 jan :) vilken vecka är du i?

Men då låter det ju ändå som att ni skulle klara en liten fint nu Inte mkt som skulle ha ändrats efter sommaren i alla fall! Men det är väl lite det där när man blir gravid mer eller mindre oplanerat, kanske det tar lite tid att smälta liksom. För oss var det typ "blir det så blir det" då vi kände att vårt första barn börjar bli så stor... men hade kallt räknat med att det skulle ta mkt längre tid då vi dels inte planerade in något efter äl och dels hade sex så pass sällan. Men, men ibland lyckas man tydligen pricka in ändå

Skönt att din sambo är förstående, det hjälper att ha någon som lyssnar så man kan få ur sig allt bara. Min sambo blev dock inte så glad över mina tankar och tyckte väl att det förstörde hans lycka så jag försöker va positiv inför honom. Och nu känns det också mkt mer positivt överlag.

Jag tror att jag gick in i vecka 7 idag. Bf 13 jan isf.
  • mariaheterjag
    sissi81 skrev 2014-05-21 15:40:26 följande:
    Ha ha här har du en tröttis till. Jag kan somna precis närsom. Pinsamt men jag har tom lagt net huvudet på armen o somnat 2 ggr fen sista veckan. Tur att det finns en klocka på dörren nät kunder kommer. Men 5 min räcker för att jag ska orka igen. Men det spelar ingen roll om jag sover 12 timmar under natten. Uaaa????

Det är skitjobbigt! Hoppas verkligen det går över snart? När sonen somnat vid halv 9 då är jag själv redo för sängen :-/
  • mariaheterjag
    Ettplusettlikamedtre skrev 2014-05-21 21:29:01 följande:

Ja, de känns som att "det är menat att bli" när man skyddar sej och ändå blir det! Stod i köket och storbölade och skalde potatis igår.. Han är glad att jag delar mina tankar med honom, och inte stänger han ute.. Men man vill ju känna glädje inte osäkerhet, ibland är man överväldigad ibland tvekar man, men som sagt tror de tar lite innan man hinner smälta det. Ivårat fall är det ju de första barnet, och det är ju en omställning, man ska börja ha ansvar för en annan liten människa resten av en liv... Jag ska inte ljuga, JAG ÄR SKITRÄDD. Men samtidigt så glad, älskar redan det som växer i min mage.. Har du några symptom än då? :)

Ja det är stort att få barn, hela livet förändras ju. Jag tyckte första tiden med spädbarn var rätt jobbig (men det var nog mkt omställningen också) men nu med en 4 åring är det nästan bara kul Tror det är bra att vara lite rädd och nervös då förbereder man sig nog mentalt för det som ska komma...

Ja jag har lite symptom. Det jobbigaste är att jag är enormt trött, värst framåt eftermiddagen och kvällen men egentligen går jag mer eller mindre som i en dvala hela dagen. Men sen har jag lite ömma bröst och tycker även magen börjar se och kännas lite svullen! Mår lite småilla till och från under dagen, och har avsmak för viss mat och sug efter annan...

Du va längre gången än jag va? Har du mkt symptom?
  • mariaheterjag
    marsmamma87 skrev 2014-05-23 18:57:48 följande:
    Är otroligt lättad idag. Var på inskrivning och tidigt ultraljud, trodde inte man kunde se utanpå magen så här tidigt men vi fick jättefina bilder på vår lilla stjärna som låg där inne och sprattlade med ett hjärta som slog tydliga starka slag. Fantastiskt att se!

Blev flyttad en dag framåt så mitt nya BF är 1/1 - spännande datum!

Kram på er alla mammor, önskar er en trevlig helg!

Wow vad häftigt! Grattis Hur kommer det sig att du fick så tidigt ultraljud?  I vilken vecka är du?
  • mariaheterjag
    Sunnan skrev 2014-05-24 08:04:39 följande:
    Var på inskrivning i måndags och poängterade då att min sköldkörtel växt ganska ordentligt. Fick ta prover på en gång och är nu insatt på Levaxin. Verkar som att diabetes har triggat igång en Hashimoto på mig så nu har jag både diabetes och hypothyreos att dras med  - DÅLIGT för bebisen Rynkar på näsan Utöver 5% risk för organmissbildning finns nu även en risk för mental utvecklingsstörning. Jag kan bara hoppas att det upptäcktes i tid och att de få dagar jag var utan behandling inte har skadat lill-knottet. Men är ändå lite halvt förtvivlad över att allt ska hända just nu. Sköldkörteln har fortsatt växa och har nu en riktigt stor knöl på halsen som gör ont och trycker mot luftstrupen - inte skönt alls. 

oj det låter läskigt! Men med behandling ska det inte vara någon fara för bebisen? Det borde ju inte vara jättestor risk då om du bara gått några dagar utan tycker man...Men att sköldkörteln växer? Vad beror det på, och måste de inte "stoppa den" då på någotvis? Låter som att det kan bli farligt om den trycker mot köldkörteln...
Svar på tråden BF Januari 2015