Inlägg från: elilin |Visa alla inlägg
  • elilin

BF Januari 2015

Hej :)

Har hängt med och läst i tråden länge men har inte vågat tro på att vi har blivit gravida så har inte skrivit nått :p

Anledningen är att vi gjort ivf med våran son, och nu helt plötsligt så visar de sig att vi ska få en 2a på naturlig väg :) vi har väl inte riktigt förstått nånting än fast vi nu vetat om de rätt länge, men idag var vi på vul och fick se en livlig bebis som flaxa och sparka förfullt ? enligt läkaren så såg allt jättefint ut och enligt studier så är de 99% chans att allt går bra (misfalls risken) . Så nu är de väl bara inse att vi ska bli 4a i familjen :) 31 januari vart vi beräknade till :)

• elilin

Hur tänker ni som har syskon som fortfarande kommer att åka vagn när bebis kommer? Våran pojk kommer vara 2.5 nästan å sover idag alltid middag i vagn, åker vagn om vi är i stan (bor på landet) jag funderar om syskonvagn verkligen behövs ?:) tror just nu på köpa ny sittvagn (har en emmaljunga citycross) och köpa till en mjuklift att ha i närjag är själv med båda. Och varva med bärsele om stora vill åka vagn. Har även en scooter3s som han kommer ha närvi e två :) å citykorg har ja även till vagnen, bara tänkt köpa ny sittvagn ;)

• elilin
    snerkan skrev 2014-07-12 13:00:41 följande:

Jag funderar också på hur man ska göra! Våran son kommer fylla 3 år drygt en månad efter bf.

Han åker inte vagn så värst ofta nu, men jag har inget körkort så kommer ju säkerligen gå o lämna honom på dagis sen, o det är för långt för honom att gå. Hur gör man då?

Nu cyklas det mest, men det går ju inte med en liten!:P Så kommer det ju dessutom vara mitt i vintern så då behöver man ju ha snön i åtanke.

Hur hade ni gjort?

Vi har näratill dagis här i lilla byn så jag tänkte kanske dra pulka efter om han inte orkar gå :)
    Akinna 77 skrev 2014-07-12 13:14:58 följande:

Låter som en bra plan tycker jag :) Känns smidigare än syskonvagn om man t ex måste åka kollektivt (vilket du iof kanske inte gör så mycket om du bor på landet).

Min kommer vara nästan 4 när syskonet kommer så för hans del blir det bara en sådan där ståplatta som fästs på vagnen. Det oroar mig dock lite eftersom min son är en sådan där unge som sticker iväg. Han har noll rädsla och ser han något spännande så drar han iväg, snabb som attan är han också. Om han inte blivit lite förståndigare i januari så kommer det bli jobbigt att försöka se till att han inte bara hoppar av och springer iväg. Är maken med kan ju han springa efter men om man är själv..hua! 

Vi har oxå en vildgosse, men jag har faktiskt sele till han ;) smidigt när man är i stora folksamlingar. Köpte när vi skulle utomlands :)
  • elilin

Jag tänkte mest på när vi är iväg i stan själv oftast är de köpcentrum då och i såntfall ha bärsele/sjal. Utomhus vet jag inte hur man gör :p men jag tror att de finns som skydd som man kan köpa till bärselar varjefall eller är ja ute å cyklar? Hade aldrig bärsele till sonen vilket ja ångrar då han hade kolik :( hade ju underlättat mkt å fått händerna fria nån gång under dygnet :p men lätt å vara efterklok ;)

• elilin
    längtan94 skrev 2014-07-14 15:39:46 följande:

Förresten, fick hem ett brev ifrån min bm idag, ska börja äta järntabletter, nån mer som äter niferex? är något man märker skillnad av? kommer jag tex bli piggare eller är det bara något som är ? :)

Jag blev riktigt kass i magen när ja fick äta de förra graviditeten. Så jag åt så mkt järnrik mat ja kunde istället. Å jag lyckades få bra värden av de :)
  • elilin
    SaJo89 skrev 2014-07-15 11:20:48 följande:

Efter att ha blött i 8dagar och pratat med sjukvården flera gånger med svaret det är ingen fara krävde jag igår att få en kontroll. Jo visst var det missfall. Fick tabletter för att stöta ut resten då det var mycket kvar. Har haft fruktansvärda smärtor och mått piss. Hoppas på att allt kommit ut och jag slipper skrapning. Livet känns så orättvist när det händer. Alltid älskat aldrig glömd. Vi får se när man orkar göra ett nytt försök..

Lycka till allihop med era graviditeter och i fortsatta livet!

Fy vad tråkigt :/ lycka till i framtiden!
  • elilin

Hur tånker ni alla kring rul och kön? Vi tog reda på kön förra gången, sambon ville verkligen veta (planerings freak) medans ja var osäker. Så denna gång tror jag inte vi tänker titta :p är dock väldigt orolig kring rul och tycker att många hänger upp sig på just de här med kön, det är ju egentligen där man ser om barnet är friskt och mår bra. Hade ett par vänner som fick avbryta sin graviditet efter rul då de visade en massa tråkigheter. Så man har liksom de där i bakhuvudet :/ även om vi redan sett bebis en gång så blir man så nervig när saker händer en så nära, de blir liksom mera verklig på nå vis !

• elilin
    lislis89 skrev 2014-07-30 23:20:44 följande:

Jag fick det förklarat för mig att du måste ha sysselsättning 5 dagar i veckan efter att barnet fyllt 1 år för att det inte ska påverka SGI:n. Alltså kan du göra upp med arbetsgivaren att jobba tre dagar, men då måste du ta ut minst två dagar i föräldradagar för att det ska vara ok.

Eller är jag ute och cyklar ni som är mer insatta?

Stämmer bra, efter 1 år är de 5 dagar, antingen föräldrardagar (sgi,lägsta) eller arbeta exempel 2 dagar å 3 föräldrardagar.

:)
  • elilin
    LängtansBlåaBlomma skrev 2014-07-31 11:41:21 följande:

Men jag måste väl kunna behålla min sgi om jag har sysselsättning (jobb ELLER föräldrapenning) fem dagar i veckan efter att barnet fyllt ett?

Ja då har du ju sysselsättning 5 dagar sen vad du gör om du arbetar eller tar ut fp spelar ingen roll :)
Svar på tråden BF Januari 2015