Inlägg från: Malin1985 |Visa alla inlägg
  • Malin1985

BF Januari 2015

Hej allihopa! ????

Jag har bf den 29:e jan...

Har haft diverse olika besvär under grav som tex karpaltunnelsyndrom och smärtsam foglossning och ödem. ???? Varit sjukskriven sen den 18:e dec och är såååååå less nu! Har gått upp nästan 30 kg och känner mig som en valross. Hur mår/ mådde ni? Gått upp mycket?

• Malin1985
    Januarimamma skrev 2015-01-27 22:42:58 följande:

Samma bf här! Gått upp 20 kg, och känner mig seg och vill bara ha min kropp för mig själv nu och bebisen i famnen istället för magen :)

Va kul! :)

Nu måste jag ju fråga dig om du har några känningar? Jag har haft som ihållande, molande mensvärk i säkert två veckor nu, varav de senaste tre dagarna har det börjat kännas ordentligt i ryggen! På g tro?

Första barnet så jag har ju noll koll! :)

Känner mig riktigt nervös och är som du less på det här. Fick lite panik idag när jag kollade i spegeln o knappt kände igen mig själv! Sista månaden har förändrat mig totalt!

Från att ha en rund och fin mage och normalsize förövrigt, till en enorm mage med bristningar och en massa vätska i hela kroppen! Kommer man någonsin bli som vanligt igen? :/ ytliga tankar såklart, men kan inte rå för det!
  • Malin1985

Min sömn är inge vidare heller.. ;) Går upp ibland fyra ggr per natt för att kissa.. O varje gång så är jag superpigg och tror att klockan är typ åtta iaf.. O kl är tre. Har börjat ta en slummer på förmiddagarna istället! Tror absolut att kroppen anpassar sig efter nya tider med vakna nätter :)

Va skönt att det inte bara är jag som går i de tankarna.. Jag blir lite ledsen på mig själv att jag inte bara kan se allt som superpositivt! Jag har haft lite svårt att inse att jag faktiskt är gravid typ under hela grav! Känner även nu att det är helt ofattbart att det ska komma ut en liten person från min mage som ska ha tillsyn för en mycket lång tid framöver. Ett helt nytt liv liksom... Har du haft några sånna konstiga tankar? ;)

Januari mamma skrev 2015-01-28 00:47:44 följande:

Har haft ganska liknande, molande mensvärk och värk i ryggen men som kommer och går, tryck neråt, ilningar mot blygdbenet och tryck neråt. Sen sammandragningar som börjar kännss lite. Men inget gör riktigt ont så att de känns inte som att de är på g.. Förväntar mig mer smärta :P första barnet för mig också så de är svårt att veta.

Känner också att min sömn är påverkad nu, kan inte sova bra, men läste att de är kroppens sätt att förbereda sig för sömnlösa nätter med bebis :D

Jag känner precis likadant!!! Magen och kroppen har nu under de senaste veckorna verkligen ändrats!! Har också fått bristningar nu, inte haft några alls innan.. Och naveln har börjat vända sig utåt först nu.. :/ jag tror kroppen kmr gå tillbaka, får kämpa lite med träning och massera bristningar med krämer och oljor men det kommer nog bli bra :D (försöker tänka positivt)

• Malin1985
    Januarimamma skrev 2015-01-28 01:07:14 följande:

Jag blir fortfarande lite förvånad när ja försöker föreställa mig ett liv med en bebis :P kan inte fatta att det är sant fast än det har gått 9 månader och man liksom har haft tid att förbereda sig..

Precis samma här med att jag går upp om nätterna och är pigg, och så får ja otroligt svårt att somna om.. :/

Har du försökt "få igång" förlossningen? Jag dricker hallonblads te- fast de e medt för att jag hört att livmodern drar ihop sig snabbare sen och amningen kmr igång snabbare. Sen försöker ja promenera minst 1 h varje dag och då känner jag verkligen ilningar neråt. Sen masserar jag bröstvårtorna då och då för att härda dem och då känns verkligen SD :D

Oki det verkar som att jag inte är helt onormal iaf! Min bild av blivande mammor är något helt annat än hur jag själv har varit under grav. Jag har inte den där längtan.. För jag vet inte riktigt vad jag ska längta efter? Mest orolig inför förlossning och maktlösheten att bara sitta o vänta in att det ska komma igång. O kommer bebis vara frisk? Hur kommer man reagera när man får bebis i famnen? Tänk om man inte känner som man borde? Tankarna är många... Fan det är jobbigt att vara hemma hela dagarna! Alldeles för mycket tid att analysera allt i bitar! :)

Jag har faktiskt inte gjort något för att få igång förlossningen... Har läst att bebis kommer när den är klar o eftersom bf är imorgon (!) så inväntar jag det först.. Sen när det börjar gå över tiden kommer jag antagligen känna annorlunda! Prova dansa om du vill ha igång det! Såg en video på fb där en tjej "twerkade" till en låt och så gick vattnet! Men ska stimulerande av b vårtor få igång förlossningen alltså? Mina läcker som fasen sen en tid tillbaka! Kan vakna i en mindre, kall pöl på natten!

Eloge till dig som orkar gå en timme om dagen! Jag har svårt att röra på mig och blir snabbt väldigt trött efter minsta lilla. Jag klarar av att diska ( har ej diskmaskin ) och typ hänga tvätt! Sen är det vila vila vila ;)
  • Malin1985

Ja du har säkert rätt! Jag är precis så som du säger, oroar mig i onödan innan det ens har skett!

Det är svårt att få dagarna att gå när man inte är så mobil längre. Men jag brukar googla väldigt mycket för att hitta svar på alla mina funderingar.. Shoppa på Tradera.. Och såklart pula runt här hemma så gott det går! Jag vill att allt ska vara perfekt och rent när den lille kommer! Antar att det är det som är " boa" :)

Jaså så du har varit gravid tidigare?

Jag tror förlossningen kommer igång!

Men man kan väl inte hoppas alltför mycket på imorgon antar jag :p men man vet ju aldrig!:)

Har du tagit reda på könet?:)

Januarimamma skrev 2015-01-28 17:48:27 följande:

Det kommer nog bli bra när du fött, du kmr nog tänka att de va onödigt att oroa sig så mycket! Om du inte känner så så är det också okej, att få barn är en av de största omställningarna i livet. Det måste ta tid och energi av en. Men försök tänka positivt, oroa dig inte för något som inte har hänt än :) har du något du kan göra för att fördriva tiden?

Ska prova att twerka sen då ;D hahah.. Nej men de vågar jag nog inte. Jag önskar bara förslonningen kommer igång av sig sj för att har hört att de gör ondare och är jobbigare att bli ingångsatt.. Och ja har tidigare tagit medicin för att stoppa förlossningen så ja tänker att nu kanske de knte kommer komma igång av sig sj pga det :/

Så skönt att du vet att du har mjölk ju! :D en sak mindre att oroa sig för :)

• Malin1985

Ja såklart! Ursäkta, min hjärna är inte i lika gott skick som normalt!:)

Nej vi vill också bli överraskade! :)

Huvudsaken är att det blir ett friskt barn först o främst. Könet spelar faktiskt ingen roll känner jag. Va tror du att du får då? Antar att folk i din omgivning gissat hej vilt? Jag jobbar i butik och jag trodde aldrig att folk kunde engagera sig så mycket i min magform osv osv... Ååååååh är du gravid???! Vet du vad det blir?! Jag tror absolut pojke/ flicka!

Det var nästan så man trodde att det var världens mest ovanliga grej att vara gravid?

Jag själv reflekterar inte över folks magar....

Har du också blivit "trakasserad"? ;)

Januarimamma skrev 2015-01-28 19:04:10 följande:

Nej , jag tog medicin i denna graviditeten i v30 för att stoppa värkar.

Kön vet vi inte :D du då ?

• Malin1985

Haha... Min bästis tror absolut pojke och min mamma tror absolut flicka. Resten av alla vänner och vilt främmande människor har gissat typ 50/50

Jag har ingen aning om vad jag själv tror! Har blivit helt förvirrad av alla åsikter!

Men på magformen sett så tror många kille. Magen är väldigt utstående och tydligen ska tjejmagar vara lite utspridda åt sidorna? Är din så eller? :)

Januarimamma skrev 2015-01-28 19:31:39 följande:

Haha, ja!! Fått höra både pojke och flicka och mina vänner och familj har ändrat sig flera gånger.. Sen har de kommenterat mitt utseende och hår - inte bara magen - och efter det dragit en analys om vad de blir för kön :P

Jag trodde pojke i början men nu efter allas kommentarer så känns de som flicka :P hoppas också mest på ett friskt barn!! :)

• Malin1985

Ja men det låter lite som min! Fast jag har i princip ingen rand på magen! Bara extra behåring som inte är spec smickrande :p

Jag kom på ett knep att få igång förlossningen som många verkar köra med!

Ligga! Detta är dock jag själv inte spec sugen på just nu :)

Ytterligare en natt utan sömn. Har nu gett upp o lagt mig på soffan! Blir så otroligt varm o svettig till o från så det är helt omöjligt att dela säng med killen!

Januarimamma skrev 2015-01-28 20:04:04 följande:

Min har varit toppig och högt upp men jag tycker att den har sjunkit nu och brett ut sig åt sidorna.. Detta är i samband med att ja fått bristningar :/ hade inte det tidigare utan fått nu de senaste veckorna.. Sen har ja lång hormonrand över hela magen som jag fick i 8 månaden. Har försökt lista ut kön men ju mer tiden går så bryr jag mig mindre och mindre :P hoppas man får en av varje sen när man får fler barn :)

• Malin1985

Haha det är rätt så kul.. Jag är värsta frysskiten annars och blir galen på killen som ska öppna ett fönster eller balkongen. Nu skruvar jag ner elementen i smyg och han huttrar och fryser och värmer sig på mig som kokar hela tiden! Sjukt jobbigt att komma ur duschen och svetten rinner efter fem min! Man känner sig inte top notch direkt ;)

Jag var också hos bm fast i lördags... Jag som hela tiden trott att bebis vart fixerad sen länge fick veta att nä den är inte helt fixerad!

Nähäää.... Hm. Livrädd att jag ska få en giga-baby eftersom killen vägde närmare fem kg :o

Magen är typ onormalt stor nu ( läkaren jag träffade på mvc gissade för en mån sen att jag var fullt ggn) så jag har ingen lust att bebis ska gotta sig allt för länge där inne !

Jag borde kanske själv köra på sex grejen, då skulle iaf min stackars kille bli glad. Har bara skett en gång under hela grav... Känns som att jag växt igen! Är så galet ömt där nere! :p

Januarimamma skrev 2015-01-29 12:26:00 följande:

Jag sov dåligt inatt också så ska försöka lägga mig nu.. De e samma här med värmen på nätterna, trodde de bara va jag så har skruvat elementet fram och tillbaka 5000 ggr varje natt senaste veckorna :,)

Var precis hos BM, huvudet "nästintill" fixerat, allt såg bra ut, men inga tecken på att de e på g...

Ohh ja den legendariska färdknäppen.. Funkar inte här, kör ganska ofta men inget händer :P

Svar på tråden BF Januari 2015