Inlägg från: Den och den |Visa alla inlägg
  • Den och den

BF Januari 2015

Hej på er!

BF 3/1 om allt går vägen denna gång. Har för mycket tråkiga graviditeter i ryggsäcken för att jag ska ropa hej. Men vill ändå vara med i sånna här trådar. Man kommer aldrig "in" i en grupp om man joinar i vecka 12 ;)

Jag har 7 tidigare graviditeter bakom mig, varav två blivit mina älskade barn på 4 och 8 år. Sen drygt 2 år tillbaka är jag skiljd från deras pappa och träffade en ny man några månader efter uppbrottet. Vi jobbat på en bebis sen i November :). Han har inga barn sen tidigare. 

Ang känningar så är det det vanliga med molvärk... Och så är jag trött! Så trött så jag tänker gå och lägga mig senast 21.30, ;). 
    Annars ingenting.. inget illamående eller så. Men det kan ju komma lite senare! 

Min äldsta föddes 11 dagar efter BF efter igångsättning och min yngsta är född 7 dagar innan BF efter igångsättning p.g.a. Havandeskapsförgiftning... 

• Den och den

Rökare här också förresten. Men för min del har det varit ganska lätt att bara lägga av helt enkelt. Jag brukar röka upp det paket jag har när jag plussat och sen blir det inte mer :)

• Den och den

Nä HF var ingen rolig historia. I slutet, innan dom tog beslutet om igångsättning så mådde jag riktigt blä... det är lite svårt att beskriva!

Spelar ingen större roll här heller, den kommer när den kommer :). Men den behöver ju inte låta sig vänta +14 dagar så det krockar med Storasysters födelsedag. det hade kännts onödigt :)

• Den och den

Jag har berättat för min bästa vän samt mina närmsta kollegor pga att jag vill att dom ska förstå varför jag undviker vissa arbetsuppgifter.

Det kommer dröja ett bra tag till vi berättar, vi pratar inte ens om det med varandra för vi vill inte bygga upp förhoppningar och bli besvikna ännu en gång.

Tror dock tyvärr våra familjer kommer fatta galoppen ganska snart. Dom vet art vi försöker pga att vi kände oss tvugna att berätta när jag låg inne gör utomkveds ifall att det skulle bli akut.

Då tar det inget geni att räkna ut det nät jag slutat röka och tackar nej till ett glas vin.

• Den och den

Jag bara hoppas dom har vett nog att inte kommentera det förrän vi väljer att gå ut med det. Vi vill inte prata om det alls!

Det är väl här jag kan ha ett litet ventil-hål, annars är det hysh hysh

• Den och den
    LängtansBlåaBlomma skrev 2014-05-02 18:25:51 följande:

Har inte riktigt koll på kub... Är det samma som fostervattensprov?

Nej, det är ett kombinerat ultraljud och blodprov. Dom gör ett ultraljud där dom mäter nackspalten och dom tar blodprov för att se vissa faktorer där och sen kombinerar dom ihopa detta på någon vänster för att räkna ut en sannolikhet att ens barn har DS (och någon mer kromosomsjukdom tror jag).

Efter det kan man gå vidare med fostervattenprov om man vill och har fått hög sannolikhet...
  • Den och den
    bejb skrev 2014-05-02 19:45:28 följande:
    gjorde de inte sist och kommer inte göra det nu heller
    Jag har inte bestämt mig ännu...

Vad är anledningen till att du valt att inte göra det?

Här är hormonerna i omlopp helt klart, ligger och bölar på sängen för att min sambo var omtänksam och tyckte jag skulle gå och lägga mig och så skulle han natta mina barn ikväll.

Tröttheten är nämligen en annan av mina "symptom". Sitter och nickar till vid denna tiden på kvällarna, är sååå himla trött!

Det var jag när jag var gravid med min äldsta tjej också,.. Kan inte minnas att det var så med hennes lillasyster och inte någon av alla dom andra gångerna jag varit gravid heller. Men denna gången slog det till på allvar igen!

Får se hur jag ska orka med en kalas-dag imorgon, för Storan som fyller 8 på söndag!
  • Den och den

Jag väntar nog en vecka till innan jag ringer mvc. Har hunnit boka tid varje gång jag varit gravid nu när jag fått mf och det är så tråkigt att ringa och avboka sen så jag avvaktar lite.

Däremot ska jag ringa gyn och boka en tid för VUL för att se så inte detta också ligger i äggledaren som sist, det vill dom kolla ganska tidigt..

• Den och den
    Youwontremember skrev 2014-05-05 14:05:16 följande:
    Får jag fråga vart du bor någonstans och vart du gjorde ditt privata VUL? Själv bor jag i Kristianstad. Att det kostar med privat bryr jag mig egentligen inte så mycket om men det känns så jäkla omständigt att åka en bit även om jag givetvis gör det i sådana fall. Har googlat på privata kliniker i Skåne men ser ut som att det är Malmö eller Helsingborg som är närmast.

Det finns i Ystad också... Men det är väl tyvärr inte närmare än Malmö? 

Det är Novaklinikens "Qvinnohälsa" som har sin ultraljudsklinik i Ystad och när jag var hos min barnmorska i Tomelilla sist så sa hon att man skulle säga att man var inskriven hos mödravården på Nova så fick man deras priser. Jag tolkar detta som att man kan göra UL/VUL där även om man inte är inskriven på deras mödravård. 

• Den och den
    Fesitomo skrev 2014-05-06 06:42:38 följande:
    Jag ska på inskrivning på tisdag den 13/5 bara för att få en massa mediciner då jag har gjort en GBP operation, jag har illamående till å från hela dagarna och svullen till 1000, de där med att få på sig sina jeans kan jag redan glömma tur att det är lagom varmt så man kan ha leggings smile1.gif
    Vad är det för mediciner? Jag har också gjort en gbp

Jag ska till gyn idag vid 15. Vet inte om det blir vul för det är för tidigt ännu, men ett hcg tar dom i alla fall. Vill inte skriva för mycket och spä på andras oro för mf. Men jag hade en liten blödning i söndags och med tanke på min historia med många mf så vill jag kolla det. Ni kan väl hålla en tumme eller två?
  • Den och den
    MillaPo skrev 2014-05-06 08:07:57 följande:

Håller tummarna att allt ser bra ut!!!
    Tack :)
    Fesitomo skrev 2014-05-06 08:11:12 följande:
    Oj det var en hel rad jag skulle äta och nästan dubbelt av allt smile1.gif
    Vitamineral kvinna, calsiupos-D b12 mm mm men ring å hör för ju är ju bra om man kommer igång men tanke på att vi inte tar upp tillräcklig
    Okej. Det 'är kanske mer nyligen du gjorde din op? Jag är opad i oktober 10 så det är ett bra tag sen. Är väldigt slarvig med vitaminerna överhuvudtaget och har varit gravid ett par gånger nu i höst/vår och hunnit med hälsosamtal en av gångerna med min BM som också är GBP och vi har inte pratat om det alls så :). Tvärtom så sa hon faktiskt sist att för några år sen när det exploderade med tjejer som gjorde gbp och sen blev gravida så var det ganska mycket extra kontroller o.s.v. men nu efter några år har man sett att det faktiskt inte påverkar nästan något alls. Det känns jätteskönt att höra tycker jag :)
  • Den och den
    Fesitomo skrev 2014-05-06 08:42:27 följande:
    Jag gjorde min dec 09

Aha! Ja det är ju ännu längre sen då  

Men det är ju olika överallt klart, precis som med allting annat så tror vissa på nåt och andra på nåt annat. Jag ska bättra på mig med mina vitaminer/tillskott men ökar dosen väntar jag nog med till det behövs. Det enda jag lagt till och som jag är väldigt noga med nu är folsyran så klart! 

Svar på tråden BF Januari 2015