Inlägg från: Anonym (Vad pågår) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vad pågår)

Boken "Vaccinationer: risker och skador"

sillson skrev 2014-05-04 12:29:52 följande:
    Det är en självklarhet att immunförsvaret är naturligt. Men varför skulle "naturligt" automatiskt betyda att det är bra eller perfekt. Det finns mycket som är naturligt. Sjukdomar som dödar och lemlästar miljontals människokroppar varje år är naturligt. Hur kommer det sig att människor avgudar och tillber sin egen föreställning om vad som är naturligt. Riktigt obehagligt blir det när man likt vaccinationsmotståndare är beredd att offra människor på altaret tillägnat det "naturliga".

Just det ja. Jag kom på en sak till som är "naturligt". Vår strävan att bekämpa sjukdomar och mänskligt lidande. Ingen antivaccare kan kan komma och påstå att det är en naturlig impuls att bara rycka på axlarna när sjukdomar som polio och smittkoppor härjar i samhället.
    Är det inte minst lika obehagligt att man är beredd att offra människor på altaret tillägnat alla läkemedel som dagligen dödar och skadar mängder av människor? 
  • Anonym (Vad pågår)
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-05-04 13:13:50 följande:
    Inte när alternativet är att offra mångdubbelt fler till sjukdomar de högst sannolikt klarat sig ifrån vid vaccination. Du är fortfarande inte rationell i ditt tänkande.
    Jag menade läkemedel rent generellt denna gång.
  • Anonym (Vad pågår)
    sillson skrev 2014-05-04 13:38:46 följande:
    Jo det skulle vara lika obehagligt. Det finns problem med fel- och övermedicinering. Om du äger något så "onaturligt" som en TV och de senaste sex månaderna råkat tittat på den så har du inte kunnat undgå att detta debatterats flitigt inom sjukvården. Mediciner är potenta och kan vara livsfarliga. Det vet ALLA. Vi vet också att om moderna mediciner inte fanns så skulle medellivslängden vara mycket lägre och folkhälsan mycket sämre. Bara för några hundra år seden nådde man inte vuxen ålder utan en stor portion tur. Folk dog som flugor av (det vi idag anser vara enklare) infektioner och en vanlig "naturlig" förlossning slutade inte sällan med döden.
    Och återigen förlöjligande av de som anses vara emot vacciner, trots att jag inte ens är på någon "sida" i nuläget.

Japp, jag äger något så onaturligt som en TV. Och en mikro, och en diskmaskin. Och tro det eller ej, en dator! Och en bil. Till och med två bilar!

Jag har inte sagt att ALLA läkemedel är av ondo, långt ifrån. Många räddar liv. Men många skördar också liv. Många läkemedel är helt onödiga.

Och när jag pratar om onaturligt så tycker jag det blir det när alla människor ska ha läkemedel så fort de har lite feber eller ont i huvudet, eller någon simpel infektion. Och sedan tro att läkemedlen är helt ofarliga, för att annars skulle de väl inte finnas, eller?? Det är DÅ det blir onaturligt. 

Som t.ex. paracetamol som rekommenderas till höger och vänster för både det ena och det andra. Det är onaturligt. Och knappast så ofarligt som det har målats fram hittills.
  • Anonym (Vad pågår)
    yodi skrev 2014-05-04 14:35:53 följande:
    det är väl ingen som påstår att det är helt ofarligt? det står ju till och med varningar och information om biverkningar på förpakningar och medföljande informations lapp.

men i dom flesta fall så överväger nyttan av medecinen den ev biverkningen.
    När det kommer till vacciner så argumenterar de som är helt FÖR oftast som att det är helt ofarligt och att alla andra som anser något annat, ses som mindre vetande.

Jag kan se många fördelar med vaccin. Men jag tycker att det är otäckt att dess biverkningar underskattas så enormt.

Och att de som är för, inte för allt i världen kan tänka sig att sjukdomar som t.ex. allergier och vissa autoimmuna sjukdomar kan ha ett samband med vacciner på något plan. För det skulle helt enkelt rubba deras världsbild.
    Men det återstår att se eftersom det inte finns några klara besked i dagsläget.
  • Anonym (Vad pågår)
    sillson skrev 2014-05-04 13:38:46 följande:
    Jo det skulle vara lika obehagligt. Det finns problem med fel- och övermedicinering. Om du äger något så "onaturligt" som en TV och de senaste sex månaderna råkat tittat på den så har du inte kunnat undgå att detta debatterats flitigt inom sjukvården. Mediciner är potenta och kan vara livsfarliga. Det vet ALLA. Vi vet också att om moderna mediciner inte fanns så skulle medellivslängden vara mycket lägre och folkhälsan mycket sämre. Bara för några hundra år seden nådde man inte vuxen ålder utan en stor portion tur. Folk dog som flugor av (det vi idag anser vara enklare) infektioner och en vanlig "naturlig" förlossning slutade inte sällan med döden.
    Vilka infektioner som vi idag anser vara enklare dog folk som flugor av menar du?
  • Anonym (Vad pågår)
    yodi skrev 2014-05-04 15:16:27 följande:
    det finns risker med allt, men just när det gäller vaccinerna i bvc´s bas pogram så blev min slutsats att riskerna sjukdomarna hade var betydligt värre. 
    Jag respekterar det helt och fullt om du har gjort en egen avvägning utifrån fakta från båda "sidor". 
  • Anonym (Vad pågår)

Till de som litar blint på att vaccin bara är fördelaktigt och att vaccintillverkarna bara har rent mjöl i påsen så kan jag fortfarande rekommendera boken jag startade tråden om från början. Det är en bra sammanfattning på vetenskapliga artiklar som visar på att även motsatsen till vaccinernas guld och gröna skogar existerar. Och att vaccinerna ofta innehåller diverse ämnen som i enskilda studier har bevisats ha negativa hälsoeffekter.

Att jag själv började fundera över det här på allvar var när jag började iaktta mina egna barns olika "åkommor" efter deras sprutor. Och när vänners och bekantas barn blev sjuka och "inte sig själva", lustigt nog precis i anknytning till en vaccination(samma dygn eller under kommande veckor). 
    Sådant som viftades bort med att det inte kunde bero på vaccinet, främst av sjukvårdspersonal, men också av föräldrarna själva, som ju blivit lovade att eventuella biverkningar är få och milda.

Om föräldrar skulle iaktta sina barns hälsa lite extra från dess de får en vaccinspruta, och anteckna avvikande symtom direkt efteråt och under minst någon månad (sjukdomarna har ju bl.a. olika inkubationstid), så kanske man kommer upptäcka kopplingar man inte skulle ha gjort annars.
    Och skulle man upptäcka kopplingar(som jag tror många skulle göra) under den tiden, så vad är det som säger att det inte även finns mer långsiktiga effekter.

Det är också jätteviktigt att rapportera alla biverkningar som man misstänker har med det aktuella vaccinet att göra.(Det kan man göra på läkemedelsverkets hemsida). 
    För det är trots allt med hjälp av sådan information som olika läkemedels nytta/risk omvärderas när de redan kommit ut på marknaden, och så länge inte biverkningarna rapporteras in så "finns" de biverkningarna inte för myndigheterna. Och därmed inte heller för resten av oss.

• Anonym (Vad pågår)
    sillson skrev 2014-05-04 18:37:19 följande:
    Om du kikar i gamla kyrkböcker från 1700-talet så får du se hur ofta feber står angivet som dödsorsak. Man dog av förkylningar, barnsängsfeber, tyfus, lunginflamationer, blodförgiftning med mera.
    Feber är dock ingen sjukdom utan ett symtom på sjukdom. Så troligen användes feber som dödsorsak när man inte visste vad det var som orsakade den. Barnsängsfeber gissar jag, utan att egentligen veta, kunde bero på den tidens bristande hygien. Lunginflammationer dör fortfarande gamla och multisjuka människor av. Och blodförgiftning tror jag inte ses som en "enkel" sjukdom ens idag utan en av de åkommor som det verkligen är motiverat att använda antibiotika för.
    Jag har ingen möjlighet att sätta mig in i gamla kyrkböcker i nuläget, men gissar att det fanns en del att önska när det gällde att sätta diagnoser på den tiden.
  • Anonym (Vad pågår)
    Sune03 skrev 2014-05-04 20:13:34 följande:
    Men nu spekulerar du, utan att du egentligen vet som du skriver själv, mot fakta som finns på bordet uppslaget och klart om du vill ta reda på hur det var. (Jag syftar alltså på att man då dog av sjukdomar som vi idag vaccinerar mot och detta försöker du istället förklara med bristande hygien och okunskap i att ställa diagnoser).
    Ja, i den här frågan var det spekulationer eftersom jag inte alls är insatt i hur det såg ut på 1700-talet och vad som skrevs i kyrkoböckerna. Och jag var också tydlig med att jag egentligen inte vet. Jag är inte heller insatt i när de sjukdomar som vi vaccineras emot idag namngavs med de namn de har idag. Beskrivs de sjukdomarna i kyrkoböckerna så att man kan vara övertygad om att det är t.ex. mässlingen de skriver om?
  • Anonym (Vad pågår)
    Sune03 skrev 2014-05-04 20:21:22 följande:
    Inte riktat till någon enskild men det verkar finnas en oroväckande kunskaplucka hos en del personer. Jag vill då bara säga...

Förr i tiden dog många människor och barn av sjukdomar och åkommor som vi i dag har enkla och effektiva bot och åtgärder mot.

Om vi inte massvaccinerade våra barn skulle många fruktade sjukdomar komma tillbaka och skapa sorg och tragedi hos oss och de vi älskar.
    Jag tror inte att du behöver vara orolig för att människor inte har hört just det du skriver ovan förut.

Det var det jag trodde på också innan jag själv började ifrågasätta och läsa på. Jag trodde det du skriver var den enda sanningen, för det är ju just de orden man har fått upprepat för sig i princip hela livet.
Svar på tråden Boken "Vaccinationer: risker och skador"