Inlägg från: Anonym (Vad pågår) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vad pågår)

Boken "Vaccinationer: risker och skador"

Volt skrev 2014-04-30 12:25:19 följande:
    Nu skrev du inte till mig men när man kommer med ett påstående är det kutym att kunna backa upp det med källor i en diskussion. 
    Bevisbördan ligger alltså på dig.
    Tar för mycket tid att leta källor på det också i nuläget. Men jag håller med, jag hade för bråttom när jag skrev och granskade inte hur mitt inlägg kunde tolkas.

Jag får ta och skriva till någon som forskar i ämnet och hoppas på svar
  • Anonym (Vad pågår)
    Trinity78 skrev 2014-04-30 12:28:19 följande:
    Nej, det har inte potential till att ändra det heller. DNA är konstant. Vad epigenetiken säger är att olika gener kan slås av eller på beroende på t.ex. svält eller liknande. 
    Ok, då är det bara ett annat ord än "förändra" vi söker, men med ungefär samma innebörd?
  • Anonym (Vad pågår)
    puss skrev 2014-04-30 13:20:41 följande:

där satt den! smile1.gif
    Jag föreslår att ni startar en tråd i sandlådan istället.
  • Anonym (Vad pågår)
    Trinity78 skrev 2014-04-30 14:44:59 följande:
    Nej. DNA är konstant. Enskilda gener kan slås av eller på som en strömbrytare men du kan inte "byta ut" eller "skriva om" en gen. Det är därför några barn fick narkolepsi av svininfluensavaccinet. De hade redan den gen som orsakar sjukdomen och vaccinet slog på den. De barn som inte hade den genen fick inte heller narkolepsi. Det är såklart inte bara vaccinet som hade kunnat slå på den genen utan också själva sjukdomen narkolepsi. Förstår du hur jag menar?
    Jag förstår vad du menar. Och med det i åtanke kanske individualiserad vaccination skulle vara en av lösningarna i frågan? Men det skulle troligen bedömas vara alldeles för kostsamt, som med de flesta andra läkemedelsbehandlingar.
  • Anonym (Vad pågår)
    Anonym (sjutiotalist) skrev 2014-04-28 12:22:36 följande:

Man behöver inte varit med särskilt länge för att vara med om folk som dör av dessa sjukor. För bara några veckor sedan så dog en månadsgammal baby av Kikhosta på US i Linköping. Storasyskonet var vaccinerat men fick ändå med sig smittan hem från ovaccinerade förskolekompisar... En fullt frisk liten baby på ett modernt sjukhus. Jag hoppas att foliehattföräldrarna till de ovaccinerade barnen är medvetna om vad de orsakat.

Och nu så går personalen på barnavdelningen på knäna eftersom flera i personalen också smittats (lindrigt eftersom dom är vaccinerade) och går hemma sjukskrivna för att inte riskera att smitta andra små barn.

Hej

Vi har en information om kikhosta på vår hemsida, se länk, nedan där det beskrivs att kikhosta behöver inte alltid ha den typiska symtombilden - vuxna och vaccinerade barn får ofta lindrig sjukdomsbild men kan ändå vara smittsamma. Det finns i den internationella litteraturen också beskrivet att man kan vara symptomatisk bärare dvs bära sjukdomen men inte vara sjuk dock kan man vara smittbärare.

När det gäller dödsfallet kan jag bara bekräfta att det är känt men har ingen övrig information.

Med vänlig hälsning

Eva Netterlid, PhD

Tel. 010-205 24 85, 0708-988535
    Folkhälsomyndigheten
    Enhet: Vaccin och register
  • Anonym (Vad pågår)
    Anonym (sjutiotalist) skrev 2014-04-28 12:22:36 följande:

Man behöver inte varit med särskilt länge för att vara med om folk som dör av dessa sjukor. För bara några veckor sedan så dog en månadsgammal baby av Kikhosta på US i Linköping. Storasyskonet var vaccinerat men fick ändå med sig smittan hem från ovaccinerade förskolekompisar... En fullt frisk liten baby på ett modernt sjukhus. Jag hoppas att foliehattföräldrarna till de ovaccinerade barnen är medvetna om vad de orsakat.

Och nu så går personalen på barnavdelningen på knäna eftersom flera i personalen också smittats (lindrigt eftersom dom är vaccinerade) och går hemma sjukskrivna för att inte riskera att smitta andra små barn.

Svaret i mitt tidigare inlägg var det jag fick när jag mailade folkhälsomyndigheten om frågan.

Var försiktig med att gå runt och anklaga folk på det sättet du gör.
  • Anonym (Vad pågår)
    Aniiee skrev 2014-04-30 17:37:11 följande:
    Och vad ville du säga med att posta det mailet?
    Att man inte ska gå och hävda saker man egentligen inte har en aning om, och beskylla människor för hemska saker. Som anonym (sjuttiotalist) som beskyllde alla som väljer bort vaccin för att vara de ansvariga om någon dör i en sjukdom, när även vaccinerade människor kan vara smittbärare!

Citat från sjuttiotalistens inlägg:  "Jag hoppas att foliehattföräldrarna till de ovaccinerade barnen är medvetna om vad de orsakat".

Förtal skulle jag kalla det.
  • Anonym (Vad pågår)

Toboas, är du för eller emot vaccin? 

• Anonym (Vad pågår)
    Toboas skrev 2014-05-01 08:45:39 följande:
    Fast det borde väl vara du som lägger fram en källa som bevisar att det inte är så. Oskyldig
    Toboas skrev 2014-05-01 08:41:34 följande:
    Så om jag påstår att din närvaro på Familjeliv orsakar cancer så bör du alltså sluta skriva här - i alla fall så länge som du inte kan visa på några studier som bevisar att din närvaro här inte har någon koppling till cancer?

Det är så du argumenterar - du gör ett påstående som du menar ska hållas för troligt så länge ingen kan motbevisa det. Det öppnar för alla typer av flummiga påståenden utan koppling till verkligheten.
    Är det inte precis det forskningen går ut på? Att bevisa/motbevisa hypoteser? 

• Anonym (Vad pågår)
    Toboas skrev 2014-05-01 08:41:34 följande:
    Så om jag påstår att din närvaro på Familjeliv orsakar cancer så bör du alltså sluta skriva här - i alla fall så länge som du inte kan visa på några studier som bevisar att din närvaro här inte har någon koppling till cancer?

Det är så du argumenterar - du gör ett påstående som du menar ska hållas för troligt så länge ingen kan motbevisa det. Det öppnar för alla typer av flummiga påståenden utan koppling till verkligheten.
    Jag tror inte att någon forskare skulle vara villig att ta på sig att göra en studie om att ta reda på om det orsakar cancer att surfa på familjeliv. För jag hoppas att det inte är så många här som tror att det skulle kunna ha ett samband?

Däremot är det många som misstänker att vacciner kan ha ett samband med utveckling av bland annat cancersjukdomar. Tycker trots allt att det inte det är lika långsökt.
Svar på tråden Boken "Vaccinationer: risker och skador"