Inlägg från: Anonym (Vad pågår) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vad pågår)

Boken "Vaccinationer: risker och skador"

Kortfattat uttryckt så säger ju Läkemedelsboken att studierna som stödjer flera av de äldre vaccinerna är så dåligt utförda att de inte når upp till kriterierna för modern evidensbaserad medicin, framförallt för att de inte var randomiserade och saknade kontrollgrupper. 
    I SBU-rapporten som Läkemedelsboken refererar till så ser man att detta gäller vaccinerna mot stelkramp, difteri och polio. (D.v.s. sprutor som ges till barn dagligen)
    www.sbu.se/upload/Publikationer/Content0/1/Vaccination_2009/Vacciner%20till%20barn%20_sammanfattning.pdf

• Anonym (Vad pågår)

Hur kan man försvara att man fortsätter med dessa vacciner när det inte finns några som helst bevis på att de fungerar?

Att kalla det oetiskt att ta bort dem är ju bara, på ren svenska, idioti. Det som är oetiskt på riktigt, är att fortsätta injicera dem i våra barn.

• Anonym (Vad pågår)
    Pentra skrev 2015-03-20 10:09:34 följande:

Det finns fler böcker i ämnet. Ytterligare en är "Sanningen om vaccinet" skriven 2011 av Rikard Svensson. Detta är en bok som berättar om vaccinets historia, och i denna historias väg sprids ond bråd död, spel med försvarslösa, oskyldiga och godtrogna människors liv, girighet, falskhet, pengahunger, makt och kontroll etc. Boken innehåller dessutom många värdefulla källhänvisningar. ... ... Alla vacciner är dock inte av ondo. Via sk. drickvacciner/orala vacciner, däremot, så tillför man kroppen anlagen på naturlig väg, vilket då absolut är att föredra. ... ... Med vänlig hälsning, Pentra

Ja, orala vacciner är en helt annan sak. 

Tack för boktipset!
  • Anonym (Vad pågår)
    Ogenomtänkt skrev 2015-03-20 11:39:17 följande:

TS, din foliehatt har enorma proportioner. Men kul för dig att folk svarar i din tråd.

Vill du bidra med något till diskussionen så får du gärna göra det.
  • Anonym (Vad pågår)
    Anonym (Vad pågår) skrev 2015-03-20 12:38:14 följande:
    Vill du bidra med något till diskussionen så får du gärna göra det.
    Eller så tar jag ditt inlägg som ospecifierad kritik, vilket faller under ämnet härskartekniker.
  • Anonym (Vad pågår)
    Ogenomtänkt skrev 2015-03-20 18:05:28 följande:

Vilen diskussion? Jag ser en mystiker oemottaglig för argument och utan förmåga att föra logiska stringenta resonemang.

Men det finns ju folk som tror på spöken också. Det finns folk till allt helt enkelt.

Klassiskt.
  • Anonym (Vad pågår)
    Iarwain skrev 2015-03-20 17:04:57 följande:

Nu blandar du äpplen och päron igen samt lägger olika bevisnivå på effekt och biverkan.
    Studierna var inte dåligt utförda, det är det ingen som påstår. Det som hända på 60-talet var att man höjde ribban ett snäpp, beroende på sådana som du.

Vad är det du vill ha sagt?
    Nu ändrar du igen på det vi diskuterar.
    Du pratade om poliovaccin, sedan gick du över till generellt "de vacciner som ges till barn". Nu har du igen minskat dit "scope".
    Men vad vill du att jag ska ta med mig från SBUs sammanfattning?
    Att:

"Nyttan med vaccinerna vida överstiger riskerna för biverkningar.
    Vaccinerna har i det närmaste eliminerat sjuklighet och dödlighet av många tidigare vanliga sjukdomar hos både barn och vuxna."

Eller är det något annat du vill ha sagt?

Så studierna var alltså bra utförda? Och att lita på? Eller vad är det du vill ha sagt?
  • Anonym (Vad pågår)
    Iarwain skrev 2015-03-20 17:04:57 följande:

Nu blandar du äpplen och päron igen samt lägger olika bevisnivå på effekt och biverkan.
    Studierna var inte dåligt utförda, det är det ingen som påstår. Det som hända på 60-talet var att man höjde ribban ett snäpp, beroende på sådana som du.

Vad är det du vill ha sagt?
    Nu ändrar du igen på det vi diskuterar.
    Du pratade om poliovaccin, sedan gick du över till generellt "de vacciner som ges till barn". Nu har du igen minskat dit "scope".
    Men vad vill du att jag ska ta med mig från SBUs sammanfattning?
    Att:

"Nyttan med vaccinerna vida överstiger riskerna för biverkningar.
    Vaccinerna har i det närmaste eliminerat sjuklighet och dödlighet av många tidigare vanliga sjukdomar hos både barn och vuxna."

Eller är det något annat du vill ha sagt?

Jag upplever det förresten inte alls som att jag byter ämne. Däremot upplever jag det som att du tycker att vissa saker är obekvämt och att du då börjar skylla på att jag inte håller mig till ämnet och diverse annat. 
  • Anonym (Vad pågår)
    Iarwain skrev 2015-03-20 19:35:31 följande:
    Men, vad är det du vill ha sagt då?
    Pratar vi om poliovaccin, stelkrampsvaccin, difterivaccin eller vaccinationer till barn generellt?
    Det började med en länk du hittat angående poliovaccin, sedan svävade du ut.
    Vad är problemet med poliovaccinet?
    Jag provar återigen:

Så studierna var alltså bra utförda? Och att lita på? Eller vad är det du vill ha sagt? 
  • Anonym (Vad pågår)
    Bjoer skrev 2015-03-23 12:38:27 följande:
    Alltså, vad dillar du om? "inte finns några som helst bevis på att de fungerar" är ren lögn och det vet du. Det man snackar om i läkemedelsboken är att de studier som är gjorda på tidiga vacciner gjordes efter de krav som var gällande då, men som är mindre strikta än dagens krav. Det var inte att studierna var dåligt gjorda eller att man inte kan dra slutsatser från dem. Dessutom vet vi, sett genom historien, att vacciners intåg korrelerar väldigt bra med sjukdomars utrotande. Vi vet också via forskning hur mekanismerna i vaccin går till, dvs. varför de ger ett imunskydd.

Så ärligt talat, om du vill ha en seriös debatt, försök vara lite seriös själv.

Enligt principerna för evidensbaserad medicin räknas i allmänhet endast väl genomförda, randomiserade, kontrollerade prövningar ha högt evidensvärde, och sådana saknas för dessa vacciner.

Att det finns övertygande dokumentation av sjukdomsförekomst före och efter införandet av allmän vaccination hjälper inte eftersom sådana analyser räknas som kohortstudier med historiska kontroller, vilket är en studietyp som har lågt evidensvärde.

Svar på tråden Boken "Vaccinationer: risker och skador"