Inlägg från: Anonym (Vad pågår) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vad pågår)
    Iarwain skrev 2014-06-17 19:27:47 följande:
    Jag förstår inte riktigt vad du vill ha sagt med dessa tre länkar.
    Det är dumt med jäv, jag håller med.
    Om jag länkar till något som är negativt gällande vaccinfrågan, utan att samtidigt skriva något vidare om det, så förstår du inte "vad jag vill ha sagt"? Du kan alltså inte koppla ihop artiklarna med något alls som är skrivet tidigare i tråden?
  • Anonym (Vad pågår)
    Sune03 skrev 2014-06-17 21:16:23 följande:
    Du kan inte posta en länk om något som inte hör till ämnet och inte säga vad du vill ha sagt. Det är helt ologiskt. Eftersom antagligen ingen tycker att det som artikeln handlar om är bra kan du inte få en diskussion.
    Underligt resonemang.
  • Anonym (Vad pågår)

Funderar på en sak.
    Flera härinne har länkat till tveksamma sidor som är positiva till vacciner och sedan hänvisat till att sålänge det finns källhänvisningar så är det helt ok. 

Hur kommer det sig då att jag, eller andra som ifrågasätter vacciner härinne inte kan länka till en viss svensk sida som är negativ till vacciner (ni vet vilken jag pratar om) där det också finns tillförlitliga källhänvisningar, utan att bli fullständigt kölhalad?

• Anonym (Vad pågår)
    Iarwain skrev 2014-06-18 18:08:38 följande:
    Kan du ge exempel.
    Betänk, bara för att det finns källhänvisning betyder det inte att källan är bra.

Men personligen ser jag ingen vinst i att angripa dåliga pro-vaccinationslänkar. Det får du göra.

Däremot så tror jag inte att jag har länkat något som inte grundar sig på fakta.
    violentmetaphors.com/, vaccin.me/

Av de källor som presenteras på respektive sida får du själv avgöra vilka som är tillförlitliga eller ej.
  • Anonym (Vad pågår)
    Iarwain skrev 2014-06-22 18:59:35 följande:
    Visa mig forskningen.
    Dessa länkar intresserar mig inte. Som jag skrev tidigare, det finns anledningar till att han ger ut en bok istället för publicerar en metastudie.
    Vilken forskning menar du nu? Den som de hänvisar till i länkarna jag gav exempel på (varav den första alltså var länkad av "provaccinare" här) eller den forskning som boken i trådstarten grundar sig på?
    Varför lånar du inte boken på biblioteket och kollar om de enligt dig har använt trovärdiga källor? Det blir lite mycket att sitta här och rada upp hundratals källor som folk ändå inte bryr sig om att kolla upp.

Förmodligen skulle en metaanalys med negativa slutsatser angående vacciner, bli nedtystad omedelbart om ens publicerad?
  • Anonym (Vad pågår)
    Anonym (Dr B) skrev 2014-06-23 00:14:30 följande:

Förmodligen inte. Det luktar konspirationsteoretiker här.
    Så, så kallade spökskrivare är också bara en konspiration, eller?

www.lakartidningen.se/OldWebArticlePdf/1/13009/LKT0943s2744_2745.pdf

www.svd.se/nyheter/inrikes/spokskrivare-bakom-vetenskapliga-rapporter_1136881.svd

publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/local_119936.pdf

www.lakemedelsvarlden.se/nyheter/sp%C3%B6kskrivare-fortsatt-vanligt-7931

www.janusinfo.se/Nyheter/Nyhetslista/2004/Spokskrivare-bakom-manga-medicinska-artiklar/

forskningochmedicin.vr.se/knappar/tidigarenummer/innehallnr32008/overtramptrotsriktlinjer.4.427cb4d511c4bb6e38680007083.html

www.tv4play.se/program/kalla-fakta
  • Anonym (Vad pågår)
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-06-23 15:17:58 följande:
    Hur misskrediterar detta vaccination som företeelse specifikt menar du?
    Några ord från länkarna om spökskrivning, då jag gissar att du inte bemödar dig att läsa dem:

(Ursäkta den stora texten)

Det finns andra områden inom forskningsvärlden, som hotar vetenskapens ställning kanske än mer. Medicinskt spökskrivande (ghostwriting) är ett sådant.

Under senare år har det visat sig att det blivit ett modus operandi för de stora läkemedelsföretagen att såväl styra planeringen och genomförandet av läkemedelsstudier som att använda sig av spökskrivare för utformningen av artiklar till publikation i välrenommerade medicinska tidskrifter.

Spökskrivning innebär att företagen anlitar antingen egna anställda skribenter eller ett kommunikationsföretag för att utforma artiklar baserade på data som företaget levererat. I USA finns för närvarande fler än 50 olika kommunikationsföretag som erbjuder sina tjänster till läkemedelsföretagen.

Det vanligaste är att det rör sig om översiktsartiklar eller så kallade metaanalyser i vilka en stor mängd av medicinska forskningsresultat från olika artiklar har vägts samman och sedan utmynnar i en bedömning om hur en speciell sjukdom bör behandlas. Läkemedlets eller medlens fördelar betonas starkt medan risker och biverkningar underbetonas.

• Anonym (Vad pågår)
    När artikeln är färdigskriven tar företaget kontakt med en eller flera kända och respekterade forskare inom området, som företagen betecknar som Kols (key opinion leaders). Man ber om synpunkter på artikeln och erbjuder vederbörande att ensam eller med medarbetare stå som författare till den. Spökskrivaren anges inte. Meriter och ekonomiska fördelar underlättar avsteg från den akademiska integriteten.
Svar på tråden Boken "Vaccinationer: risker och skador"