Inlägg från: Anonym (Vad pågår) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vad pågår)

Boken "Vaccinationer: risker och skador"

Sune03 skrev 2014-05-04 20:46:26 följande:
    Ett tankeexperiment. Tänk att du var en utomjordisk spekulant till att få återfödas på planeten jorden i landet Sverige. Du får välja ditt liv ungefär som man väljer tillval till en bil.

På sista sidan blir du erbjuden att gratis få ett skydd mot sjukdomarna jag listade ovan. Du får information om sjukdomarna och att miljardtals människor valt detta erbjudande och att biverkningarna och riskerna är väldigt små. Svårt?
    Ja jättesvårt, då jag har väldigt svårt att tänka mig in i just den situationen..;)
  • Anonym (Vad pågår)
    Sune03 skrev 2014-05-04 20:54:53 följande:
    Jag försökte skriva mina två meningar så korta som möjligt samt med en sådan formulering att det vore vansinne att argumentera mot dem men ändå gör du det.

Jag är en människa som alltid läser på allt mycket noggrant men vaccinationsmotståndarna kan få mig att se rött eftersom de väger risker på fel sätt och saknar rationellt tänkande. Jag ber om ursäkt om den frustrationen spiller över på dig för jag har inte läst så mycket av din argumentation i tråden. Möjligt att även de mest ivriga vaccinationsförespråkarna inte lyssnar på motargument men jag verkligen in all fakta jag hör och dubbelkollar och källsöker informatioen.
    Som jag tidigare har nämnt så respekterar jag dem som har gjort ett aktivt val utifrån fakta från "båda sidor".
    Men som du skriver så är det också många av "vaccinationsförespråkarna" som inte lyssnar på några motargument, som dessutom försöker trycka ned de som är emot. DET får mig att se rött.

Boken som jag refererat till rekommenderar att man läser den officiella litteraturen om vaccinering från myndigheterna som Socialstyrelsen, WHO, etc, för att balansera informationen som presenteras i boken.
    Jag tycker att "andra sidan" borde göra likadant.

Jag tror att tanken med vacciner definitivt är god. Men jag tror också att det har gått till överdrift.
    Jag tror definitivt att vaccinernas säkerhet kan förbättras. Och jag anser att de som säljer vaccinerna inte ska få sköta forskningen kring dem.
  • Anonym (Vad pågår)
    Sune03 skrev 2014-05-04 23:12:16 följande:
    Nu får du nästan ge dig. Du kommer ju aldrig med några fakta utan säger dig bara vara nedtryckt och lösa påståenden. Jag läste en recension av boken, recensionen var skriven av någon som tyckte den var bra, och föga förvånad så kunde jag konstatera att det var samma gamla felaktiga argument. Ja fel, som i att man ljuger.

Du pratar om andra sidan, men det här är inget man ska behöva ta ställning till. Samhället har redan tagit ställning. Kan du komma med lite fakta för en gång skull som visar att det gått till överdrift och att säkerheten måste förbättras? Så klart kan du inte det så jag väntar mig inget svar.

För det första så är det inte bara de som säljer dem som forskar i dem, för det andra är kontrollerna rigorösa för att få ut läkemedel på marknaden. För det tredje, hur tänkte du ett system där läkemedelsföretagen inte skulle få forska i de produkter de framställer?

Bah, meningslöst att argumentera med dig men man vill ju också slå hål på dumheten i fall någon annan får för sig att läsa detta.

Jag diskuterar gärna risker tex men då få du komma med ett konkret påstående utan att gå runt mina argument.
    Du sa tidigare att du inte har läst hela tråden, har du gjort det nu? Jag har utvecklat mig lite mer i tidigare svar om varför jag har börjat fundera över om vaccin verkligen bara är av godo.

Det finns som jag tidigare har sagt inga enkla argument/svar som är svart eller vitt.

Jag hoppas att folk läser på även om vacciners nackdelar (fakta finns alltså inte bara i den här boken jag gett som exempel) och ser med kritiska ögon på allt de läser och hör, det är egentligen det som är min största poäng.

Och jag diskuterar gärna boken med sådana som verkligen har läst den och inte avfärdat boken med att författaren är en "kvacksalvare". 

Jag anser mig inte nedtryckt, men om du läser hela tråden så ser du många exempel på människor som ägnar sig åt att fördumma och trycka ned människor som anser sig vara emot vaccin, och som även kommer med direkta förtal (kikhosteexemplet). Sådan okunskap skrämmer mig. Och framförallt det sättet de beter sig mot sina medmänniskor.
  • Anonym (Vad pågår)
    Anonym (undrar) skrev 2014-05-04 23:14:15 följande:
    Har inte läst boken men undrar om den tar upp vad som händer om man inte vaccinerar mer? På sikt alltså.
    Nej det gör den inte. Det hade varit ett väldigt intressant kapitel.
  • Anonym (Vad pågår)
    Anonym (undrar) skrev 2014-05-04 23:14:15 följande:
    Har inte läst boken men undrar om den tar upp vad som händer om man inte vaccinerar mer? På sikt alltså.
    Å andra sidan så finns det ju redan en hel del sådan information på andra ställen och det var inte det boken hade som syfte att belysa.
  • Anonym (Vad pågår)
    Anonym (anonym) skrev 2014-05-04 22:47:51 följande:
    Du menar att WHO, Socialstyrelsen och liknande ska rekommendera böcker av personer som anses vara kvacksalvare, varav den ena dömts att betala det största skadeståndet i USAs historia för medicinsk felbehandling i sin roll som barnläkare?
    I dagens samhälle verkar alla läkare som ordinerar något annat än ett läkemedel till sina patienter kallas för "kvacksalvare".

Du tror inte att läkemedelsbolagen (som bland annat tillverkar våra vacciner, och som vi nog gärna skulle vilja kunna lita på) någonsin dömts till några skadestånd för felaktig marknadsföring, mutor, skador och diverse annat?
  • Anonym (Vad pågår)
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-05-05 13:31:15 följande:
    Vad spelar det för roll i sammanhanget? Gör det faktum att det finns fall där läkemedelsföretag prickats eller dömts på något automagiskt sätt kvacksalveriet legitimt, eller vad menar du?
    Det är helt otroligt hur rykten/anklagelser mot en enda person kan blåsas upp och att folk tror blint på ALLT som media rotar fram om det. Klart som sjutton att personer som går emot strömmen ska tystas ner, så har det alltid varit! Ofta tilll vilket pris som helst.

Sedan när stora läkemedelsbolag, som verkligen har potential att göra riktigt stor skada för långt fler människor, visar sig ha fuffens för sig, så viftas det bara bort. För "de är ju så hårt kontrollerade så det kommer inte hända igen". Jasså?

Känner någon av er här den här doktorn personligen? Eller känner ni någon som känner honom? Vet ni någon som har blivit behandlad av honom? Vem har skrivit artiklarna om honom? Har de personerna som skrivit dessa artiklar inget som helst att göra med läkemedelsindustrin?
    Kan någon bevisa för mig att de personer som svartmålat denna doktor inte har någon som helst egen vinning av det?

Menar ni att referenserna i boken också är påhittade?
  • Anonym (Vad pågår)
    Anonym (-0-0-0-) skrev 2014-05-05 19:25:08 följande:
    Hur kan du å ena sidan uppmana människor att var kritiska samtidigt som du själv är helt okritisk mot det du läser och framförallt mot den som skrivit boken? 

Kan du besvisa att författaren inte skrivit boken för egen vinnings skull?
    Jag litar inte BLINT på det jag läser, vare sig det det är av socialstyrelsen eller dr Eisenstein.
    Men jag läser åtminstone fakta från båda sidor av myntet.

Jag kan verkligen inte bevisa om författaren har skrivit boken för egen vinnings skull eller ej, kan du?
  • Anonym (Vad pågår)
    Sune03 skrev 2014-05-05 20:01:21 följande:
    Så mycket vetenskapsartiklar, publikationer och även avhandlingar har jag läst inom ett brett ämnesområde att jag snabbt kan bedöma om en bok bygger på vetenskap eller pseudovetenskap. Det fina med att läsa vetenskapliga publikationer är att de inte tar ställning, de presenterar fakta. En studie av ett läkemedel eller vaccin visar tex extremt ingående hur medlet verkar samt vilka effekter och bieffekter det har. Nackdelen är att det är tyngre läsning än en populistisk bok som vill presentera någon form av sensationell låtsasfakta och riktar sig till läsare som inte är vana att tänka kritiskt.

Du hänvisar till att du tycker att andra har argumenterat felaktigt mot dig i direkt respons på kritik jag gett dig. Du möter inte min kritik alls utan drar bara upp nya referenser och hänvisar till en bok du läst.

Som ett exempel sa du tidigare att du var rädd för farliga ämnen i vacciner, jag bad dig då att nämna ett sådant ämne så kan jag komma med en replik på det. Du svarade inte.

Någon annan frågade vad som skulle hända om vi slutade vaccinera, var den fråga för obekväm för dig eller valde du bara att inte svara?
    Att jag inte har svarat på frågan om vad som skulle hända om vi slutade vaccinera var för att jag inte har suttit speciellt mycket vid datorn idag, och när jag gjort det har jag bara hunnit skumma igenom här.
    Det är också en väldigt stor fråga att svara på och jag kan bara komma med spekulationer, precis som vem som helst egentligen.

Om vi slutade vaccinera så skulle troligen en del sjukdomar komma tillbaka. Vissa sjukdomar skulle kanske vara mildare än tidigare, en del kanske t.o.m skulle vara värre. En del sjukdomar skulle kanske orsaka komplikationer eller döda, andra kanske skulle svepa obemärkt förbi. Några av dem skulle kanske aldrig komma igen.

Jag kan nämna ett ämne som jag är "rädd för" i vaccinerna. Aluminium. Och andra adjuvans. Och konserveringsmedel, emulgeringsmedel, stabiliseringsmedel, lösningsmedel, inaktiverande kemikalier, med mera med mera.
    Du kan berätta för mig hur små mängderna är och hur mycket vi får i oss av diverse dagligen via mat och annat. 
    Men du kan nog omöjligen övertyga mig om att det är helt ofarligt när vi sprutar in det rätt in i systemet utan att det går via alla skyddande barriärer vi har i kroppen, som finns där, just för att det inte ska smita in något som inte hör hemma i blodet. Men du får gärna försöka övertyga mig om du orkar.

Jag är insatt i farmakodynamik och farmakokinetik, så jag kan förstå och ta till mig "tyngre läsning" om läkemedel än en populistisk bok, tro det eller ej. Dock tror jag(rätta mig om jag har fel) inte att alla har det intresset och kunskapen, så rent krasst är det lättare att hänvisa till en populistisk bok om man vill förmedla något.

Jag känner att det här har gått lite för långt nu när jag hela tiden måste sitta och försvara mig om varför jag är emot vaccin, när jag egentligen inte alls är det, utan bara ville att folk skulle tänka ett steg till innan de vaccinerar sig själva och sina barn. Jag är ju för sjutton vaccinerad själv, liksom min man och mina barn. Alla vacciner är dock tagna innan jag började läsa på om det, och nu är jag osäker på vart jag står. Egentligen hade det varit mycket enklare att fortsätta vara ovetande.

Det finns inget enkelt svar, helt enkelt. 

Däremot vet jag att en mammas magkänsla ofta går att lita på, där får ni säga vad ni vill vare sig det finns vetenskapliga studier på det eller ej.
  • Anonym (Vad pågår)
    Anonym (undrar) skrev 2014-05-05 21:07:01 följande:
    Alltså, tipsa om boken är en sak men när jag ser antivaccinare gå in i trådar där folk förlorat sina barn och börja fråga om de vaccinerade sina små är fan för mycket! De som gör det, tror de verkligen inte att föräldrarna redan vänder ut o in på sig själva och anklagar sig över att ha missat nått och sen få uppkört att det beror på nyligen taget vaccin! Jävlar vad sånt äcklar mig smile8.gif
    Jag håller med om att det är fruktansvärt tanklöst om det förekommer.
Svar på tråden Boken "Vaccinationer: risker och skador"