Inlägg från: Anonym (Dr B) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Dr B)

Boken "Vaccinationer: risker och skador"

En av den medicinska vetenskapens absolut största triumfer är just vaccinet. Så ohyggligt många liv är räddade, och så ohyggligt mycket mänskligt lidande har undvikits, tack vare vaccineringar. Det är en humanitär framgång av gigantiska proportioner.

Och folk klagar...?!

Skulle vi någon gång uppnå fred på jorden lär väl det också snabbt stämplas som en ond konspiration.

• Anonym (Dr B)
    Anonym (Vad pågår) skrev 2014-06-04 11:19:30 följande:
    Allt är knappast en konspiration nej. Men där det finns stora pengar att tjäna, finns det knappast enbart rent mjöl i påsen.

Faktum är att näringsrik föda, god hygien och rent vatten räddar barn från allt mellan invaliditet, svår sjukdom och t.om. döden.

...och ingen tjänar stora pengar på livsmedel, hygienprodukter och vattenrening???
  • Anonym (Dr B)
    Anonym (Vad pågår) skrev 2014-06-13 12:31:13 följande:
    Alltså jag visste inte, eller hoppades verkligen inte, att folk trodde så stenhårt på statistik (som alla vet går att trolla fram i princip vadsomhelst med) att man är villig att helt åsidosätta naturen.

Nej du. De enda som "vet" att man kan "trolla fram i princip vadsomhelst" med statistik är de som inte kan speciellt mycket om statistik som ämne. Sanningen är att statistik är ett ohyggligt bra verktyg, och att mycket som sker i naturen lyder helt under statistikens lagar.

Att en tesked blir varm när du ställer den i en kopp med varmt te är en rent statistisk process. Att inte tro på det är att åsidosätta naturen.
  • Anonym (Dr B)
    Anonym (-0-0-0-) skrev 2014-06-16 20:39:25 följande:
    Själv är jag vaccinerad fullt efter barnvaccinationsprgrammet och Hepatit och TBC vaccinerad som vuxen och jag var aldrig sjuk som barn. Aldrig förkyld, aldrig magsjuk och har inga allergier eller astma. Är också som vuxen mycket sällan sjuk och då handlar det om mildare förkylningar.

Det verkar som om fullvaccinerade barn har ett starkare immunförsvar förutsatt att de har tillgång till näringsrik mat och rent vatten .

Ska vi ta en ny lektion i anektdotisk bevisföring?

• Anonym (Dr B)
    Anonym (Vad pågår) skrev 2014-06-17 20:48:58 följande:
    Om jag länkar till något som är negativt gällande vaccinfrågan, utan att samtidigt skriva något vidare om det, så förstår du inte "vad jag vill ha sagt"? Du kan alltså inte koppla ihop artiklarna med något alls som är skrivet tidigare i tråden?

Ärligt talat är det som att hänvisa till en artikel om mutor i samband med vägbyggande och hävda att vi inte skall ha vägar i landet...
  • Anonym (Dr B)
    Anonym (Vad pågår) skrev 2014-06-22 21:29:35 följande:
    Förmodligen skulle en metaanalys med negativa slutsatser angående vacciner, bli nedtystad omedelbart om ens publicerad?

Förmodligen inte. Det luktar konspirationsteoretiker här.
  • Anonym (Dr B)
    Första länken: Ordet "vaccin" förekommer noll gånger. Har alltså noll relevans i diskussionen, även om den helt säkert har stor relevans i en annan diskussion.
    Andra länken: Ordet "vaccin" förekommer noll gånger. Har alltså noll relevans i diskussionen, även om den helt säkert har stor relevans i en annan diskussion.
    Tredje länken: Ordet "vaccin" förekommer noll gånger. Har alltså noll relevans i diskussionen, även om den helt säkert har stor relevans i en annan diskussion.
    Fjärde länken: Ordet "vaccin" förekommer noll gånger. Har alltså noll relevans i diskussionen, även om den helt säkert har stor relevans i en annan diskussion.
    Femte länken: Ordet "vaccin" förekommer noll gånger. Har alltså noll relevans i diskussionen, även om den helt säkert har stor relevans i en annan diskussion.
    Sjätte länken: Ordet "vaccin" förekommer noll gånger. Har alltså noll relevans i diskussionen, även om den helt säkert har stor relevans i en annan diskussion.
    Sjunde länken är ett halvtimmeslångt TV-program som jag inte har tid att titta igenom, men det verkar handla om Tamiflu (som inte är ett vaccin, och har alltså noll relevans i diskussionen, även om den helt säkert har stor relevans i en annan diskussion.)
  • Anonym (Dr B)
    Aniiee skrev 2014-06-23 23:49:08 följande:
    Här flyttas visst målstolparna friskt.....

...och ändå blir det så många stolpskott...
  • Anonym (Dr B)
    Anonym (Vad pågår) skrev 2014-06-24 07:21:01 följande:
    Jag har flera gånger i tråden skrivit att läkemedelsindustrin knappast har folkets hälsa som prioritet, och har då kallats för konspirationsteoretiker. När jag sedan lägger fram bevis, så "har det ingen relevans i diskussionen"?

När jag skrev att det "luktade konspirationsteoretiker" hade du påstått att forskning som skulle visa på att vaccinering skulle vara skadlig förmodligen skulle nedtystas eller förvägras publicering. Som "bevis" på detta skickar du en lång räcka länkar som handlar om något helt annat (förvisso en högst problematisk sak, men något helt annat). Eftersom dina länkar handlar om något annat än vad de lades fram som påstått bevis för, har de ingen som helst relevans i sammanhanget. Faktiskt.

I den nya frågan som du kommer med nu - har läkemedelsindustrin folkhälsan som prioritet - kan dina länkar förstås tjäna som exempel på att det åtminstone inte alltid är så. Läkemedelsindustrin vill som alla andra näringsgrenar givetvis skapa ekonomisk vinst. Därvidlag skiljer den sig inte från vare sig livsmedelsindustrin eller entreprenadsmaskinsuthyrare. Det finns gott om allvarliga skandaler att gräva fram från exempelvis livsmedelsindustrin också, men ingen av dem duger som bevis på att vi bör sluta äta potatis.
  • Anonym (Dr B)
    Anonym (Vad pågår) skrev 2014-07-15 12:18:23 följande:

Syftade du på detta:

[...]

Ja. Hade du noterat det?
  • Anonym (Dr B)
    Anonym (Vad pågår) skrev 2014-07-15 13:40:54 följande:

Ja, men jag tolkar det som att en av personerna endast har mottagit ett pris från bland andra glaxosmithkline.

Så är det nog. Tycker du inte att det sänker trovärdigheten i artikeln? Du har ju givit uttryck för liknande när läkemedelsindustrin varit inblandad i forskning tidigare i tråden. Jag vill bara veta om du är konsekvent i den frågan.
  • Anonym (Dr B)
    Iarwain skrev 2014-09-29 18:51:34 följande:

Nu är du helt ute och cyklar.

Mig veterligen har alla vetenskapliga tidskrifter en webbversion, dock är de flesta skyddade och kräver inloggning. Det brukar dock alltid finnas en abstract öppet.

Du har helt rätt. Många av de nyare tidskrifterna har till och med bara en webversion - de finns helt och hållet på nätet.

Väldigt få forskare letar artiklar i papperstidningar idag. Finns ingen anledning att trycka på papper.
  • Anonym (Dr B)
    Anonym (aa) skrev 2014-09-30 09:48:18 följande:

Då är du felinformerad. 

Nej, larwain har rätt. Jag är forskningsproffs, jag vet vad jag pratar om.
  • Anonym (Dr B)
    Aniiee skrev 2014-09-30 20:23:57 följande:

Alla som ägnat mer än 20 sek på ett universitet vet att Iarwain har rätt. De flesta andra också.....

Jag tror att du överskattat dagens studentgeneration...
Svar på tråden Boken "Vaccinationer: risker och skador"