• Drefk2000

Boken "Vaccinationer: risker och skador"

Anonym (Vad pågår) skrev 2014-04-28 08:24:12 följande:
    Jag har läst skolböckerna och den vanliga medicinska litteraturen, bland annat under min utbildning, vet att det är myndigheter som socialstyrelsen, sbu, läkemedelsverket, smittskyddsinstitutet etc. som "styr" och har den slutgiltiga makten när det gäller information som går ut till allmänheten. 

Jag har inte endast läst "en bok som vände hela min värld uppochner" som vissa verkar tro. Men det är lättare att hänvisa till en bok med flera samlade referenser än att samla ihop en stor bunt referenser och lägga i en sådan här tråd.
    Min skepsis är något som växt fram under åren, inget som en enda bok framkallat. För jag är trots allt inte dum i huvudet. 

Jag vet också vad pengar och girighet gör med folk. Eller när någon råkar ha ett annat synsätt än den stora massan.
    Det är inte för intet som "häxor" brändes på bål förr i tiden. Det är bara maskerat på annat sätt i vår moderna tid.

En till bok som är intressant i sammanhanget, om någon här mot förmodan kan tänka sig att se saker ur en annan vinkel:

"Deadly medicines and organised crime. How big pharma has corrupted healthcare" av Peter C Gotzsche. 

Jag tycker det är skrämmande hur vissa av er härinne kan sitta och trycka ned andra på det här sättet som i detta forum bara för att någon råkar ha en fundering som går emot strömmen. Gör ni likadant i verkliga livet när någon har en annan åsikt?
    Sedan finns det givetvis också fler härinne som har lagt det på en bra nivå med en respektfull ton.

Jag fortsätter mitt sökande efter svar i vaccinationsfrågan.

Snälla nån.. Finns verkligen antivaccinationslobbyn i Svergie också? Jag hoppades att det var Storbritannien och USA "förunnat". 
    TS, läs på lite om människor som Andrew Wakefield och andra motståndare. 
    Jag avskyr pseudovetenskap i allmänt, men det här är det värsta sorten. Den har dödat och fortsätter göra det.
    Vi har haft utbrott av mässling i både USA och England.

Börja lyssna på www.theskepticsguide.org, du har strax över 430 timmar av riktiga skeptiker som kanske öppnar dina ögon. 
    Du måste vakna från din dröm och ansluta till oss andra här i verkligheten.

Vaccin räddar liv, end of story
  • Drefk2000
    Anonym (Vad pågår) skrev 2014-05-11 12:47:09 följande:
    Kan dessa länkar som du presenterar vara en motsvarighet till de källor som den så kallade "antivaccinationslobbyn" använder, och som smutskastas av teflonskallarna(d.v.s de som tror att vaccinet är ett mirakelmedel och vägrar lyssna på någonting annat). Eller är källorna helt och hållet vetenskapligt underbyggda? Hmm..
    Sådana som dig är det omöjligt att argumentera med. Du saknar logiskt tänkande och i avsaknad av detta har du ersatt det med magiskt tänkande och konspirationsteoritänkande.

De länkar jag gav dig borde räcka för att väcka ett skeptiskt, kritiskt och logiskt tänkande, men på dig är det bortkastat. 

Det finns gott om vetenskapliga studier runt vaccin, men med din inställning är det ingen vits. Du skulle inte
    klara av att ta till dig informationen.

Själv anser jag att det INTE ska vara upp till föräldrarna om barnen ska vaccineras eller inte. 
    Det borde vara obligatoriskt och lyda under en lag liknande smittskyddslagen. 
    Genom att vaccinera sig och sina barn skyddar man så många fler, de som inte kan vaccinera sig av olika anledningar till exempel.
  • Drefk2000
    Anonym (Vad pågår) skrev 2014-05-11 13:15:04 följande:
    Dito.
    Bra argument.. svenskans motsvarighet till "Oh yeah?"
  • Drefk2000
    Anonym (Vad pågår) skrev 2014-05-11 13:18:46 följande:
    Detta är heller ingen artikel i den bemärkelsen att den behöver några källor, det är helt enkelt information om pågående forskning om miljöfaktorer. Förstår du?
    Läs denna:

www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa021134

Vetenskaplig nog för dig, eller ska vi inte lita på The new England journal of medicin heller?

Jag har läst hela, det kommer inte du göra
  • Drefk2000
    Anonym (Vad pågår) skrev 2014-05-11 13:38:42 följande:
    Jag blir anklagad för att ha läst EN bok när så uppenbarligen inte är fallet, och Drefk2000 har läst EN artikel? Som dessutom inte är någon nyhet för varken mig eller andra här i tråden. Vart är ni skeptiker nu som anser att endast "vaccinmotståndare" inte är pålästa och alltså inte bör tas på allvar?

Jag har läst många många artiklar och studier angående detta, jag valde ut en till dig. Vill du ha fler?
  • Drefk2000
    Anonym (Vad pågår) skrev 2014-05-11 13:48:35 följande:
    Jag är fullständigt medveten om det ja. Och därom tvista de lärde.

Nej, de lärde tvistar inte. Foliehattarna tvistar
  • Drefk2000
    Anonym (Vad pågår) skrev 2014-05-11 16:18:14 följande:
    Dito!Flört
    Vad tråkig du är. Varför starta en tråd om du inte vill diskutera och debattera.
    Du blir inte rolig för att du lägger till en smiley.

I vanlig fall har jag en verklig lättsam inställning till forum och diskutioner i dylika men det finns inget att le år och än mindre skratta åt när det kommer till antivaccinationsförespråkare. Ni bidrar till sämre hälsa och i vissa fall död, ofta gäller det barn. Skäms 
  • Drefk2000
    Anonym (Vad pågår) skrev 2014-05-11 16:41:59 följande:
    Diskutera och debattera? Tycker du att du diskuterar och debatterar? Jag kör samma race som du när jag "diskuterar" med just dig. Har du ens läst hela tråden? Om du gör det så ser du att jag har lagt fram många öppna frågor/tankar angående varför jag är skeptisk (observera, om du har läst tråden så har du också förstått att jag inte är en rabiat motståndare till vacciner, jag ifrågasätter en mängd saker kring läkemedel/vacciner i stort). 
    Tiomersal är en av tillsatserna som sådana som ni brukar bråka om.
    Här är en bra länk, med referenser, som visar att det är nonsens.

www.lakemedelsverket.se/Alla-nyheter/NYHETER-2009/Sammanfattning-av-kunskapslaget-for-tiomersal/

Vilka fler tillsatser undrar du över?
  • Drefk2000
    Anonym (Vad pågår) skrev 2014-05-11 17:36:50 följande:
    Jag ska tala klarspråk för er som inte har läst någon immunologi eller förstått vad jag tidigare har skrivit i tråden.

Vare sig vi sprutar in rent kvicksilver, aluminium, saltsyra eller biodynamiskt odlade äpplen i blodomloppet, så är jag förbaskat skeptisk. För då har kroppen inte själv fått en chans att välja om det ska vara där eller ej, såsom när dessa ämnen går via alla kroppens barriärer som finns där av en anledning!
    Här säger ju du det jag misstänkte. Du har din ståndpunkt och inga argument eller bevis kommer få dig att ångra dig. Du är ett hopplöst fall som jag hoppas söker hjälp.

Det finns överväldigande bevis för vaccins säkerhet och trots detta är du skeptisk, vad är då vitsen med tråden?
  • Drefk2000
    Anonym (Vad pågår) skrev 2014-05-11 18:43:15 följande:
    Vitsen med tråden är att fler ska få upp ögonen för att det inte finns ett självklart svar i frågan om vaccinering.
    Det finns ett självklart svar, svaret är vetenskap.
  • Drefk2000
    harmonisk skrev 2014-06-03 11:59:55 följande:
    Hej alla. Jag har läst igenom denna tråd och kan tydligt se att folk upplever att det finns oklarheter kring vacciner. Alla älskar sina barn och vill det bästa för dem. Vissa vill vaccinera sin barn och vissa vill inte det. Jag tycker det är så onödigt att döma och vara otrevliga mot varandra. Detta ämne drar upp massor med känslor pga att det handlar om det vi älskar mest; våra barn. Vad man än väljer att göra är det viktigt att ta medvetna beslut. Jag har sett många som vaccinerar utan att tänka efter och många som inte vaccinerar utan att tänka efter också. Ofta är beslutet baserat på rädsla. Men det jag kan se i denna tråd är människor som inte tänker efter innan de dömer andra föräldrar.

Jag tycker att det är jättebra att ifrågasätta vaccinationer, ifrågasätt allt och gör en egen bedömning! Men döm inte andra för deras val!

Min personliga uppfattning är att läkemedelsindustrin är otroligt styrd av vinstintresse och vaccinationer är en otroligt säker källa för vinst för dem. Vinstintresse finns även hos motståndarna såklart, i vår värld styrs det mesta av pengar.

Men eftersom det råder oklarheter kring vacciner tycker jag att detta borde tas på mer allvar och man borde låta oberoende forskare göra studier på kort sikt och lång sikt om alla vacciner på marknaden. Vilket faktiskt inte sker idag. Det enda som finns är ett stort bråk om saken.

Föräldrar borde inte ta upp den konflikten mot varandra. Om jag gör ett beslut kring mina barn behöver inte det betyda att en annan förälders beslut är fel.
    Jo, det är FEL att inte vaccinera sina barn. Det handlar inte bara om det enskilda barnet men också om  flockimmuniteten. Det finns personer som av olika anledningar inte kan vaccineras och det skydd de har är just  flockimmuniteten. Det är direkt omoraliskt och själviskt att inte vaccinera sig och sina barn.
Svar på tråden Boken "Vaccinationer: risker och skador"