Anonym (Vad pågår) skrev 2014-05-03 19:15:37 följande:
Jag har läst delar av det material sjukvårdspersonal utbildas med när det gäller frågan, och jag har bland annat hakat upp mig på detta från "Socialstyrelsens kunskapsöversikt för hälsovårdspersonal, vaccination av barn" (sid 18-19):
"I England har man de senaste åren gått ännu ett steg och lanserat termen riskförhandling för att beskriva den situation som kan uppstå mellan ansvariga myndigheter och allmänheten. Man menar att i ett förhandlingsliknande klimat måste man både ge och ta. Alla föreslagna åtgärder kanske inte accepteras fullt ut, men kanske man kan komma fram till en kompromiss. Det kan t.ex. gälla när föräldrar vill skjuta på en vaccination hellre än avstå helt. Den principen gäller även i Sverige, d.v.s vi accepterar ett visst uppskjutande av vaccination, även om det naturligtvis inte bör uppmuntras.
Jag tolkar texten som att man inte ska sprida budskapet att det trots allt är frivilligt att vaccinera sina barn?
Med allvarligare biverkningar av vaccinet menar jag alla de biverkningar som finns registrerade på respektive vaccin på t.ex. fass. Det finns också mycket man kan läsa om i boken jag nämnt i trådstarten samt i vetenskapliga artiklar.
Lägg då till alla biverkningar som inte ännu kopplats ihop med vacciner eller finns med i någon biverkningsöversikt, men som trots allt finns där ändå och troligen kommer sammankopplas i framtiden.
Jag anser att sjukdomarnas biverkningar i många fall är överskattade och att vaccinernas biverkningar oftast är underskattade. Det är inte svart eller vitt.
Antingen har du inte läst materialet eller så har du missat följande:
"Det är därför viktigt att läkare och sjuksköterskor på barnavårdscentralen och i skolan diskuterar med föräldrar om fördelar och nackdelar med vaccination, och att vårdgivare och hälsovårdspersonal i sin huvudmanna- och yrkesroll verkar för att det finns utrymme för information om vaccinationsprogrammet. Föräldrarna måste få bra information om olika konsekvenser av beslutet att låta sitt barn bli eller inte bli vaccinerat, samtidigt som man självfallet ska acceptera att vaccinationsprogrammet är frivilligt och att föräldrar tar ställning för sina barns räkning."
källa Socialstyrelsen