• Toboas

Boken "Vaccinationer: risker och skador"

Anonym (helt rätt) skrev 2014-04-30 10:09:42 följande:
    Problemet är ju att vi inte hade haft dessa sjukdommar över huvud taget ifall vi inte börjat vaccinera utan istället vidareutvecklat vårt NATURLIGA SKYDD! Tycker du inte det är konstigt att det inte finns några belägg för att till exempel könssjukdommar, cancer, utbrändhet m.m. fanns innan vårt moderna samhälle där man vaccinerade?

Det är ju inte svårt för en normalbegåvad person att se sambandet här..
    Du förstår att vårt "naturliga skydd" är en konsekvens av att alla som inte klarar av sjukdomen dör?

Redan Hippokrates beskrev olika typer av cancer för över 2000 år sedan, Egyptierna lika så.

Herpes är åtminstone 2000 år gammalt, syfilis uppstod i Amerika och fördes över efter att européerna hade tagit sig över.

Du är otroligt självsäker och okunnig på samma gång - har vi diskuterat konspirationsteorier tidigare? Du känns lite "tooschool..."
    Science is not a belief system: no belief system instructs you to question the system itself.
  • Toboas
    Anonym (Vad pågår) skrev 2014-04-30 12:23:07 följande:
    Det är ju det som är grejen, att du kan sitta och hävda att vaccin INTE har något som helst samband med cancer utan att visa på några källor/studier som bevisar att det inte har det? 

Varför kräver du då källor av mig, när det alltså inte finns något att motbevisa?
    Så om jag påstår att din närvaro på Familjeliv orsakar cancer så bör du alltså sluta skriva här - i alla fall så länge som du inte kan visa på några studier som bevisar att din närvaro här inte har någon koppling till cancer?

Det är så du argumenterar - du gör ett påstående som du menar ska hållas för troligt så länge ingen kan motbevisa det. Det öppnar för alla typer av flummiga påståenden utan koppling till verkligheten.
    Science is not a belief system: no belief system instructs you to question the system itself.
  • Toboas
    puss skrev 2014-04-30 13:18:11 följande:

aha! källa på det?
    Fast det borde väl vara du som lägger fram en källa som bevisar att det inte är så. Oskyldig
  • Toboas
    Anonym (Vad pågår) skrev 2014-05-01 09:30:46 följande:
    Toboas, är du för eller emot vaccin? 
    Jag är för vaccination eftersom vinsterna vida överstiger riskerna.
  • Toboas
    Anonym (Vad pågår) skrev 2014-05-01 11:18:58 följande:
    Är det inte precis det forskningen går ut på? Att bevisa/motbevisa hypoteser? 
    Det jag skrev var "Det är så du argumenterar - du gör ett påstående som du menar ska hållas för troligt så länge ingen kan motbevisa det. Det öppnar för alla typer av flummiga påståenden utan koppling till verkligheten."

När man ställer upp en hypotes så är det för att testa den. Lyckas man falsifiera den så går man vidare, om man inte kan falsifiera den så kommer den med tiden att uppfattas som korrekt. Det jag kommenterade ovan motsvarade att ställa upp en hypotes och hävda att den var sann utan det finns stöd för den och mena att det är de som motsätter sig hypotesen som ska testa den och inte man själv.
  • Toboas
    Anonym (Vad pågår) skrev 2014-05-01 18:40:31 följande:
    Jag tror inte att någon forskare skulle vara villig att ta på sig att göra en studie om att ta reda på om det orsakar cancer att surfa på familjeliv. För jag hoppas att det inte är så många här som tror att det skulle kunna ha ett samband?

Däremot är det många som misstänker att vacciner kan ha ett samband med utveckling av bland annat cancersjukdomar. Tycker trots allt att det inte det är lika långsökt.
    Det är just därför man inte ska utgå ifrån att något är sant ifall det inte har testats. Just korrelationen mellan vaccin och cancer är ju ganska lätt att testa men det gäller ju att göra det korrekt.

Jag är helt övertygad om att om vi tar 100.000 som vaccineras och 100.000 som inte vaccineras så får vi under dessa personers levnadstid fler cancerfall i gruppen som vaccinerats. Det är sannolikt eftersom den gruppen troligen är större då färre personer dör av de sjukdomar som de blivit vaccinerade mot. Om vi antar att 2% dör av vaccinerbara sjukdomar så har vi ju i den ena gruppen 100.000 personer (olyckor och liknande korrigerat för) och i den andra 98.000. Med samma fördelning av cancerfall - låt oss säga 5% - så skulle man ju kunna visa att i gruppen vaccinerade så fick 5.000 personer cancer och i den ovaccinerade drabbades bara 4.900.
  • Toboas
    Anonym (Vad pågår) skrev 2014-05-01 19:30:06 följande:
    Jag är övertygad om att detta "bortfall" tas i beaktande när studieresultaten presenteras. Annars blir det väldigt svårt att lita på forskningen!
    Nja, det är precis därför man måste ta vaccinationskritik med en nypa salt eftersom det är så lätt att manipulera urvalet i det här fallet.
  • Toboas
    Anonym (Vad pågår) skrev 2014-05-01 19:46:51 följande:
    Så du menar att den forskning som inte är kritisk mot vaccin inte går att manipulera?
    Den går definitivt också att manipulera men eftersom den normalt publiceras i tidskrifter som tillämpar peer-review är det svårare och risken är större att åka dit vilket i sin tur skulle straffa både en själv och eventuella handledare vilket gör att sannolikheten för sådana grepp där är mindre - men det går så klart.
  • Toboas
    Anonym (Vad pågår) skrev 2014-05-04 21:32:06 följande:
    Jag tror att tanken med vacciner definitivt är god. Men jag tror också att det har gått till överdrift.
    Jag tror definitivt att vaccinernas säkerhet kan förbättras. Och jag anser att de som säljer vaccinerna inte ska få sköta forskningen kring dem.
    Vad är det som har gått till överdrift med vacciner? Vad är det du skulle vilja ändra?

Vilka ska sköta forskningen kring vacciner om det inte är de som kommer att kunna (eventuellt) få igen pengarna genom att sälja dem?
  • Toboas
    Anonym (Vad pågår) skrev 2014-05-05 20:11:24 följande:
    Jag litar inte BLINT på det jag läser, vare sig det det är av socialstyrelsen eller dr Eisenstein.
    Men jag läser åtminstone fakta från båda sidor av myntet.

Jag kan verkligen inte bevisa om författaren har skrivit boken för egen vinnings skull eller ej, kan du?
    Det är nog i alla fall långt mer lönsamt att publicera en bok riktad mot den breda massan med tanke på att publicerade artiklar normalt inte ger någon ersättning till författaren.
Svar på tråden Boken "Vaccinationer: risker och skador"