Anonym (sjutiotalist) skrev 2014-04-30 10:24:42 följande:
Men oj då, ser du dig själv som normalbegåvad eller?? För jag måste vara kraftigt underbegåvad för jag begriper inte ditt resonemang.
Könssjukdommar fanns det gott om också innan vaccinet. Visst var det väl Syfilis som kunde anses som lite "fint" att ha (utslag i ansiktet och det berömda spretande lillfingret) sådär på 1600- och 1700-talet? Eller tänkte du på någon specifik annan könssjukdom?
Och Cancer, det tar tid att utveckla och drabbar många kring 50 och 70-80 års ålder, kan det inte vara så att många hann med att dö innan dom fick cancer tidigare, när medellivslängden låg runt 40 år?
Utbrändhet beror väl i stor utsträckning på den psykosociala miljön, det var kanske inte fullt så påfrestande för hjärnan att leva på samma plats hela livet och ägna sig åt att odla marken jämfört med samhället idag där vi ofta lever med stor press både i hemmet och på jobbet och där vi ständigt måste ta till oss olika intryck?
Jag hoppas att du driver med oss i dina inlägg...
Bra inlägg, men jag tror inte att det var mindre påfrestande för hjärnan att kämpa för sin överlevnad utan de sociala rättigheter vi har idag, t.ex. till semester. Utbrändhet har nog alltid funnits men det är först på senare tid det fått ett namn, som med flera andra psykiska diagnoser.