Anonym (Vad pågår) skrev 2014-05-05 21:35:22 följande:
Att jag inte har svarat på frågan om vad som skulle hända om vi slutade vaccinera var för att jag inte har suttit speciellt mycket vid datorn idag, och när jag gjort det har jag bara hunnit skumma igenom här.
Det är också en väldigt stor fråga att svara på och jag kan bara komma med spekulationer, precis som vem som helst egentligen.
Om vi slutade vaccinera så skulle troligen en del sjukdomar komma tillbaka. Vissa sjukdomar skulle kanske vara mildare än tidigare, en del kanske t.o.m skulle vara värre. En del sjukdomar skulle kanske orsaka komplikationer eller döda, andra kanske skulle svepa obemärkt förbi. Några av dem skulle kanske aldrig komma igen.
Jag kan nämna ett ämne som jag är "rädd för" i vaccinerna. Aluminium. Och andra adjuvans. Och konserveringsmedel, emulgeringsmedel, stabiliseringsmedel, lösningsmedel, inaktiverande kemikalier, med mera med mera.
Du kan berätta för mig hur små mängderna är och hur mycket vi får i oss av diverse dagligen via mat och annat.
Men du kan nog omöjligen övertyga mig om att det är helt ofarligt när vi sprutar in det rätt in i systemet utan att det går via alla skyddande barriärer vi har i kroppen, som finns där, just för att det inte ska smita in något som inte hör hemma i blodet. Men du får gärna försöka övertyga mig om du orkar.
Jag är insatt i farmakodynamik och farmakokinetik, så jag kan förstå och ta till mig "tyngre läsning" om läkemedel än en populistisk bok, tro det eller ej. Dock tror jag(rätta mig om jag har fel) inte att alla har det intresset och kunskapen, så rent krasst är det lättare att hänvisa till en populistisk bok om man vill förmedla något.
Jag känner att det här har gått lite för långt nu när jag hela tiden måste sitta och försvara mig om varför jag är emot vaccin, när jag egentligen inte alls är det, utan bara ville att folk skulle tänka ett steg till innan de vaccinerar sig själva och sina barn. Jag är ju för sjutton vaccinerad själv, liksom min man och mina barn. Alla vacciner är dock tagna innan jag började läsa på om det, och nu är jag osäker på vart jag står. Egentligen hade det varit mycket enklare att fortsätta vara ovetande.
Det finns inget enkelt svar, helt enkelt.
Däremot vet jag att en mammas magkänsla ofta går att lita på, där får ni säga vad ni vill vare sig det finns vetenskapliga studier på det eller ej.
Ett barn som äter ersättning får på två dagar i sig lika mycket aluminium via maten som man får i en vaccindos. Som exempel.
(Sen sprutar man ju inte vaccinet rakt in i blodet, utan i en muskel, men det vet du säkert).
Anledningen till att man har aluminium i vaccin är för att hjälpa till att aktivera kroppens immunförsvar.
Men i övrigt förstår jag din poäng. Du vill inte stå till svars för vad alla andra vaccinmotståndare tycker, du vill ha lov att förhålla dig kritisk till vaccin, vända på både för- och nackdelar , och mötas av respekt i stället för att ses som en hysterisk foliehatt. Ett högt rimligt önskemål tycker jag, och oavsett hur positiv man är inom sjukvården till vaccin så tycker jag att man bör bli mycket mycket bättre på att möta vaccinskeptiker med respekt för deras magkänsla. Alla har rätt att göra ett eget välinformerat val och det ska kännas rätt i magen, man ska inte gå därifrån med ett vaccinerat barn och känna sig som om man har blivit överkörd av myndigheterna.