• Björnmossa

Boken "Vaccinationer: risker och skador"

Aischa skrev 2014-04-27 20:05:33 följande:
    Yes, jag har den boken. ett bra vaccin är ett oanvänt vaccin! folk är hjärntvättade till att tro att skiten faktiskt hjälper oss. ingen som har reflekterat över alla diagnoser som var och varannan person har nu? oftast människor under 30, eftersom vaccinen har ökat dom senaste 30 åren, nu vaccinerar man mer än någonsin. autism, astma, allergier, eksem, adha, add. bieffekter. folk tror även att flour/flouride är toppen för tänderna. min idé av en harmonisk värld är att folk inte köper allt som kommer från rekommendationer från regering och läkemedelsverk. ifrågasätt! man slutar aldrig lära sej.
    Bara för att två saker korrelerar (ökar/minskar i samma takt) betyder det inte att det ena orsakar det andra.

ADD-spektrat är nytt, läkarna blir bättre på att ställa diagnos och definitionen utökas hela tiden. Därför ökar dessa fall i statistiken. Ibland hör man talas om vuxna människor på 50+ som nyligen blivit diagnosticerade. I framtiden kommer det bli mycket mindre vanligt nu när lärare och vårdpersonal snappar upp tecken hos små barn. Som någon annan var inne på är det också svårare för dessa idag än för hundra år sedan eftersom dagens samhälle ställer helt andra krav.

Allergier ökar, troligtvis som följd av det ökade tvättandet och bruket av kemikalier.

I vilket fall som helst så är det långt bättre att vara allergisk mot katter än att vara död i smittkoppor.
  • Björnmossa
    Aischa skrev 2014-04-27 21:54:44 följande:
    tycker faktiskt det är mer jobbigt att se hur folk förminskar och dummar ut någon för att man inte tror på samma saker. riktigt tragiskt faktiskt. lite som att höra en nazist argumentera för sina åsikter. som jag skrev innan så väljer jag aktivt att inte i normala fall gå in på diskussioner gällande te.x vaccin, pga att folk som du direkt börjar dumma ner ens åsikter. men det här är bara sorgligt. lägg ner lika mycket energi på att respektera andras åsikter på en neutral nivå som du gör på att förminska vissa i denna tråd så kommer du växa som människa.
    Det är alltid fel att dumförklara andra, men ofta är det svårt att diskutera med folk som inte tror på vaccin. Menar inte just dig nu, eller någon här i tråden.

Tänk så här: Det finns MASSOR forskning på vaccin och hur det fungerar. Vetenskapliga institutioner över hela världen har kartlagt de här frågorna på molekylnivå. Nej, precis allt är inte utrett, det är det aldrig. Men det finns ett enormt vetande.

De som är emot tar inte till sig det här vetandet. Ofta menar de att forskningen är ovetenskaplig och ljug. Detta grundas inte på vetenskaplig fakta utan på tyckande. Den enda (tror jag) studie som pekat på en koppling mellan vaccin och autism har bevisats vara förfalskad och läkaren som utförde den (Andrew Wakefield) har blivit av med sin licens. www.nytimes.com/2011/04/24/magazine/mag-24Autism-t.html&_r=0

Kort sagt påminner det här lite om hur vissa inte tror på evolution utan på "intelligent design". Det finns ingen vetenskap bakom, bara tyckande, ofta religiöst tyckande, och det är väldigt svårt att resonera med.
  • Björnmossa
    Aischa skrev 2014-04-27 22:05:45 följande:
    jag hänger med i vad du menar, och respekterar att du lägger fram det på en bra nivå. jag håller dock inte med. med risk för att bli kallad konsperations teorist, men min åsikt är att hela läkemedelsindustrin är korrupt. med detta säger jag inte att all västerländsk medicin är onödig, utan att det prackas på mediciner för saker som inte behöver medicineras. för att kunna ordinera medicin som håller folket sjuka (bieffekter som även dom måste medicineras många gånger) behövs en diagnos. jag köper inte att diagnoserna kommer från bättre vetande, utan myndigheterna vill hålla folket sjuka. läkemedelsverket känner aldrig av lågkonjukturer te.x. cancerindustrin är en mångmiljon industri. det finns inga pengar att tjäna på friska människor. jag säger inte att du ska hålla med mej, men förstår du hur jag tänker? vacciner ändrar hela människans dna och bieffekterna håller oss sjuka, där tror jag att många diagnoser kommer ifrån, med tanke på att vi pumpas fulla av vacciner redan från start. jag trampar säkert många på tårna nu, och det är en risk jag får ta, men jag tänker steget längre. jag litar inte på läkare som manar på om vacciner när hela deras yrkesroll går ut på att kränga medicin. min BVC-sköterska gick in i en dispyt med mej när jag tackade nej till stelkrampsvaccinationen, men hon kunde inte tala om vad vaccinet innehåller. det kan man (jag) väl endå tycka att en sköterska med befogenhet att injicera vaccin borde kunna.
    Jag förstår ditt resonemang men jag tror att det bygger på okunskap om hur forskning går till. I forskningsvärlden anses inget som bevisat om inte flera oberoende studier kommer fram till samma resultat. Ingen studie blir publicerad i någon vetenskaplig tidskrift om den inte blivit läst och godkänd av flera ansedda forskare från andra universitet.

Dessutom är det många steg (som tar åratal!) från att man upptäcker en ny behandlingsmetod till att den får användas på människor.

De som sysslar med detta är forskare. Det stämmer att viss forskning sker på läkemedelsföretag, men det är absolut inte så enkelt som att de tar fram vad de vill och vården okritiskt köper det.

Vacciner ändrar inte heller vårt DNA.

Du kan även se det från den praktiska sidan.
    Inga svenska barn ser ut så här. Varför inte?
    Alla läkare väljer att vaccinera sina egna barn. Varför?
  • Björnmossa
    Aischa skrev 2014-04-27 22:20:31 följande:
    fast du svarade fortfarande inte på min fråga. dina åsikter är just åsikter. DU har inte hållit i någon forskning och sett resultaten själv antar jag? du köper forskning, jag ifrågasätter hur tillförlitlig den egentligen är. hur mycket vill regeringen att vi ska veta? räcker det med att säga att det är framforskat för att folk ska ta det som fullt och korrekt säkert? så det DU tror på är din verklighet, inte min. så igen, har jag rätt att dumförklara dej för att jag inte tror på samma sak som dej?
    All forskning som görs idag (vet inte hur långt tillbaka det har varit så, men länge) publiceras så att vem som helst kan läsa den.

Du och jag har kanske inte tillräckliga kunskaper för att kunna utvärdera allt, men jag lovar att det finns andra som gör det. Miljontals medicinstuderande över hela världen kan inte drömma om något bättre än att hitta en lucka och bli berömda

Regeringen är inte inblandad i forskningen alls, utom möjligen finansiellt. Våra svenska universitet är politiskt oberoende. Detsamma gäller i hela västvärlden. I Kina vet jag att gränserna är lite suddigare men eftersom det är känt påverkar det naturligtvis även deras trovärdighet internationellt.
  • Björnmossa
    Aischa skrev 2014-04-27 22:28:50 följande:
    nja, svinvaccinet togs fram på ett kick och började injiceras i folk. bieffekterna visade sej på många sätt. gardasil är ett annat vaccin som krängs på folk som om det vore den enda sanningen, hur mycket är det forskat på det? som jag skrev tidigare, jag tror att det finns en högre global korruption, och forskning är styrt av det. det är som sagt bara min åsikt, och jag tvingar inte den på någon. sen tror jag inte riktigt på att ALLA läkare vaccinerar sina barn, det finns nog undantag där. dom som inte håller med om normen tystas ner. återigen korruption. makthavarna vill inte veta av oliktänkande och ifrågasättande. vi ser olika på ämnet helt enkelt, och det är okej.

nu har jag yttrat lite av mina åsikter i ämnet, och tackar för mej, nu tänkte jag gå och lägga mej. för önska en fortsatt trevlig söndagskväll.
    Ingen har sagt att vaccin kommer utan biverkningar.

Jag är inte den som av princip ogillar en konspirationsteori, tvärtom, men i det här fallet är den farlig. Dessutom, och detta menar jag snällt, märks det att du inte vet så mycket om forskning. Det finns inga makthavare på det sättet i den vetenskapliga världen. Precis alla kan kolla allt.

Jag föreslår att du läser på om detta mer ingående!
  • Björnmossa
    Anonym (Vad pågår) skrev 2014-04-28 13:10:10 följande:
    Det finns nog stora pengar att tjäna på eventuella följdsjukdomar/symtom av vaccinet de säljer. Vaccinföretagen säljer inte bara vaccin utan även mängder av andra läkemedel redan nu. OM de gör detta med vilje någonstans, så har de säkerligen gjort en bedömning om vad de kan tjäna mest på. 

Det som också skulle vara mycket intressant att veta är om de personer som tar fram alla dessa vaccin, själva vaccinerar sig.
    Men alltså, tror du att det vaccin som säljs har ett annat innehåll än det som anges?
  • Björnmossa
    Anonym (Vad pågår) skrev 2014-04-28 14:00:39 följande:
    Nej det tror jag inte. Men att innehållet i många fall är tvivelaktigt och kan vara ohälsosamt.
    Ok, då tror du alltså att miljontals apotekare, läkare, biokemister, medicinska biologer osv som är verksamma vid ANDRA företag och inte själva har något att vinna på läkemedlet ifråga, också skulle vara med på komplotten?
  • Björnmossa
    Anonym (Vad pågår) skrev 2014-04-28 14:48:45 följande:
    Jag talar inte om ALLA. 
    Självklart inte, men vad jag menar är att om NÅGRA företag är skumma så kommer ANDRA experter (som jobbar på andra företag eller inom offentlig verksamhet) att avslöja det eftersom de har tillgång till all information och kan göra egna bedömningar.
  • Björnmossa
    Anonym (Vad pågår) skrev 2014-04-28 16:33:24 följande:
    Är det enbart småbarnsmammornas ansvar att väga för och nackdelar när det kommer till barnens hälsa?

Det dröjer nog inte länge förrän det finns ett vaccin mot RS virus som folk uppmanas/beordras att ge sina spädbarn innan de knappt kläckts, så då kan alla hysteriska småbarnsmammor dra en lättnadens suck. Tills eventuella biverkningar dyker upp  (Men som ju aldrig i världen skulle kunna ha ett samband med vaccinet utan biverkningarna får troligen andra benämningar).

Min poäng är inte att uppmana till att låta bli att vaccinera. Min poäng är att flertalet aldrig ens reflekterar över vad de gör när de ger sina barn vaccin. Eller alvedon. Eller antibiotika. Eller andra "ofarliga" läkemedel. För om man får en biverkning av något av detta så "kan det ju inte bero på det, det måste vara något annat".

Skulle man valt att inte vaccinera sitt barn mot låt säga svininfluensan(som exempel) och det skulle visa sig att barnet skulle få allvarliga komplikationer efter insjuknande i sjukdomen. Då skulle personen som valde bort vaccinet definitivt bli idiotförklarad. Vad händer i motsatt fall?

Jag kan ångra att jag någonsin grottade ned mig i detta ämne. Det hade varit enklare att bara flyta med strömmen och fortsätta vaccinera, lyckligt ovetande för vad som eventuellt kan hända.
    Men om jag väljer att fortsätta med vacciner så kommer jag ha en enorm ångest inför, och efter varje gång.
    Jag tror faktiskt att de flesta är pålästa och kunniga när det gäller vaccin. Det är därför du får så många mothugg här.

Nej, mammor ska inte behöva tolka all information själva. Vårdapparaten vi har i Sverige är stor, allmän och avancerad. Alla föräldrar får goda råd om vad som är bäst att göra, både för individ och samhälle.

Är det fler vaccin än svininfluensan du är rädd för? Skulle du ta med dina barn utomlands utan att vaccinera mot hepatit osv? Skulle du strunta i att vaccinera nästa barn? Anser du dig tillräckligt kunnig för att kunna fatta bättre beslut än de som proffsen tar?

Jag är läkardotter och vaccinerad mot allt, även svininfluensa och TBE. Mina föräldrar ligger bakom allt detta.
  • Björnmossa
    Anonym (Vad pågår) skrev 2014-04-30 10:15:05 följande:
    Jag undviker inte frågan. Men jag tänker inte gå in på en etisk diskussion här, för då vet jag att det spårar ur ganska snart.

Jag försöker däremot få dig att få förståelse för de människor som är "på andra sidan". D.v.s. de som har drabbats av "svinnet". 

Anser du att du har förmågan att sätta dig in i andras situation?
    Det var inte mig du frågade, men jag förstår det fullkomligt. Faktum är att det troligen är just på grund av detta som vi ens har den här diskussionen.

Den förälder som förlorar ett barn kommer för alltid att anklaga sig själv, det är helt självklart. Det är lika självklart att föräldern även kommer rikta sin ilska utåt och försöka hitta en annan syndabock. Det är precis så vi fungerar när vi drabbas av trauma och sorg.

Jenny McCarthy är en amerikansk modell och skådis vars son drabbats av autism. Hon har skyllt allt på vaccin och är en taleskvinna för antivaccinrörelsen. Idag menar hon att sonen botats från autismen genom kelatterapi, en sorts alternativmedicin.

Jag är inte alls emot alternativmedicin, men man ska vara jäkligt försiktig. Jag tycker också att det är vansinne att människor lyssnar på en totalt outbildad person som Jenny McCarthy när det gäller livsviktiga beslut. Att hon är känd beror på att hon varit nakenmodell och inte på någon bakgrund inom medicin.

Att hon fått höras beror på rädsla. Samhället idag är sjukt tekniskt och det är inte längre så att vi alla kan ha hand om alla aspekter av våra liv. Förr kunde man bygga sitt eget hus, föda upp sin egen gris och spinna sitt eget garn, idag har vi bara koll på en liten skärva av den helhet som samhället utgör. Resten kan lätt verka mystiskt och osäkert. Vi måste lita på varandra, på dem som har all kunskap så långt som vi har nått.

Skulle du låta Jenny McCarthy laga bromssystemet på din bil? Bygga ett våtutrymme i ditt hus? Sköta IT-säkerheten på ditt företag? Vara biologilärare på ditt barns högstadieskola?
  • Björnmossa
    Anonym (Vad pågår) skrev 2014-04-30 12:23:07 följande:
    Det är ju det som är grejen, att du kan sitta och hävda att vaccin INTE har något som helst samband med cancer utan att visa på några källor/studier som bevisar att det inte har det? 

Varför kräver du då källor av mig, när det alltså inte finns något att motbevisa?
    Men så kan du ju säga om allting.

Kan du bevisa att jazzmusik inte har någon koppling till cancer? Cancer har ökat sedan jazzmusiken kom till för hundra år sen. Bäst att inte lyssna så mycket på jazz.

Dammsugare är en annan nymodighet som ingen ifrågasätter trots att allergierna ökat sen vi drog in dessa tingestar i våra hem.

Axelvaddar korrelerar med HIV.
  • Björnmossa
    Anonym (Vad pågår) skrev 2014-05-01 18:40:31 följande:
    Jag tror inte att någon forskare skulle vara villig att ta på sig att göra en studie om att ta reda på om det orsakar cancer att surfa på familjeliv. För jag hoppas att det inte är så många här som tror att det skulle kunna ha ett samband?

Däremot är det många som misstänker att vacciner kan ha ett samband med utveckling av bland annat cancersjukdomar. Tycker trots allt att det inte det är lika långsökt.
    Det beror helt på vem som misstänker. Utbildade människor eller typ Jenny McCarthy?
Svar på tråden Boken "Vaccinationer: risker och skador"