• lövet2

Boken "Vaccinationer: risker och skador"

sextiotalist skrev 2014-04-28 06:42:22 följande:
    Hjärntvättad, jag känner läkare som var aktiva läkare under den tiden dessa epidemier gick. Jag friska välmående barn dog i dessa sjukdomar
    Friska välmående mammor som väntade barn och fick röda hund, fick svårt funktioshindrade barn
    Ja, friska välmående barn kunde av påssjuka bli döva och killar sterila
    Jag är så gammal, så jag har haft klasskamrater som legat på intensivavdelningen pga mässlingen, i mitt närområde så bodde det 2-3 stycken ungdomar som fått men av påssjuka och röda hund.
    Jag har träffat de som har svåra besvär efter polio
    Min mamma har sett folk dö i Stelkramp
    På 80-talet så dog ovaccinerade personer i en difteriepidemi.

Jag är så gammal så jag har sett saker med egna ögon
    Jag håller med om vartenda ord, eftersom jag också är tillräckligt gammal för att ha "varit med". Mamma hade en klasskompis som dog i mässlingen, så hon kände sig lyckligt lottad när jag och mina storebröder hade den så pass lindrigt; feberyra i en vecka och utslag, men inte mycket mer än så. Värre blev det när så småningom min lillebror fick ett krampanfall och svalde tungan (han hade aldrig haft feberkramper och fick det sedan aldrig igen). Ambulansen hämtade honom.
    Ambulansen hämtade också grannens pojke. Han var helt borta och såg lejon i sitt rum. Febern gick upp över 41 grader och fortsatte stiga, så han blev inlagd på sjukhuset i någon vecka.

Jag känner många män, som är jämnåriga med mig, och blev sterila efter påssjukan. Inget livshotande förstås, men mycket tragiskt för dem.
  • lövet2
    Anonym (Vad pågår) skrev 2014-04-28 16:33:24 följande:
    Min poäng är inte att uppmana till att låta bli att vaccinera. Min poäng är att flertalet aldrig ens reflekterar över vad de gör när de ger sina barn vaccin. Eller alvedon. Eller antibiotika. Eller andra "ofarliga" läkemedel. För om man får en biverkning av något av detta så "kan det ju inte bero på det, det måste vara något annat".
    Jag tror nog det är fler som reflekterar över saken än du tror.

Hos oss har den största diskussionen gällt mässlingsprutan. Den kan utlösa reumatism hos barn som har sjukdomen i släkten. Det har våra barn. Vi har vägt för och emot. Sprutan kan utlösa reumatism - men det kan också t ex halsfluss eller influensa göra. Risken för att barnet ska få reumatism tidigt har vägts mot risken för mässling. Vi har valt att vaccinera. Ena dottern fick reumatism efter sin andra mässlingspruta (den vid 12 år). Så kan det gå i bland ...
  • lövet2
    Anonym (helt rätt) skrev 2014-04-30 08:28:35 följande:
    Visste ni till exempel att den farligaste sjukdommen vi känner till (smittkoppor, smallpox på engelska) bara är farligt just för att vi vaccineras mot andra sjukdommar som annars skulle ge oss ett NATURLIGT FÖRSVAR emot den typen av sjukdommar! Finns många forskare som hävdar att desamma gäller sjukdommar som aids och hiv också!
    Visste du att smittkoppor dödade 60 miljoner människor under 1700-talet? Människor som aldrig sett eller hört talas om vaccin någon gång? Hur kan du ha fått för dig att smittkoppor ursprungligen var en ofarlig sjukdom ...? Obestämd
  • lövet2
    Anonym (helt rätt) skrev 2014-04-30 08:37:46 följande:
    Ändå försvann sjukdommen bara sådär helt magiskt utan något vaccin eller liknande på grund av att mänskligheten utvecklande ett NATURLIGT skydd som nu har försvagats och nästan försvunnit på grund av vaccin och överanvändning av läkemedel.

Det finns vulkanutbrott som utrotat hela städer också, men inte går du väl runt och är rädd för lava hela dagarna?
    Men herregud, var får du allt i från?
    Nej, sjukdomen försvann inte magiskt, utan den vaccinerades bort. Mänskligheten har aldrig lyckats utveckla ett naturligt skydd mot smittkoppor, trots att den funnits i över 1000 år.
  • lövet2
    Anonym (helt rätt) skrev 2014-04-30 08:47:05 följande:
    Haha nu säger du ju emot dig själv! Först så skriver du att de under 1700-talet aldrig sett eller hört talas om vaccin, sedan skriver du att de räddades av vaccin?! Du måste ju hålla koll på dina egna lögner!

Smittkoppor utrotades på 1900-talet, efter att vaccinet uppfunnits och använts över hela jorden.
  • lövet2
    Anonym (Vad pågår) skrev 2014-04-30 09:59:37 följande:
    Om den person du älskar mest, den person du gör allt för, den du i princip lever för...skulle drabbas av det här "svinnet"?

Hur tror du att du skulle reagera?
    Ungefär likadant som om jag köpt en cykel åt mitt barn och barnet sedan dör i en cykelolycka. Jag skulle naturligtvis få skuldkänslor.

Jag har sett "svinn" av båda sorterna. När jag var liten träffade jag större barn, som var Neurosedynskadade (nej, det är inget vaccin men i alla fall ett läkemedel). Kikhostevaccinet som gavs då, orsakade skador och dödsfall, vilket var anledningen till att man slutade vaccinera mot kikhosta under ett antal år. Min storebror fick en svår allergisk reaktion och dog nästan av smittkoppsvaccinet. Min egen dotter fick barnreumatism efter en vaccinationsspruta.
    Å andra sidan har jag träffat mängder av polioskadade människor. Äldre släktingar har med sorg berättat om syskon som dött i difteri. Under perioden utan kikhostevaccin, så var det massor av ungar här omkring, som hamnade på sjukhus och var sjuka länge. En del blev aldrig riktigt friska igen. Mässlingepidemierna när jag var barn, ska vi bara inte tala om ... *ryser*
Svar på tråden Boken "Vaccinationer: risker och skador"