• Anonym (grannen)

fam. rätten Utredning

Min granne har haft lite problem med sina två barn. Nu har familjerätten beslutat att göra en utredning på henne och pappan.

Jag har försökt att trösta henne hela dagen men undrar vad detta innebär? Hon och pappan har bråkat en del om barnen och under sista samarbetssamtalet hade de beslutat att ta detta vidare och göra en utredning då de är oroliga över hur barnen hanterar deras konflikt.

Någon som vet? Ligger själv tätt intill mina barn inatt och känner mig så ledsen över att något sånt här ens kan hända.

Hur går en utredning till, hur lång tid tar det. Vad kollar de upp? Arbete, bostad, sociala kontakter, journaler??

• Svar på tråden fam. rätten Utredning
  • Anonym (Soc.)

Du måste ha missförstått nåt.

• Anonym (grannen)
    Anonym (Soc.) skrev 2014-04-25 23:41:05 följande:
    Du måste ha missförstått nåt.

Vad menar du? De är oroliga för barnen och kommer göra en utredning.
  • Anonym (tveksam)
    Anonym (grannen) skrev 2014-04-25 23:30:02 följande:
    Min granne har haft lite problem med sina två barn. Nu har familjerätten beslutat att göra en utredning på henne och pappan. Jag har försökt att trösta henne hela dagen men undrar vad detta innebär? Hon och pappan har bråkat en del om barnen och under sista samarbetssamtalet hade de beslutat att ta detta vidare och göra en utredning då de är oroliga över hur barnen hanterar deras konflikt. Någon som vet? Ligger själv tätt intill mina barn inatt och känner mig så ledsen över att något sånt här ens kan hända. Hur går en utredning till, hur lång tid tar det. Vad kollar de upp? Arbete, bostad, sociala kontakter, journaler??
    Familjerätten ör inga orosanmälningar om barn. Däremot kan de, i sin kontakt med familjen, ha blivit så oroliga att de anmält sin oro för hur barnen har det till sina kollegor som gör orosutredningar. Det är inte så lätt att känna till socialtjänstens olika roller .....
  • ZsaZsa

Det mest ledsamma är väl att man misstänker att barnen far illa? Du skriver att föräldrarna bråkar mycket. Det kan vara väldigt besvärligt för barnen. Så för vad tröstar du din väninna? Något säger mig att du nog bör se det här ur synvinkeln vad som är bäst för barnen, inte för att du på något sätt tycker synd om din väninna. Föräldrarna bör kanske ta initiativ till att hantera sina konflikter på ett mer konstruktivt och vettigt sätt än att bråka inför barnen? Det finns ju familjerådgivning.

Vad de utreder beror ju på vad det handlar om och det tar olika lång tid.

Svar på tråden fam. rätten Utredning