• nilsM

avsluta delägande i ett dödsbo

Min bror dog för några år sedan.
    Han ägde en fritidstomt i Hälsingland som enda tillgång i dödsboet.
    Han gick på socialbidrag, var vräkt från lägenheten sedan många år, helt utblottad.
    Men däremot hade han massor av skulder, bl.a. skatteskulder, fastighetsskatt, för denna tomt.
    I dag uppgår fastighetsskatten till det värde som tomten har.
    Jag är enda delägaren i dödsboet och har upprättat en bouppteckning.
    Jag deklarerade tomten som en tillgång och detta har alla inkassoföretag sett som något att bevaka.
    Även fast jag har förklarat att det inte går att sälja tomten, jag har haft den ute på en mäklare under två år och som också har givit upp försöken att sälja den.
    Skatteskulden övergår värdet på tomten och tomten kan inte säljas förrän skatteskulden har betalats in.
    Problemet är att jag har totalt tröttnat på att vara delägare i dödsboet och vill bara bli av med detta.
    Efter ett antal diskussioner med en tröttgök på skattemyndigheten angående att jag inte vill fortsätta vara med så får jag inte något svar hur jag kan bli av med att vara delägare i dödsboet..
    Det går tydligen inte att avsäga sig dödsboet.
    Är så innerligt trött så att få massor av telefonsamtal och brev med krav på dödsboet.
    Jag har försökt skänka bort tomten (jag vill absolut inte ha den själv) men skatteverket och kronofogden sätter stopp eftersom alla skatteskulder måste avslutas först.

Hjälp, detta är som Kafka eller Moment 22

Så sensmoral i detta är:
    - Jag skulle inte anmält och upprättat ett dödsbo
    - Jag skulle inte betalt begravningen ur egen ficka utan låtit kommunen betalat allt, i efterhand går det inte att få betalt för utläggen,
    - Jag skulle vägrat att ta emot några handlingar från skatteverket
    - Efter dödsfallet låt myndigheterna ta hand om liket och alla kostnader och andra problem

En läxa att lära sig för de som kommer i samma situation.

• Svar på tråden avsluta delägande i ett dödsbo
  • studentska

Du har två alternativ, att ansöka om konkurs för dödsboet eller ansöka om att dödsboet ska avträdas till boutredningsman. Du ansöker om båda vid tingsrätten.

Dödsboet är en självständig juridisk person som kan ha egna tillgångar och skulder. Om den avlidnes skulder överstiger dess tillgångar är det möjligt att ansöka om att dödsboet försätts i konkurs. På så sätt kan dödsboet avslutas och tillgångarna kan skiftas utan att dödsbodelägarna ådrar sig personligt skuldansvar.

Man kan också ansöka hos tingsrätt om att dödsboet skall avträdas till förvaltning av boutredningsman. Boutredningsmannen skall, istället för dödsbodelägarna tillsammans, i avvecklingssyfte göra boutredning och företräda dödsboet. Om dödsboets medel inte räcker till att betala skulderna, måste boutredningsmannen  ansöka om konkurs för dödsboet.

• nilsM

Jag tackar, detta var absolut mer information och fakta från Skatteverket

Svar på tråden avsluta delägande i ett dödsbo