Inlägg från: Bumblebee92 |Visa alla inlägg
  • Bumblebee92

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

Alltså de här med dop. Nu har vi prel bokat kyrkan 30/8. Tänker att jag vill ha dopet efter semestern, och efter löning. Men innan dopklänningen är för lite . Detta datum passade då bäst. Men så räknade jag ut att ca 50 av gästerna har 100 mils resväg. Och de blir då kostnad för den att flyga samt bo på hotellet där jag jobbar. Dem får kraftigt rabatterade priser där, men det blir ändå kostnad. En flygbiljett ligger kring 1000:- om man har otur. Enkel väg.

Så tyvärr tror jag inte så många kommer kunna komma. Samtidigt kallade syrran mig för korkad som sa dopet efter semester då ingen har pengar. Men va fan, jag ska skicka ut inbjudningar denna månad, typ till nästa vecka. Då har folk tid på sig att ändå planera om dem vill komma hit. Syrran föreslog dop här uppe, och namngivning där nere. Men då blir det uppdelat, typ 50 P-E

• Bumblebee92

Hmm vad fan hände där!?....jaja... Fortsätter väl här haha.

Det blir uppdelat då, 50 gäster på en namngivning, och ca 38 på själva dopet. (Detta är alltså antalet bjudna gäster, inte säkert alla kan komma). Kul om det "bara" blir ett 20-tal gäster, där majoriteten är från sambons sida (några få vänner till mig) på dopet. Och resterande kommer på namngivningen. Då känns dop jäkligt onödigt. Blir dessutom kostnad för oss att flyga ner och ÄVEN ha namngivning. Är ju inte ens säkert vi får ihop pengar till att åka ner under semestern eftersom lite pengar kommer gå åt till dop. (Sambon har blivit varslad från jobbet typ, så ekonomin är lite ovis just nu).

Känner mig bara så....kass?. Vet som inte hur jag ska göra med allt :( känns ju tråkigt om typ ingen från min släkt/vänner kan komma upp för att det kostar mellan 1000-2000:- för boende, flyg, och så ska dem väl leva lite, alltså mat, utöver dopfikat/maten.

Samtidigt är det ju HÄR vi bor, folk får acceptera det. Vi kan heller inte anpassa datumet utefter när andra kan och inte kan, för det finns ju alltid någon som inte kan komma. Känns som äldsta syrran som tyckte detta barnsligt korkat, inte tänker komma. Hon är lite speciell. Hon hittar väl en anledning till att inte komma upp. Mellersta syrran jobbade. Och jag förstår att de kanske inte är så lätt att ta ledigt just efter semester. Yngsta syster kommer väl om hon kan. Om inte annat känns det "tvingande" att ta upp henne eftersom hon mest troligt kommer bli gudmor/fadder.

Hur skulle ni gjort? "/

• Bumblebee92

Dop där nere känns oxå "överkurs". Efter som vi bor HÄR. Är ju inte ens säkert man får döpas på annat håll än där man är bokförd typ?. Sen är det ju ändå 38 pers från sambons sida, säg att minst 25 kommer. Varav kanske 10-15 behöver boende. Det måste ju då dem fixa själva, vilket blir betydligt dyrare än det priset jag har på hotellet där jag jobbar. Finns dessutom inga bra närliggande hotell där föräldrarna bor (där dopet isåfall hade varit). Och eftersom alla flyger måste man då se till att folk kan köra dem till och från boende dör den isåfall kommer bo osv. Här uppe ligger kyrkan gångavstånd från hotellet. Och vi behöver bara se till att hämta/lämna folk till/från flygplatsen.

• Bumblebee92
    BäbisSina skrev 2014-06-03 18:08:07 följande:

Kolla om det finns någon öppen förskola i stan och kolla om de har babytid. Perfekt ställe att träffa andra mammalediga + att det är bra aktivering för de små.
    Tyvärr finns ingen öppenförskola "/ närmaste är i luelå, 4 mil bort. Finns någonting i kyrkan tror jag, men de känns inte riktigt som vår grej. Sen fanns de något annat grejs här utanför stan oxå, men dem har uppehåll under sommaren dumt nog. Babysång finns/fanns på biblioteket, men känns som joline är lite för liten för att riktigt uppskatta sånt oxå. Har "desperat" skrivit i en grupp på fb och frågat om de är några andra mammor här i stan som vill promenera, fick två napp, har träffat den ena. Som var super trevlig, den andra vet jag bara lite svagt vem de är, men ingen jag känner, så ska bli kul att även träffa henne. :) men ja, när folk har egna liv oxå kan de vara bra att ha flera att umgås med. Kan ju inte hänga på samma kompisar helatiden haha. Men är man "ensam" i stan så får man väl lov att "annonsera" efter sällskap, hur ska man annars som vuxen hitta nya kontakter när de inte finns direkt mycket aktiviteter här "/
  • Bumblebee92
    kerstinsmide skrev 2014-06-03 17:26:31 följande:

Bumbleee vi har ju samma problem vi.. Vi funderar på att skita i dop och gifta oss i smyg då det blir lite orättvist typ. Vi har ganska många som vill komma i släkten och då får liksom ena halvan betala så mycket och vi ör ju inte direkt miljonärer någon av oss :P

Ja, känns ju dumt att dem ska behöva betala så mycket för att komma på en tradition lixom. Men vad ska man göra, vi vill ju döpa, och det är ju här vi bor "/ ....hade ju varit samma sak om vi bott där nere, förutom att det då inte hade handlat om att majoriteten av gästerna kanske inte skulle kunnat kommit. Jag har ca 58 pers nerifrån som ska bjudas. Säkert bara ett tiotal som kan komma kanske 20, men vågar inte hoppas haha. (många barn inräknade i dessa 58. +vänner och deras respektive, några ifrån Finland och endel släkt som inte är jätte jätte nära. Därav försvann typ hälften av dessa 58;) ). Jäkla svårt. Eller valet är ju lätt, men det är så tråkigt när man vet att typ inga från min sida kommer kunna komma "/
  • Bumblebee92
    mythos skrev 2014-06-03 21:10:01 följande:

Hej. jag tänkte om jag fick vara med här även om jag inte har varit med i "start tråden"  ? .
    Hade nämligen BF 13 maj men min lilla dam kom redan 14 april :)

Har iaf följt tråden lite & tycker att det skulle vara skönt & kul att få vara med att ventilera sig lite med er andra :)

Här är alla välkomna! :D välkommen! Hoppas allt gick bra för dig under och efter förlossningen när det blev nästan en månad tidigare :)
  • Bumblebee92
    MammaTillS skrev 2014-06-04 14:11:18 följande:

Tack! :) och jag glömde ju helt skriva att jag är 26 år, har en dotter på 3 år och vi fick vår andra dotter den 10 april :)

Ja och även om jag är mycket lugnare och säkrare nu som tvåbarnsförälder så har man glömt av vissa saker och så är ju inte denna lilla tjej precis som storasyrran när hon var bebis såklart ;)

En liten personlig fråga, har ni tänkt något på vilket preventivmedel ni ska ha nu? Jag har ju så svårt för hormoner och har testat allt möjligt men inget har fungerat. Mellan barnen körde vi på "säkra perioder" för vi skulle ju ändå ha ett till barn, men nu vill jag gärna ha något säkrare. Min bm föreslog hormonspiral, så ska testa den som har lite mindre hormoner och hoppas det fungerar! Annars blir det kopparspiral och funkar inte det får jag väl gå i celibat haha
    Har oxå funderat på skydd. Åt cerszette förut, ätit i flera år. Dock blir min mens rubbad av dem, helt oregelbunden. Kan komma och gå lite som den vill, skit jobbigt. Därför slutade jag med dem, och blev gravid ganska direkt. Har tidigare testat p-stav, men eftersom den innehöll samma hormoner som cerszette så var det ju samma sak där. Detta var ingen som sa till mig när jag satte in den dumt nog! Säger sig ju självt att blödningarna kommer fortsätta som förut om det är precis Sanna hormoner som kommer in i kroppen.

Kan heller inte äta vanliga p-piller pga blodproppar och skit i släkten. Vill heller varken ha plåster, spruta eller spiral. Om jag ens kan ha sånt, tror inte det. Så jag funderar på att ändå köra med cerszette. Får väl leva med blödningar helt enkelt :( men ska prata med bm om det när de blir dags, se om hon kan rekommendera något bra. Kondom känns väldigt jobbigt att fiffla med varje gång "/
  • Bumblebee92
    kerstinsmide skrev 2014-06-04 18:29:41 följande:

Åh. Vi har inte ens pratat om skydd än. Eller om vi vill ha fler haha. :)

Här är det sambon som pratar om fler barn ;) haha. NEEJ. Blir lite svar tyvärr. Har alltid velat ha minst två barn, men nu börjar jag bli osäker på om jag ens vill ha fler barn :s visst vore det kul med ett syskon, och det kommer hon antagligen få. Och då vill jag ha 1,5-2 år mellan. Men då måste jag bli gravid när hon är kring 1 år! Och det vill jag inte. Vill inte bli gravid igen ännu HAHA. (Visst är det ett år bort, men de går fort). Nu har ju jag haft en otroligt bra graviditet och första tid, men det är ju ändå en omställning och tufft ibland. När nästa unge nu kommer ska jag ha som KRAV på mer hjälp av sambon då man vet lite mer vad det innebär att ha bebis + då en till lite äldre som kräver tid. T.ex att han fan får hjälpa till på nätterna ibland fast att han jobbar ;) Dessutom vill jag ha fast jobb och en fast bostad, alltså hus längre ned i Sverige. Och det lär dröja några år innan allt det är klart. Så tyvärr kanske hon får syskon när hon är 6 år ;p. Fast har sagt till sambon att ja, vill han ha täta syskon så får han se till att vi flyttar först. Ända alternativet för mig. Tänker aldrig skaffa ett till barn så länge vi bor här ;)
  • Bumblebee92
    Tussie skrev 2014-06-05 12:14:10 följande:
    Synd att ni inte bor här i Vagnhärad då.. :D Har för mig att du var här ifrån? Jag bor i Trosa, då hade vi kunnat ta flera trevliga promenader i solen här. Det är ju underbart här så här års, i hamnen och på Edanö där jag bor. :) Men jag har inga vänner här så det blir ensamt. De flesta av mina vänner bor i Nykvarn eller närmare Strängnäs. Har bara killkompisar också för den delen haha... Singlar, inga pappor, så det blir inga barnvagnspromenader med vänner för min del. Har fått nöja mig med hunden så här långt.. :P Men det är väldigt ensamt ibland. 
    Men Vaaa?? VEM är du! Haha! Inte visste jag att du var ifrån mina trakter!! ;D VAD KUL! Ja tänk om jag ändå bott lite närmare! Fördelen med att bo här och inte känna folk som känner folk som känner folk osv, är att man typ inte har någon koll på vilka personerna umgås med, har umgåtts med, eller ens är som personer. Ska man träffa nya bekantskaper där man redan känner en del eller vet vilka folk är, är ju att man redan oftast vet vilka alla är på ett ungefär, och alltid har man någon gemensam kompis, inte umgås med samma kompiskretsar osv.

Men du är alltså inte VHD-bo frpn grunden så eftersom du knappt känner någon heller? :)
  • Bumblebee92
    vår sommar skrev 2014-06-05 13:40:59 följande:

Måste dela med mej om vad jag har varit med om idag.

För 8år sen va jag med om en allvarlig bilolycka där ett rattfyllo körde på mej och mina 2 bästa vänners bil.

Vi var bara två som klarade oss. Min bästa vän dog omedelbart och det va också det första jag såg när jag vaknade upp innan ambulansen kom.

Jag bröt benen på 3 ställen, käken på 3 ställen, en spricka i ryggen och så la mina lungor ihop så låg i respirator medvetslös i över en vecka. Under den veckan fyllde jag även 18år.

Det har satt sina spår och jag är än idag inte helt återställd varken psykiskt eller fysiskt.

Men idag så var jag på massage, och när vi va klara så frågade massören:

- får jag ställa en personlig fråga?

- ja visst svara jag

- va det någon som dog i olyckan du va med i?

- ja det va det.

- ja det här låter säkert konstigt, men jag kan känna av dem på andra sidan och du har en tjej som står bredvid dej hela tiden.Hon vill bara säga att hon är här hos dej och att jag fått det här barnet för att jag måste våga öppna mitt hjärta igen.

Hon sa också att det är när jag drömmer om henne som hon försöker kommunicera med mig. Och jag drömmer ofta om henne.

Jag vill verkligen tro att det finns en andevärlden.

Känns så skönt att veta att jag och min familj har en skyddande ängel över oss.

Gud så hemskt att höra om olyckan. Man är alltid så dålig på att veta vad man ska säga i såna hör situationer. Antingen låter allt dumt, eller överdrivet. Men usch, jag kan inte ens tänka mig vad allt detta inneburit för dig! Jag fick gåshud på hela kroppen! :o jag tror verkligen på andevärlden. Och jag tror garanterat att hon står vid både din och din familjs sida. Så fint att höra. Stor kram till dig!
Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet