• Tussie

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

Vår pojke bajsade kanske 5-10 ggr om dagen när jag ammade  sedan när vi började på ersättning blev det 2 ggr om dagen. Nu när han får lite cocosolja i ersättningen varje morgon och kväll bajsar han lite oftare. Kanske 3-4 ggr per dygn iaf.. :) Får se om det håller i sig. 

• Tussie
    misspethunia skrev 2014-06-17 23:26:43 följande:
    Var köper man kokosoljab
    I hälsokostbutikerna bör det finnas.. :) Det går säkert bra med andra oljor också men jag valde kokosolja. 
  • Tussie
    Evelina04 skrev 2014-06-18 21:22:05 följande:

Jag tror inte man behöver så mycket, jag åt en gång drygt en tesked på fastande mage och ja.....jag fick stanna hemma hela dagen hahaha! Satte fart på magen om man säger så ;) Tussie, hur mycket ger du? :)
    misspethunia skrev 2014-06-18 16:48:49 följande:

Hur mkt kokosolja ska man ha i, om man äter ca 150 ml?

Jag har i ca ett krm kokosolja på morgonen och ett på kvällen, i fast form. Men är inte så noggrann utan skopar upp lite på en tesked och rör ned i ersättningen. Ger även semper magdroppar men det har vi gjort sedan dag ett... :) 

• Tussie
    Evelina04 skrev 2014-06-21 10:02:43 följande:

En fråga till er som bara ger ersättning, ger ni även D-droppar? Jag trodde inte man behövde göra det eftersom ersättningen är berikad med D-vitamin men på BVC sa dom att man ska ge det ändå! Hur gör ni? :)

Jepp ger D-droppar varje dag. :) 
  • Tussie
    Eveluskan skrev 2014-06-25 21:55:38 följande:
    Nemas problemas det är så sjukt vanligt med diverse analproblem efter förlossning så man borde prata mer om det. Personligen så är jag sjukt missnöjd med allt som kallas eftervård för min del. Bebis kollas stup i kvarten och super noga (vilket självklart är bra) men en själv får ta baksätet och får vänta men eftervård..och sen får man ändå bara höra att allt är normalt. Suck.

Ja man har fått höra detta om bristande eftervård för mödrar förut och det var en av anledningarna till att jag ville ha snitt. :( Bebisen kollas upp stup i ett ja men mödrarna skiter man i.. (nästan..) 

Min kropp har tagit mycket stryk ändå, alltså mage osv. så jag är ändå glad att jag har ett intakt underliv för jag mår redan dåligt över alla extrakilon som sitter kvar, förändrade bröst mm. Jag som älskat mina bröst innan och har alltid haft en platt mage, men graviditeten tog väldigt hårt på min kropp utseendemässigt iaf. Fick en del bristningar på magen de sista 2 veckorna under graviditeten och nu i efterhand är magen och brösten hängiga samt ligger på en 15 kg + fortfarande. Får även lite ont i bäckenområdet typ högt upp insida lår, när jag gått en riktigt lång promenad. 

• Tussie
    CNorberg skrev 2014-07-02 11:22:32 följande:

Har verkligen en bebbe som är 12-veckorsgrinig. Både igår och idag har de varit antingen bära runt i famnen eller ligga och snutta på mamma som gäller. Svårt att somna och skriker utan anledning.. well, bara hoppas att de går över snart!

Oh din också? Min lille blev 12 veckor i onsdags och han har varit ovanligt grinig de senaste dagarna.. Förstår inte varför heh.. :P 
  • Tussie
    peegasus skrev 2014-07-10 09:04:14 följande:

MENSSNACK!

Fick tillbaka min mens igår. Usch vad jag inte har saknat den! Men något jag reagerar över är hur sjukt mycket jag blöder. Har vanlig normalstorlek och igår blödde jag igenom 2 gånger efter bara 3 timmar. Brukar kunna ha en tampong i ca 8 i vanliga fall.

I gårkväll bytte jag ca 21.30- 22 och kl 04 vaknade jag av att det rann som en flod. Blödde över filt, Sagas kudde, lakan, ner på madrassen. Reste mig och höll händerna för och det bara rann och rann. Hela benen var blodiga och det var droppspår genom hallen till toan. Jag ska gå och köpa supertamponger, that's for sure!

Har aldrig varit så här förut. Är det vanligt att man får rikare mens efter förlossning? Känns som att senaste årets missade mens kom på en och samma gång :(

Första mensen efter förlossningen var väldigt sparsam för min del men andra var otroligt riklig mot vad den har varit. Använde både tampong och binda för säkerhets skull och blödde igenom på 2h som dig ungefär. Hoppas det lugnar ned sig... Hade tänkt testa kopparspiral men om mensen kommer vara så här riklig får det kanske bli hormonspiral istället. 
  • Tussie

Vår gosse sover länge om nätterna numera.. :) Minst 6h och som mest 9h ungefär. Oftast sover han runt 7.5h. Sedan somnar han alltid om en 3h till. Han är världens snällaste också och så glad.. <3 Pratar som bara den, skrattar och ler hela dagarna.. :D

Vi ska till bvc imorgon för vägning och mätning, var 4 veckor sedan sist och då vägde han 6.2 kg och var 60 cm lång 10v gammal. Nu väger han garanterat över 7kg, han blir 14 v imorgon. Vill nog skjuta på vaccineringen, det gör ont i mitt hjärta att tänka på allt de sprutar in i en sådan liten kropp.. :( Så vill nog skjuta på det litet iaf. 

Vi har använt pampers än så länge för att de känns mjukare, sitter bättre och andas bättre än libero. Skulle hellre stödja libero dock med tanke på att de är miljömärkt och svenskt, får se om vi ändrar märke när nuvarande lagret är slut. Har även använt våtservetter (natusan) då skötbordet står i sovrummet pga platsbrist i badrummet. Men skulle gärna hitta något annat alternativ. 

• Tussie
    LyCKa55 skrev 2014-07-28 19:26:10 följande:

Va roligt att höra hur ni tänker kring syskon. Om vi får ordning på jobb o ett större boende så kan jag tro att det nog dröjer 1,5år innan vi börjar försöka, så att det blir ett höst/vinterbarn den här gången. Är sååå trött på värmen nu med en liten. Tycker det är väldigt jobbigt o man kan inte göra mycket heller. Då tar jag hellre att sitta inne med en liten vintertid när det ändå är kallt o mörkt.

Jag håller med, hade faktiskt föredragit att ha en liten vintertid istället med tanke på hur mycket tid som spenderas inomhus. Mysa i mörkret med vinterdofter och levande ljus. Trodde tidigare att det var optimalt att få runt april-maj men där hade jag fel. Kan inte vara ute mycket i värmen för lillens skull, det är för varmt för honom. Är lite tråkigt att sitta inne och kolla på serier eller liknande guppandes med en bebis i famnen när solen skiner som aldrig förr. Man går lite miste om sommaren. Ser till att ta en promenad med barnvagnen/selen kvällstid iaf.

Men det är ju inte lätt att planera när en bebis ska komma hehe så vi kör nog på när det känns bra helt enkelt. Med lillskrutten tog det 7 månader att bli gravida och graviditeten innan dess slutade i missfall. 

• Tussie
    LyCKa55 skrev 2014-07-29 08:46:52 följande:

Nu känns det som jag skriver mycket här men jag måste fråga er andra om ett problem. Sen typ 2-3veckor tillbaka har jag ont i livmodern,skrev det för ett tag sen med o att de på barnmorskemottagningen trodde det va ägglossning. Jag har fortfarande ont. Hade ett par dagarutan men så började det om igen. Nu har ja behövt ta alvedon för att klara mig. Tycker det blir värre. Nu känner ja smärtan i livmodern/äggstockarna av att jag går och även när jag sätter mig ner. Har även ont "där nere". Nån som varit med om nåt liknande?

Nej har endast haft ont vid ägglossning (tror jag) samt mens. Har väl känt av väldigt lindriga smärtor i nedre magen efter långa/tunga promenader men det är nog pga snittet och sitter nog i magmuskulaturen. 

Jag hade kollat upp om jag vore du nu när smärtorna har hållit i sig ett tag för din del. 

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet