Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet
Min lilla älskling vände sig från rygg till mage i morse så nu får hon sova på madrassen utan kudde .
Min lilla gobit verkligen avskyr att åka bil. Det kan funka en liten sträcka om hon blir konstant underhållen, men sällan mer än så.
Idag åker vi till Stockholm. Ska bli intressant. Har mindre än de timme kvar och hon sover, så jag hoppas hoppas vi slipper panikskrik.
Vad gör ni andra en varm dag som denna då?
Vår lilla älskling sov hela vägen till Stockholm. På väg hem fick vi stanna för amning bara 10 min från när vi startade. Sedan bröt hon ihop på E4an och innan vi hann hitta ett ställe att stanna somnade hon av utmattning.
Töntigt. Jag vet. Men jag håller på att börja böla.
Ena storasyrran ville ha joline över dagen, det fick hon givetvis. Jag och sambon tog en sväng på stan själva och myste på utan barn :)
Dock fick jag höra att joline fått smaka liiite liiite glass!!!.....ALLTSÅ VA FAN!!!
1. Hon är 3 månader danska exakt (ja dem kan väl säkert smaka något litet, men ändå).
2. JAG ville ge henne hennes första grej utöver ersättningen!
3. Jag ville ha kort på första gången hon stoppar något annat i munnen än ersättning!
4. Vi vill inte ge joline socker i onödan. Varför ge dem något dem ändå inte behöver eller vet vad det är?
Överreagerar jag? Känner mig extremt besviken! JAG VILLE JU SE HENNES REAKTION FÖRSTA GÅNGEN HON STOPPAR NÅGOT I MUNNEN!. Dessutom kan man väl fråga om man FÅR ge ungen något!....blir bara mer och mer irriterad på det ju mer jag tänker på det. :( känns dumt att säga något åt min syster nu, när det var ett tag sen hon nämnde det. Blev väl lite ställt just när hon sa det oxå, så trodde hon skojade först. Men tydligen inte.
Kanske kan man skicka ett sms ikväll? Och skriva att "jag kan inte släppa det. Jag tycker inte det var okej" eller något?
Vad tycker ni kring detta? :( kanske jag är töntig?
Hur tänker ni göra när det är dags att börja introducera mat?
Min plan är att laga all hennes mat själv. Vill veta vad hon får i sig, lagar ju all vår mat från grunden (så gott det går)
Vad kan man göra med en liten gobit som inte har bajsat sedan i måndags?
Jag vet all det är normalt att det blir så, men hon blir på så kinkigt humör av det.
Har du testat att tempa?
Ammar du eller ger flaska? Ifall du ger flaska kan du prova he i ett krm kokosfett från hälsokosten (alltså INTE det i silverpaket) morgon och kväll. Annars kan du smälta och ge på sked som med D-dropparna, i samband med matning :) men va försiktig att ge för mycket då man kan få magknip om man får i sig för mycket. Var det här någon hade skrivit att man kan föra fötterna upp mot huvudet så dom blir som dubbelvikta? Det kan också hjälpa till :)
Såg att du skrev senare oxå att du hört att dem inte kan bli förstoppade om man helammar. Det tror jag inte på, har en kompis som helammar, hennes tjej bajsade inte på iallafall 1,5 vecka "/ så nog kan dem bli förstoppade. Vad det beror på vet jag inte. :)
Men som någon skrev, kokosfett har jag hört. Även messmör har jag hört att man kan ge. (du får googla det då jag själv inte testat och inte vågar lova något)
Och var det Evelina som sa?...att någon sagt att man kan vila upp benen. Det var nog jag som sa det en gång. Lägg henne på rygg, och vik upp benen så dem blir dubbelvikta. Som om hon skulle sitta på huk på. Pressa lite lätt mot magen, och när du viker ut benen igen kan du skaka dem lite lätt samtidigt som du drar ut dem. :) har hört det kan hjälpa.
Finns även något som heter 10-2 massage (?) eller något sånt, då man masserar tarmen på dem, du tar din höger hand och drar den på magen, tänk dig klockan på hennes mage, då drar du handen medsols från kl 10 till kl 14. När du kommit till kl 14, så byter du av med vänsterhanden och gör samma sak. Blir som en halv cirkel typ. Typ under revbenen ungefär. Finns säkert mer info om du googlar det :) det ska tydligen stimulera tarmen eller något :) hoppas hon blir bättre snart :)
Har du testat pysventil föresten? Men det kanske man inte ska göra iögonfallande ändå fiser? :)
Jag heter Catharina_G på insta om någon skulle vara intresserad av mitt liv.
Är också dålig på att skriva här, är mer aktiv på insta och Facebook.